Rok szkolny 2024/2025
-
lektury obowiązkowe
-
nowości rynkowe w postaci powieści obyczajowych, przygodowych, fantastycznych, kryminalnych i sensacyjnych,
-
klasykę literatury polskiej i obcej, także dziecięcej,
-
poezję,
-
literaturę popularno-naukową ze wszystkich dziedzin wiedzy,
-
najnowsze słowniki, encyklopedie, monografie i kompendia,
-
najnowszą literaturę dotyczącą Polski i najbliższego regionu,
- słowniki językowe.
GODZINY PRACY BIBLIOTEKI
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
9.45 – 12.45 | 8.45 – 11.45 | 8.45 – 9.45
10.45-11.45 |
8.45 – 12.45 | 8.45 – 11.45 |
Rok szkolny 2024/2025
Spotkanie z Panią Grażyną Baranowską – lokalną poetką |
Sleeveface, czyli ubierz się w książkę |
Rok szkolny 2023/2024
Bajka Terapeutyczna – czytaliśmy PRZEDSZKOLAKOM |
Czytaliśmy seniorom “Małego Księcia” |
Współpracujemy z Gminnym Ośrodkiem Kultury |
Legenda o założeniu Krynek głosi, że królowa Jadwiga po wypiciu wody z Krynek pozbyła się uciążliwych bólów żołądka… niektórzy dodają, że wypiękniała… Uczniowie klasy 5 w ramach realizacji Narodowego Programu Czytelnictwa, we współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Krynkach, tworzyli ilustracje do Legendy o założeniu Krynek.
Przed dawnymi laty bezkresnymi bezdrożami, wśród potężnych puszcz, od strony Grodna podążał orszak rycerzy z taborami. Z ilości taborów, blasku zbroi rycerzy oraz naładowanych wozów wynikało, że znaczny jegomość ze swoim dworem dość daleką ma podróż. Zbliżało się ku wieczorowi, gdy zmęczone konie wraz z ciężkimi wozami ugrzęzły w bagnie opodal przepływającej rzeczułki. Pomimo ponagleń woźniców oraz pomocy czeladzi, nie udało się do wieczora wyciągnąć taborów z bagna. Postanowiono urządzić obóz i rozbić namioty na przeciwległym brzegu rzeczułki, aby dać odpoczynek zmęczonym koniom, rycerstwu i czeladzi. W środku ustawiono najbardziej okazały namiot w którym miał odpoczywać Jaśnie Pan, zwany przez rycerzy księciem. Wczesnym rankiem, aby ułatwić przeprawę, książę zarządził wykonanie prowizorycznego mostu, co w znacznym stopniu ułatwiło przeprawę. Jedne z najbardziej dostojnych dworzan, który towarzyszył stale księciu spytał go, czy spełnił prośbę królowej i zabrał ze sobą wodę z cudownego źródła na Litwie? Książę potwierdził wykonanie prośby, a po cichu zwrócił się do sługi, aby ten nabrał wody z pobliskiej krynicy. Przybywszy do Krakowa książę podarował „cudowną wodę” królowej Jadwidze. I o dziwo bóle żołądka władczyni po kilku dniach ustąpiły. Jagiełło zdziwiony skutecznością leczniczą przywiezionej wody, przyległe do źródła ziemie ofiarował swemu najlepszemu słudze w dowód wdzięczności. Ten zaś przy źródłach założył osadę i na pamiątkę tego zdarzenia i bytności księcia nazwał ją Krynkami z racji, że w tym miejscu wytryskiwało kilkanaście źródeł – krynic. |
GODZINY PRACY BIBLIOTEKI
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
8.45 – 12.45 | 10.45 – 12.45 | 9.40 – 11.40 | 9.40 – 13.40 | 8.45 – 9.45 |
10.45 – 12.45 |
Stan czytelnictwa zestawienie za I semestr 2023/2024 | ||||
Klasa | Liczba uczniów | Liczba czytelników | Liczba wypożyczeń | Średnia na ucznia |
I | 13 | 13 | 13 | 1 |
II | 23 | 23 | 26 | 1,1 |
III | 21 | 21 | 182 | 8,6 |
IV | 9 | 9 | 25 | 2,8 |
V | 15 | 15 | 60 | 4 |
VI | 19 | 19 | 46 | 2,4 |
VII | 19 | 19 | 68 | 3,6 |
VIII | 13 | 13 | 34 | 2,6 |
Wnioski do pracy:
- zadbać o wzrost czytelnictwa,
- podejmować działania aby wyzwolić u uczniów motywację do sięgania po lektury,
- regularnie i systematycznie wymieniać przestarzały księgozbiór i w miarę możliwości uzupełniać literaturę dla dzieci i młodzieży,
- kontynuować działania promujące rolę książki w życiu każdego człowieka (kiermasze, wystawy)
PLAN PRACY BIBLIOTEKI
Cele główne:
- Promowanie czytelnictwa, książek i bibliotek, technologii informacyjnej
- Inspirowanie uczniów do rozwoju zainteresowań czytelniczych.
Zadania do realizacji | Sposób realizacji |
Rozwój edukacji i kultury czytelniczej, informacyjnej | Porady indywidualne, rozmowy, lekcje biblioteczne |
Wdrażanie do pracy z książką i innymi rodzajami dokumentów | Lekcje biblioteczne |
Działalność informacyjna w czytelni | Porady bibliograficzne., rzeczowe, tekstowe |
Sukcesywne wzbogacanie księgozbioru pod kątem potrzeb czytelników i rozbudowy warsztaty informacyjno-bibliograficznego | Zakupy książek, inne formy gromadzenia, prenumerata czasopism |
Tworzenie opisów bibliograficznych książek i artykułów | Katalogi, kartoteki |
Popularyzowanie czytelnictwa. Rozwijanie zainteresowań literaturą piękną i popularnonaukową, poznawanie historii książek i bibliotek |
|
Wzbogacanie księgozbioru o nowe lektury | Zakup książek |
Współpraca z Biblioteką Publiczną | Lekcje biblioteczne, imprezy czytelnicze |
Współpraca z wychowawcami klas w poznawaniu uczniów i ich preferencji czytelniczych, stanie czytelnictwa oraz organizowaniu przedsięwzięć edukacyjno- kulturalnych | Rozmowa na temat przeczytanych książek, porady indywidualne, analiza statystyki czytelnictwa |
Sukcesywne powiększanie księgozbioru podręcznego, popularnonaukowego | Zakupy książek, podarowanie własnych bibliotece |
Kształcenie umiejętności wyszukiwania informacji na dany temat (z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań uczniów) | Zajęcia biblioteczne, realizacja edukacji czytelniczej |
Pomoc uczniom w doborze literatury | Zestawienia bibliograficzne |
Udostępnianie uczniom miejsca w kąciku czytelniczym na odrabianie lekcji (pomoc w ich odrabianiu) | Kącik czytelniczy, porady bezpośrednie |
Udział w różnych formach doskonalenia: konferencjach metodycznych, kursach, warsztatach | Konferencje, wymiana doświadczeń, warsztaty, kursy |
Wzbogacanie warsztatu pracy poprzez tworzenie pomocy dydaktycznych | Plansze dydaktyczne, materiały graficzne |
Wzbogacanie metod aktywizujących w zakresie prowadzonych zajęć bibliotecznych | Lekcje biblioteczne, konspekty lekcji, zajęcia przy komputerach |
Organizowanie wystawek tematycznych i imprez bibliotecznych dotyczących ważnych wydarzeń kulturalnych, rocznic upamiętniających sławnych pisarzy, poetów, ludzi kultury itp. | Wystawy i gazetki okolicznościowe, prezentacja książek, głośne czytanie dzieciom, |
Gromadzenie materiału na temat Krynek i regionu | Wycinki z prasy, książki, prasa lokalna |
Inspirowanie zainteresowania uczniów historią, kulturą i zabytkami Krynek | Wycieczki, wystawy |
Prowadzenie dziennika bibliotecznego oraz statystyk | Wpis do dzienników, rejestr wypożyczeń |
Opracowanie i ewidencja darmowych podręczników. | Wpisanie do inwentarza biblioteki, regulamin, oświadczenia rodziców |
Dbanie o wystrój i porządek w bibliotece |
Rok szkolny 2023/2023
Ruszamy z projektem – „Poszukuję ciekawych książek na półkach szkolnej biblioteki”
Pierwsza propozycja
- Autor: Suzanne Collins
- Tytuł: „Gregor i niedokończona przepowiednia”
- Stron: 360
- Recenzja:
Opowieść o zwykłym nastolatku, który pakuje się w niebezpieczeństwo, aby wypełnić swoje przeznaczenie – i odnaleźć zaginionego w niewyjaśnionych okolicznościach ojca – w ukrytym świecie pod Nowym Jorkiem.
Kiedy Gregor spada wraz z maleńką siostrą przez kratkę wentylacyjną nowojorskiego mieszkania, trafia do ponurego Podziemia. Ludzie żyją tam we względnej zgodzie z olbrzymimi pająkami, nietoperzami, karaluchami i szczurami, lecz ten niepewny pokój jest zagrożony.
Gregor nie chce brać udziału w podziemnym konflikcie. Chce tylko wrócić do domu. Gdy jednak się dowiaduje, że ma szansę odszukać zaginionego ojca, a dziwaczna przepowiednia wyznacza mu kluczową rolę w niepewnej przyszłości Podziemia, zdaje sobie sprawę, że to może być jedyny sposób rozwiązania największej tajemnicy w jego życiu. Nie wie jeszcze, że ta wyprawa na zawsze odmieni i jego, i Podziemie.
- Opinia czytelnika:
Zaskoczyłem się pozytywnie ogromnym światem jaki został wykreowany przez autorkę oraz postaciami fantastycznymi, które pasują do tego klimatu. Książkę bardzo lekko i przyjemnie się czytam, bez zarzutu poleciłbym ją nastoletniemu czytelnikowi.
Wyzwanie czytelnicze przyjęte 🙂
Pasowanie na Czytelnika
W naszej szkole odbyło się uroczyste Pasowanie na Czytelnika Biblioteki Szkolnej uczniów klasy I i II. Dla uczniów nadszedł kolejny ważny dzień, stali się prawdziwymi czytelnikami naszej biblioteki. Głównym celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wyposażenia książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania.
Stan czytelnictwa w I semestrze roku szkolnego 2021/2022 (stan na 19.01.2022 r.)
klasa | liczba uczniów | liczba czytelników | Liczba wypożyczeń | Średnia na ucznia |
1 | 21 | 21 | 25 | 1,19 |
2 | 9 | 9 | 15 | 1,66 |
3 | 16 | 16 | 32 | 2 |
4 | 20 | 20 | 51 | 2,55 |
5 | 21 | 21 | 51 | 2,42 |
6 | 14 | 14 | 38 | 2,71 |
7 | 25 | 25 | 67 | 2,68 |
8 | 21 | 21 | 76 | 3,61 |
REGULAMIN BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
Obowiązki czytelników:
- Do pomieszczenia biblioteki szkolnej mogą wejść tylko uczniowie szkoły.
- Należy przestrzegać przyjętych zasad bezpieczeństwa sanitarnego, np. stosować jednorazowe rękawiczki lub płyn dezynfekujący.
- W pomieszczeniu biblioteki zabrania się korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń aktywowanych dotykiem (np. audio-guide’y, ekrany dotykowe).
- W celu zminimalizowania możliwości zarażenia wirusem w punkcie obsługi czytelnika można wyznaczyć oddzielne strefy komunikacyjne (np. oznakowane linią na podłodze): a. dla osoby oddającej książki i/lub oczekującej na wypożyczenie,
b. dla osoby wypożyczającej (np. w czytelni),
c. do składowania oddanych książek – przejście dezynfekcji i okresowej kwarantanny (strefa niedostępna dla użytkownika) - Zbiory biblioteczne podaje wyłącznie bibliotekarz.
- Czytelnia dla uczniów jest zamknięta.
Obowiązki bibliotekarza:
- Pracownik bezpośrednio obsługujący użytkowników biblioteki jest zobowiązany do stosowania zasad profilaktyki zdrowotnej, dezynfekowania rąk lub zakładania jednorazowych rękawic ochronnych.
- Wszystkie książki zwrócone przez czytelników są oznakowane datą zwrotu, odłożone w odrębne miejsce oraz poddane 2-dniowej kwarantannie (zgodnie z wytycznymi MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020 r.).
- W czasie przerwy w bezpośredniej obsłudze użytkowników biblioteki pracownik prowadzo prace porządkowe ze szczególnym uwzględnieniem ciągów komunikacyjnych: wietrzą salę, przecierają powierzchnie płaskie.
- Po zakończeniu obsługi czytelników – na koniec dnia – pracownik dezynfekuje środkami zapewnionymi przez szkołę powierzchnie płaskie i sprzęty w pomieszczeniu biblioteki.
Rok szkolny 2020/2021
„Narodowy Programu Rozwoju Czytelnictwa”
Otrzymaliśmy dotację w kwocie 5 000 zł na zakup książek do biblioteki szkolnej
W ramach programu zorganizowano wiele akcji promujących czytelnictwo i zakupiono wiele ciekawych książek.
Zrealizowaliśmy projekty:
Projekt – Lektura na scenie
W trakcie przygotowań do realizacji jest szkolny spektakl teatralny oparty na motywach książki Antoine de Saint – Exupey „Mały Książę”. W ramach pracy nad spektaklem są realizowane cele i treści, m.in. praca nad wyrazem scenicznym, postawa aktorską, praca nad tworzeniem przedstawienia, scenografii teatralnej, kostiumów, wykonanie dekoracji. Oprócz wiedzy przekazywanej w atrakcyjny sposób, spełnia wiele funkcji wychowawczych i korzystnie wpływa na rozwój emocjonalny uczniów i wspiera rozwój czytelnictwa. Wprowadzenie tej formy pracy dostarcza szeregu sytuacji do wypowiadania się w słowie, piosence, formach plastycznych i ruchu, wnosi także wiele radości i uśmiechu w twórcza działalność młodzieży.
Akcja – Podziel się książką
Jest to całoroczna akcja uwalniania przeczytanych i zapomnianych książek z regałów domowych. Dzięki współpracy z Fundacją „Przyjaciółka”, uczniom, rodzicom, osobom zaprzyjaźnionym pozyskaliśmy dość liczny zbiór książek dla dzieci i młodzieży do biblioteki szkolnej. W ramach działań promujących i wspierających czytelnictwo wśród dzieci część książek została przekazana przez bibliotekę do świetlicy szkolnej i oddziału przedszkolnego grupy 6 – latków.
Kącik literacki – Wiersze Wiktorii
Kącik literacki eksponujący twórczość Wiktorii – pokazuje zwiewny świat….. świat marzeń, przyrody, głębszych doznań, najsubtelniejszych uczuć uczennicy klasy VIII. Pokazuje on także uczniom, że dźwięk słowa poezja nie musi kojarzyć się z nudą, monotonią, niezrozumiałymi metaforami oraz to, że pisanie wierszy wymaga też nie lada odwagi, by ”przelać na papier” wszystkie swoje myśli w sposób delikatny i co ważne zrozumiały.
Mój ulubiony bohater książkowy – konkurs czytelniczo-plastyczny.
Celem konkursu jest promowanie czytelnictwa oraz talentów plastycznych uczniów. Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu indywidualnej pracy plastycznej dowolną techniką, której głównym tematem jest postać (człowiek, zwierzę, stworzenie itp.) z literatury (bajki, legendy, wiersza, opowiadania itp.). Przy ocenie pracy brane było pod uwagę: pomysłowość i staranność w przedstawieniu postaci, podobieństwo do literackiego wzoru, wkład pracy, samodzielność wykonania. Wyróżnione prace zostały zaprezentowane na wystawie w bibliotece.
Czytamy dzieciom – czytanie książek w bibliotece dla grup uczniów kl. 1-3.
Zgodnie z zamierzonymi działaniami co miesiąc czytamy książki z uczniami klas 1-3 w bibliotece. Celem tego działania jest promocja książki i biblioteki szkolnej jako miejsca przyjaznego uczniom oraz zwiększenie roli biblioteki szkolnej w kształceniu, wychowaniu i rozwoju zainteresowań dzieci i młodzieży, wyrabianie nawyku właściwego spędzania wolnego czasu, rozwijanie sprawności językowych, a także budowanie poczucia własnej wartości.
Wzbogaciliśmy księgozbiór o lektury szkolne uczniom klas 1-3:
- Łukasz Wierzbicki – “Afryka Kazika”
- Łukasz Wierzbicki – “Dziadek niedźwiadek”
- Danuta Parlak – “Kapelusz pani Wrony”
- Waldemar Cichoń – “Cukierku, ty łobuzie”
- Agnieszka Frączek – “Rany Julek! O tym jak Julian Tuwim został poetą”
- Joanna Papuzińska – “Asiunia”
- Barbara Kosmowska – “Dziewczynka z parku”
- Janina Porazińska – “Pamiętnik czarnego noska”
Na półkach czekają nowości:
- W. Bruce Cameron – “Był sobie pies (cz. I i II )”
- Anna Sewell – “Mój Kary”
- Holly Webb – “Zaopiekuj się mną”
- Amelia Cobb – “Zosia i jej zoo”
- Gilbert Delahaye – “Martynka”
- Dana Simpson – “Fibi i jednorożec”
- Lili Mesange – “Kamila i konie”
- Marcin Pałasz – “Wszystko zaczyna się od marzeń”
- J.K. Rowling – “Harry Potter” (7 części)
- Brandon Mull – “Baśniobór”
- Oldrich Ruzicka – “Ale jazda! Historia samochodu”
- Piotr Wójcik – “Robert Lewandowski . Najlepsze bramki”
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy – “Tu jesteśmy”
- Jeff Kinney – “Dzienniczek cwaniaczka” (6 części)
- John Flanagan – “Zwiadowcy” (księga I- “Ruiny Golanu”, księga II – “Płonący most”, księga III –” Ziemia skuta lodem”)
- Philip Reene – “Gobliny”, “Wyprawa Goblinów”, “Gobliny kontra krasnoludy”
Biblioteka
ZASADY FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ W CZASIE PANDEMII
Każda klasa wypożycza i zwraca książki w określonym dniu tygodnia i w wyznaczonym czasie:
poniedziałek:
- 9.45 – 10.45 klasa 1
- 10.45 – 12.45 klasa 4
wtorek:
- 9.00 – 10.00 klasy 2
- 10.00– 14.00 klasy 8
środa:
- 8. 45 – 9.45 klasy 3
- 9.45 – 12.45 klasa 5
czwartek:
- 8. 00 – 10.00 klasa 6
- 10.00 – 13.00 klasa 7
piątek:
9.45– 12.45 – odbiór książek rezerwowanych poprzez telefon (nr tel. 504 132 095 )
- W określonych sytuacjach istnieje możliwość wypożyczenia kompletu lektur bądź dowolnego zestawu książek potrzebnych w procesie edukacyjnym za pośrednictwem nauczyciela przedmiotu lub wychowawcy.
- W związku z wprowadzonymi ograniczeniami biblioteka zwiększa liczbę jednorazowo wypożyczanych książek do trzech.
- Wprowadzone zmiany mają na celu ograniczenie grupowania się dzieci w lokalu biblioteki, czytelni i korytarzu.
- Pozostałe zadania biblioteki nie ulegają zmianie.
GODZINY PRACY BIBLIOTEKI
lp. | Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
1. | 8.00 – 9.00 | ||||
2. | 9.00 – 10.00 | 8.45 – 9.45 | 9.00 – 10.00 | ||
3. | 9.45 – 10.45 | 10.00 – 11.00 | 9.45 – 10.45 | 10.00 – 11.00 | 9.45 – 10.45 |
4. | 10.45 – 11.45 | 11.00 – 12.00 | 10.45 – 11.45 | 11.00 – 12.00 | 10.45 – 11.45 |
5. | 11.45 – 12.45 | 12.00 – 13.00 | 11.45 – 12.45 | 12.00 – 13.00 | 11.45 – 12.45 |
6 | 13.00 – 14.00 |