“Kształtowanie przestrzeni” – projekt edukacyjny

W maju i czerwcu uczniowie klasy VII brali udział w programie edukacyjnym „Kształtowanie przestrzeni” prowadzonym przez studentki 4. roku Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Dziewczyny są członkiniami studenckiego koła naukowego „Mała architektura”, które zajmuje się m.in. edukacją architektoniczną dzieci i młodzieży.

Program edukacyjny „Kształtowanie przestrzeni” tworzony jest przez architektów z myślą o młodzieży w wieku 12 – 19 lat. Architekci – edukatorzy prowadzą zajęcia w placówkach oświatowych (szkołach, domach kultury, świetlicach, itp.) na terenie całej Polski. Pierwowzorem Kształtowania Przestrzeni był Irlandzki program edukacyjny „Shaping Space” zaadaptowany do polskich warunków w roku 2011. W obecnej, zmienionej formie program realizowany jest od roku 2019.

Program powstał,  aby kształtować świadome społeczeństwo tj. ludzi, którzy potrafią zadbać o estetyczne szyldy swoich miejsc pracy, umieją czytać plan miejscowy i zadbać o ergonomię w mieszkaniu, doceniają lokalny koloryt swoich miast, są otwarci na nowoczesne rozwiązania architektoniczne oraz są odpowiedzialni za swoje miejsce na ziemi. Struktura programu „Kształtowanie Przestrzeni” jest bardzo czytelna i składa się z trzech cykli: A – „Ja i przestrzeń”, B – „My i przestrzeń” oraz C – „Czas i przestrzeń”.

Uczniowie uczestniczyli w pierwszym z cyklów – cyklu A. Proponowana otwarta formuła zajęć zawierała w sobie prezentacje, burze mózgów oraz część warsztatową, zostawiając miejsce na eksplorowanie najbliższego otoczenia. Uczniowie zaczęli od podstaw. Uważnie przyjęli się najbliższemu otoczeniu w poszukiwaniu swojej przestrzeni. Rozłożyli dom na czynniki pierwsze. Przeanalizowali, zmierzyli i sprawdzili właściwości materiałów budowlanych i konstrukcji, świadomie bawili się kolorami, zajrzeli do projektów i przypatrzyli się istniejącym budynkom. Przeprowadzili dyskusje oraz ćwiczenia pomagające odkryć, jak mogą wpływać na przestrzeń wokół.