2024/2025
Innowacja pedagogiczna: Czytanie na dywanie – grupa sześciolatków
Nauczyciel: Bożena Kamińska
„Czytanie na dywanie” w zerówce – „Lena i jej skrzydlaci przyjaciele”
Czytanie na dywanie to akcja promująca czytelnictwo wśród dzieci i rodziców, zachęcająca do kontaktu z książką. W miesiącu kwietniu zrobiliśmy niespodziankę i na zajęciach gościliśmy Panią Annę Gałka. Podczas spotkania dzieci wysłuchały opowieści pt. „Lena i jej skrzydlaci przyjaciele”. Książka została napisana przez Lenę pod kierunkiem Pani Anny Gałka – pedagoga specjalnego. To wyjątkowa historia o emocjach, skupiająca się głównie na radzeniu sobie ze strachem.
Główną bohaterką jest dziewczynka o imieniu Lena, która bardzo boi się owadów. Dzięki wsparciu grupy przyjaciół i wspólnym przeżyciom, Lena stopniowo oswaja swój lęk i uczy się nad nim panować. To opowieść o odwadze, wsparciu i sile przyjaźni.
Po lekturze rozmawialiśmy z dziećmi o emocjach – jakie znają, co je wywołuje i jak można sobie z nimi radzić. W rozmowie pojawiły się takie uczucia jak: radość, złość, smutek, strach, niepewność czy wstyd. Dzieci chętnie dzieliły się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami.
Czytanie książek o emocjach to świetna okazja do rozwijania empatii, samoświadomości i otwartości. Cieszymy się, że dzieci tak aktywnie uczestniczyły w zajęciach i z taką wrażliwością podeszły do tematu.
Dziękujemy Pani Annie Gałka za udział w zajęciach. Czytanie to nie tylko sposób na rozwój intelektualny, ale również budowanie silnych podstaw emocjonalnych.
Książka towarzyszy dziecku od najmłodszych lat życia i trudno nie docenić jej bogatego oddziaływania na jego rozwój. Czytając dzieciom kształtujemy zainteresowania czytelnicze, które zostają na całe życie.
W listopadzie wspólnie z rodzicami oraz ich aktywnym udziałem w grupie sześciolatków rozpoczęliśmy akcję „Czytanie na dywanie”, która ma na celu kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i szanowania ich.
Akcję zainaugurowały mamusie Lenki i Zuzi – Panie Ewelina Bułatewicz i Magdalena Wojno, które jako pierwsze zgłosiły się na ochotnika do czytania. Dzieci z zaciekawieniem wysłuchały opowiadania i baśni, a także oglądały kolorowe ilustracje i wypowiadały się na dany temat.
Cieszymy się, że mamy tak zaangażowanych Rodziców.
Czekamy z niecierpliwością na dalszych ochotników – a dzieciom gratulujemy wspaniałych Rodziców.
Innowacja pedagogiczna: Skrzydlaci przyjaciele – grupa świetlicowa
Nauczyciel: Marta Wilczewska
Pomagamy – nasze ptaszki dokarmiamy
To już staje się tradycją, iż dzieci z naszej świetlicy wraz z Panią Martą Wilczewską, dokarmiają ptaki w te mroźne, zimowe dni. Aby pomóc ptakom przetrwać ten trudny dla nich okres, uczniowie zadbali o odpowiednią karmę taką jak ziarna zbóż, nasiona roślin oleistych, orzechy. Nie karmimy ptaków chlebem ani resztkami z własnego stołu. Przetworzona żywność zawiera duże ilości soli i sztucznych dodatków, które są szkodliwe dla ptaków, taki od tego chorują.
Dokarmianie ptaków zimą to również doskonała okazja do kształtowania poczucia odpowiedzialności oraz wrażliwości na losy zwierząt.
Innowacja pedagogiczna: Literki w akcji – grupa sześciolatków
Nauczyciel: Bożena Kamińska
Zajęcia 1
Dzieci z klasy zerowej przystąpiły do realizacji innowacji pedagogicznej „Literki w akcji” pod kierunkiem Pani Bożeny Kamińskiej. Dzieci poznają litery poprzez zabawę i zadania stawiane do wykonania, poznają różnorodne techniki plastyczne i rozwijają sprawność motoryczną. W październiku dzieci wykonały literki z darów jesieni, makaronu i masy solnej.
Jest to super zabawa i jednocześnie nauka. Poznawanie liter może być fascynującą przygodą!
Zajęcia 2
Dzieci z zeróweczki pod kierunkiem wychowawczyni Pani Bożeny Kamińskiej wykonały kolejne zadania projektowe: zakręcona litera – plastelinowe tabliczki z literami.
Praca z plasteliną i słomkami stanowiła doskonałe ćwiczenie motoryki ręki, rozwijając precyzję ruchów i koordynację manualną.
Na kolejnych zajęciach dzieci poznały literki z alfabetu Braille’a. Zajęcia miały na celu rozwijanie umiejętności indywidualnego i zespołowego działania, a także kreatywności i logicznego myślenia. Istotne było zwiększenie świadomości o wyzwaniach, z jakimi mierzą się osoby niewidome.
Poznawanie liter może być fascynującą przygodą!
Zajęcia 3
Dzieci z zerówki wykonały grudniowe zadanie innowacji pedagogicznej „Literki w Akcji” – kolorowa litera. Była to aktywność plastyczna, która zaangażowała dzieci w naukę liter przy jednoczesnym rozwijaniu ich zdolności manualnych i kreatywności.
Odkrycie białej litery na kolorowym tle sprawiło dzieciom radość i satysfakcję, a efekt końcowy zachęca do dalszych eksperymentów artystycznych.
Zajęcia 3
Innowacyjne sześciolatki!
Dzieci z zerówki zrealizowały styczniowe i lutowe zadania innowacji pedagogicznej „Literki w akcji”. Były to „Piankowe i śnieżne litery” i „Literkowe memory”. Te aktywności pomogły dzieciom utrwalić znajomość poznanych liter alfabetu w angażujący sposób, jednocześnie rozwijając motorykę małą, precyzję ruchów i koncentrację. Takie zadania pomagają w przyswajaniu wiedzy w przyjemny, kreatywny sposób. Zabawa była przednia.
Innowacja pedagogiczna: Patrzę, dotykam, czuję – badam i eksperymentuję – grupa przedszkolna starszaki
Nauczyciel: Justyna Woronowicz-Ciruk
W ramach innowacji pedagogicznej grupa starszaków obserwowała lot własnoręcznie zrobionej rakiety z napędem balonowym.
Przeprowadziliśmy eksperyment używając balonu przyczepionego do rurki umieszczonej na sznurku. Poznaliśmy w ten sposób niektóre właściwości powietrza, oraz rozwijaliśmy umiejętność wyciągania wniosków. Dowiedzieliśmy się, że za lot rakiety odpowiada siła odrzutu.
W drugiej części zajęć oglądaliśmy różne przedmioty w dużym powiększeniu. Daje to możliwość odkrywania fascynującego mikroświata, co może prowadzić do rozwoju zainteresowań związanych z nauką, biologią, chemią czy geologią.
Samodzielne eksperymenty rozwijają u dzieci kreatywność, pomysłowość, pobudzają ich ciekawość, rozwijają logiczne myślenie. Są świetną bazą dla szkolnej edukacji i rozwoju w kolejnych latach.
W kolejnym cyklu zajęć dzieci bawiły się światłem, kolorem, a także dowiedziały się w jaki sposób mogą lokalnie działać na rzecz środowiska.
Światło wzbudza ich ciekawość, stymuluje zmysł wzroku, pomaga rozwinąć funkcje poznawcze. Zabawa światłem, to także dobry sposób na przełamanie strachu przed ciemnością, jest okazją do świetnej zabawy w bezpiecznej i sprzyjającej dla dziecka atmosferze. Taka terapia światłem to doskonałe ćwiczenie dla percepcji wzrokowej.
Jednym ze skutecznych czynników aktywizujących dzieci jest kontakt z przyrodą, która jest bogatym źródłem przeżyć, wrażeń, doznań. Bezpośrednie zetknięcie dziecka z przyrodą wywołuje u niego chęć aktywnego działania w niej, a także budzi uczucia opiekuńczości i przyjaźni wobec świata roślin i zwierząt. Jednak w wielu wypadkach w niewystarczającym zakresie i stopniu wykorzystuje się najbliższe środowisko jako miejsce i środek edukacji ekologicznej, a tym samym obserwację i doświadczenie jako metody nauczania i uczenia się, poznawania i przeżywania jej bogactwa i piękna.
W zbliżaniu dzieci przedszkolnych do przyrody i zaznajamianiu ich z zagrożeniami ekologicznymi szczególnie ważne jest uczenie się przez przeżywanie. Stwarza ono optymalne warunki do rozbudzania uczuć dzieci, a także sprawia, że wiedza o przyrodzie ożywionej i nieożywionej, i zasobach jej ochrony staje się wartością, której chcemy bronić i dla której chcemy pozyskać innych.
Innowacja pedagogiczna: Zabawy sensoryczne – grupa przedszkolna
Nauczyciel: Justyna Woronowicz
Zajęcia 1
- 2 pełne szklanki mąki ziemniaczanej,
- 1 ¼ szklanki wody,
- duża miska lub kuweta.
Zajęcia 2
Drugie zajęcia z innowacji pedagogicznej „Zabawy sensoryczne” – grupa przedszkolna, „Kosmos z folii”.
Na dzisiejszych zajęciach dzieci formowały kule (planety) z folii aluminiowej stopami . Następnie kolorowały i wycinały obrazki, które kojarzą im się z kosmosem. Kawałki folii i obrazki przyklejały na czarną kartkę. Tak powstały kosmiczne prace plastyczne.
Zabawy z folią aluminiową są atrakcyjne dzięki zastosowaniu nietypowego materiału. Dzieci poznają jego cechy, co ułatwi im późniejsze wykorzystanie jako twórczego tworzywa.
Było twórczo i wesoło.🙂
Zajęcia 3
Śniegu brak a my postanowiliśmy się pobawić i ulepić kulki śnieżne i bałwanki. W tym celu stworzyliśmy sztuczny śnieg. Taka namiastka zimnego puchu, który się nie roztapia daje dziecku wiele radości. Robienie śnieżnych kul w śniegu to wspaniałe doznania sensoryczne. Zagniatanie, lepienie i formowanie wzbogaca umiejętności manualne i usprawnia małą motorykę potrzebną później do nauki pisania. Twórcze możliwości i luźna zabawa doskonale oddziałują na dziecięca wyobraźnię zachęcając do zabawy przez długi czas. Zabawa była doskonała.
Zajęcia 4
Ścieżka sensoryczna to doskonała zabawa, która dostarcza dziecku ogromnej, zróżnicowanej wiedzy oraz wpływa na poprawę jego zdolności poznawczych. Dzieci z naszego przedszkola miały okazję doświadczyć takich doznań na zajęciach sensorycznych. Głównym zadaniem ścieżki sensorycznej jest rozwijanie zmysłu dotyku u dzieci. Dziecko, które pokonuje taką ścieżkę musi stąpać po różnych materiałach, które czasem wywołują przyjemne, a innym razem dość niemiłe uczucia.
Wykazano, że zajęcia oparte na ruchu zabawy na ścieżce sensorycznej dla dzieci mają pozytywny wpływ na naukę, obejmującą rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny. Ścieżki sensoryczne dają dzieciom możliwość jednoczesnego zaangażowania umysłu i ciała, tworząc optymalny stan do eksploracji i uczenia się.
Zajęcia 5
Zajęcia sensoryczne w przedszkolu odgrywają kluczową rolę w stymulowaniu zmysłów dzieci oraz wspieraniu ich wszechstronnego rozwoju. Jednym z pomysłów na tego typu aktywność jest „ poszukiwanie skarbów w lodzie”, które łączy elementy zabawy,
nauki i odkrywania.
Korzyści z zajęć to: stymulacja sensoryczna, rozwój motoryki małej i nauka przez doświadczenie.
Takie zabawy nie tylko dostarczają dzieciom radość i satysfakcję z odkrywania, ale także wspierają ich rozwój poznawczy i motoryczny, czyniąc naukę fascynującą przygodą.
Zajęcia 6
Domowy piasek kinetyczny
Piasek kinetyczny ze względu na swoje właściwości jest chętnie wykorzystywany w wielu gabinetach terapeutycznych i przedszkolach. Zabawa piaskiem wyrabia cierpliwość, dokładność i koordynację. Poza wspieraniem motoryki, dziecko uczy się również kreatywności i samo zastanawia się, w jaki sposób wykorzystać „magiczną masę”. Dodatkowo taka forma zabawy pomaga mu ćwiczyć koncentrację.
Nasz przepis na piasek kinetyczny to:
8 szklanek dowolnej mąki
2 szklanki oleju
barwnik spożywczy.
Wystarczy wszystko razem wymieszać i gotowe. To doskonały pomysł na ciekawe i kreatywne spędzenie czasu z dzieckiem.
Innowacja pedagogiczna: Lokalni bohaterowie niepodległej – klasa 6
Nauczyciel: Ewa Kopeć
W pierwszych dniach września klasa 6 wraz z wychowawczynią udała się na cmentarz katolicki, by tam posprzątać grób legionisty i żołnierza II wojny światowej. Wszyscy uczniowie bardzo zaangażowali się w jego uprzątnięcie. Wyznaczyliśmy też dyżury na każdy miesiąc. Już od kilku lat opiekujemy się grobem śp. Zygmunta Słomkowskiego. Jesteśmy dumni, że możemy kształtować pamięć o lokalnym bohaterze.
Innowacja pedagogiczna: Czytam z klasą – lekturki spod chmurki. Świat pełen emocji – klasa 2
Nauczyciel: Elżbieta Skrouba
Klasa 2 z zapałem przystąpiła do udziału w VI edycji projektu „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki”. Wybraliśmy lekturę „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”. Wybór był niemal oczywisty, gdyż w naszej klasie mamy chłopca o imieniu Julek. Zaprojektowaliśmy pierwszą stronę naszego Lekturnika. Zaczęliśmy tworzyć nasze klasowe „Drzewo emocji”. Powstał też „Album radości klasy 2”. Bardzo dobrze się bawimy! To będzie wspaniale spędzony czas z lekturą!
Klasa 2 zrealizowała II Moduł innowacji „Lekturki spod chmurki”, pt: „Smutek i złość”. Uczniowie do realizacji tego modułu wybrali lekturę „Dziewczynka z parku” Barbary Kosmowskiej. Wzięli udział w warsztatach przeprowadzonych przez psychologa szkolnego na temat: „Jak radzić sobie ze smutkiem i złością?”. Wykonali lekturnik, w którym wypisali podstawowe informacje, narysowali głównego bohatera, dokonali także samooceny. Dzieci robiły też słoiczki złości i smutku. Uczniowie klasy 2 mają dużo energii, a w ich głowach zawsze jest pełno pomysłów, dlatego wykorzystali swoją wyobraźnię. Świetnym rozwiązaniem okazało się lepienie figurek na złość i smutek. Do tego zadania użyta została masa solna. A teraz zaczynamy kolejne, ostatnie już zadanie.
W końcu … English is Fun!
Jest kolejny odcinek z serii English is Fun!