Biblioteka

Rok szkolny 2021/2022


GODZINY PRACY BIBLIOTEKI

ZMIANA od 1 marca 2022

Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
8.00 – 13.00 10.30-13.00 8.00-13.30 8.00 – 14.00 12.00-13.00
Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
8.00 – 13.00 11.30-13.00 8.00-13.30 8.00 – 14.00 11.00-13.00

Ruszamy z projektem – „Poszukuję ciekawych książek na półkach szkolnej biblioteki”

Pierwsza propozycja

  • Autor: Suzanne Collins
  • Tytuł: „Gregor i niedokończona przepowiednia”
  • Stron: 360
  • Recenzja:

Opowieść o zwykłym nastolatku, który pakuje się w niebezpieczeństwo, aby wypełnić swoje przeznaczenie – i odnaleźć zaginionego w niewyjaśnionych okolicznościach ojca – w ukrytym świecie pod Nowym Jorkiem.

Kiedy Gregor spada wraz z maleńką siostrą przez kratkę wentylacyjną nowojorskiego mieszkania, trafia do ponurego Podziemia. Ludzie żyją tam we względnej zgodzie z olbrzymimi pająkami, nietoperzami, karaluchami i szczurami, lecz ten niepewny pokój jest zagrożony.
Gregor nie chce brać udziału w podziemnym konflikcie. Chce tylko wrócić do domu. Gdy jednak się dowiaduje, że ma szansę odszukać zaginionego ojca, a dziwaczna przepowiednia wyznacza mu kluczową rolę w niepewnej przyszłości Podziemia, zdaje sobie sprawę, że to może być jedyny sposób rozwiązania największej tajemnicy w jego życiu. Nie wie jeszcze, że ta wyprawa na zawsze odmieni i jego, i Podziemie.

  • Opinia czytelnika:

Zaskoczyłem się pozytywnie ogromnym światem jaki został wykreowany przez autorkę oraz postaciami fantastycznymi, które pasują do tego klimatu. Książkę bardzo lekko i przyjemnie się czytam, bez zarzutu poleciłbym ją nastoletniemu czytelnikowi.

Wyzwanie czytelnicze przyjęte 🙂


Pasowanie na Czytelnika

W naszej szkole odbyło się uroczyste Pasowanie na Czytelnika Biblioteki Szkolnej uczniów klasy I i II. Dla uczniów nadszedł kolejny ważny dzień, stali się prawdziwymi czytelnikami naszej biblioteki. Głównym celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wyposażenia książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania.

 



Stan czytelnictwa w I semestrze roku szkolnego 2021/2022 (stan na 19.01.2022 r.)

klasa liczba uczniów liczba czytelników Liczba wypożyczeń Średnia na ucznia
1 21 21 25 1,19
2 9 9 15 1,66
3 16 16 32 2
4 20 20 51 2,55
5 21 21 51 2,42
6 14 14 38 2,71
7 25 25 67 2,68
8 21 21 76 3,61

REGULAMIN BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

Obowiązki czytelników:

  1. Do pomieszczenia biblioteki szkolnej mogą wejść tylko uczniowie szkoły.
  2. Należy przestrzegać przyjętych zasad bezpieczeństwa sanitarnego, np. stosować jednorazowe rękawiczki lub płyn dezynfekujący.
  3. W pomieszczeniu biblioteki zabrania się korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń aktywowanych dotykiem (np. audio-guide’y, ekrany dotykowe).
  4. W celu zminimalizowania możliwości zarażenia wirusem w punkcie obsługi czytelnika można wyznaczyć oddzielne strefy komunikacyjne (np. oznakowane linią na podłodze):                                                                                                              a. dla osoby oddającej książki i/lub oczekującej na wypożyczenie,
    b. dla osoby wypożyczającej (np. w czytelni),
    c. do składowania oddanych książek – przejście dezynfekcji i okresowej kwarantanny (strefa niedostępna dla użytkownika)
  5. Zbiory biblioteczne podaje wyłącznie bibliotekarz.
  6. Czytelnia dla uczniów jest zamknięta.

Obowiązki bibliotekarza:

  1. Pracownik bezpośrednio obsługujący użytkowników biblioteki jest zobowiązany do stosowania zasad profilaktyki zdrowotnej, dezynfekowania rąk lub zakładania jednorazowych rękawic ochronnych.
  2. Wszystkie książki zwrócone przez czytelników są oznakowane datą zwrotu, odłożone w odrębne miejsce oraz poddane 2-dniowej kwarantannie (zgodnie z wytycznymi MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020 r.).
  3. W czasie przerwy w bezpośredniej obsłudze użytkowników biblioteki pracownik prowadzo prace porządkowe ze szczególnym uwzględnieniem ciągów komunikacyjnych: wietrzą salę, przecierają powierzchnie płaskie.
  4. Po zakończeniu obsługi czytelników – na koniec dnia – pracownik dezynfekuje środkami zapewnionymi przez szkołę powierzchnie płaskie i sprzęty w pomieszczeniu biblioteki.

 

Rok szkolny 2020/2021


„Narodowy Programu Rozwoju Czytelnictwa”

Otrzymaliśmy dotację  w kwocie 5 000 zł na zakup książek do biblioteki szkolnej

W ramach programu zorganizowano wiele akcji promujących czytelnictwo i zakupiono wiele ciekawych książek.

Zrealizowaliśmy projekty:

Projekt – Lektura na scenie

W trakcie przygotowań  do realizacji jest szkolny spektakl teatralny oparty na motywach książki Antoine de Saint – Exupey „Mały Książę”. W ramach pracy nad spektaklem są realizowane cele i treści, m.in. praca nad wyrazem scenicznym, postawa aktorską, praca nad tworzeniem przedstawienia, scenografii teatralnej, kostiumów, wykonanie dekoracji. Oprócz wiedzy przekazywanej w atrakcyjny sposób, spełnia wiele funkcji wychowawczych i korzystnie wpływa na rozwój emocjonalny uczniów i wspiera rozwój czytelnictwa. Wprowadzenie tej formy pracy dostarcza szeregu sytuacji do wypowiadania się w słowie, piosence, formach plastycznych i ruchu, wnosi także  wiele radości i uśmiechu  w twórcza działalność młodzieży.

Akcja – Podziel się książką

Jest  to całoroczna akcja uwalniania przeczytanych i zapomnianych książek z regałów domowych. Dzięki współpracy z Fundacją „Przyjaciółka”, uczniom, rodzicom, osobom zaprzyjaźnionym pozyskaliśmy  dość liczny zbiór książek dla dzieci i młodzieży do biblioteki szkolnej. W ramach działań promujących i wspierających czytelnictwo wśród dzieci część książek została przekazana przez bibliotekę do świetlicy szkolnej i oddziału przedszkolnego grupy 6 – latków.

Kącik literacki  – Wiersze Wiktorii

Kącik literacki eksponujący twórczość Wiktorii –   pokazuje  zwiewny świat….. świat marzeń, przyrody, głębszych doznań, najsubtelniejszych uczuć uczennicy klasy VIII. Pokazuje on także uczniom, że dźwięk słowa poezja nie musi kojarzyć się z nudą, monotonią, niezrozumiałymi metaforami oraz to, że pisanie wierszy wymaga też nie lada odwagi, by ”przelać na papier” wszystkie swoje myśli w sposób delikatny i co ważne zrozumiały.

Mój ulubiony bohater książkowy – konkurs czytelniczo-plastyczny.

Celem konkursu jest promowanie czytelnictwa oraz talentów plastycznych uczniów. Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu indywidualnej pracy plastycznej dowolną techniką, której głównym tematem jest postać (człowiek, zwierzę, stworzenie itp.) z literatury (bajki, legendy, wiersza, opowiadania itp.). Przy ocenie pracy brane było pod uwagę: pomysłowość i staranność w przedstawieniu postaci, podobieństwo do literackiego wzoru, wkład pracy, samodzielność wykonania. Wyróżnione prace zostały zaprezentowane na wystawie w bibliotece.

Czytamy dzieciom – czytanie książek w bibliotece dla grup uczniów kl. 1-3.

Zgodnie z zamierzonymi działaniami co miesiąc czytamy książki  z uczniami klas 1-3 w bibliotece. Celem tego działania jest promocja książki i biblioteki szkolnej jako miejsca przyjaznego uczniom oraz zwiększenie roli biblioteki szkolnej w kształceniu, wychowaniu i rozwoju zainteresowań dzieci i młodzieży, wyrabianie nawyku właściwego spędzania wolnego czasu, rozwijanie sprawności językowych, a także budowanie poczucia własnej wartości.

Wzbogaciliśmy księgozbiór o lektury szkolne uczniom klas 1-3:

  • Łukasz Wierzbicki – “Afryka Kazika”
  • Łukasz Wierzbicki – “Dziadek niedźwiadek”
  • Danuta Parlak – “Kapelusz pani Wrony”
  • Waldemar Cichoń – “Cukierku, ty łobuzie”
  • Agnieszka Frączek – “Rany Julek! O tym jak Julian Tuwim został poetą”
  • Joanna Papuzińska – “Asiunia”
  • Barbara Kosmowska – “Dziewczynka z parku”
  • Janina Porazińska – “Pamiętnik czarnego noska”

Na półkach czekają nowości:

  • W. Bruce Cameron – “Był sobie pies (cz. I i II )”
  • Anna Sewell – “Mój Kary”
  • Holly Webb – “Zaopiekuj się mną”
  • Amelia Cobb – “Zosia i jej zoo”
  • Gilbert Delahaye – “Martynka”
  • Dana Simpson – “Fibi  i jednorożec”
  • Lili Mesange – “Kamila i konie”
  • Marcin Pałasz – “Wszystko zaczyna się od marzeń”
  • J.K. Rowling – “Harry Potter”  (7 części)
  • Brandon Mull –  “Baśniobór”
  • Oldrich Ruzicka – “Ale jazda! Historia samochodu”
  • Piotr Wójcik – “Robert Lewandowski . Najlepsze bramki”
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy – “Tu jesteśmy”
  • Jeff Kinney – “Dzienniczek cwaniaczka” (6 części)
  • John Flanagan – “Zwiadowcy” (księga I- “Ruiny Golanu”, księga II – “Płonący most”,    księga III –” Ziemia skuta lodem”)
  • Philip Reene – “Gobliny”, “Wyprawa Goblinów”, “Gobliny kontra krasnoludy”

Biblioteka

ZASADY FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ W CZASIE PANDEMII

Każda klasa wypożycza i zwraca książki w określonym dniu tygodnia i w wyznaczonym czasie:

poniedziałek:   

  • 9.45 – 10.45  klasa 1
  • 10.45 – 12.45  klasa 4

wtorek:

  • 9.00 – 10.00 klasy 2
  • 10.00– 14.00 klasy 8

środa:

  • 8. 45 – 9.45 klasy 3
  • 9.45 – 12.45 klasa 5

czwartek:

  • 8. 00 – 10.00 klasa 6
  • 10.00 – 13.00 klasa 7

piątek:

9.45– 12.45 – odbiór książek rezerwowanych poprzez telefon  (nr tel. 504 132 095 )

  1. W określonych sytuacjach istnieje możliwość wypożyczenia kompletu lektur bądź dowolnego zestawu książek potrzebnych w procesie edukacyjnym za pośrednictwem nauczyciela przedmiotu lub wychowawcy.
  2. W związku z wprowadzonymi ograniczeniami biblioteka zwiększa liczbę jednorazowo wypożyczanych książek do trzech.
  3. Wprowadzone zmiany mają na celu ograniczenie grupowania się dzieci w lokalu biblioteki, czytelni i korytarzu.
  4. Pozostałe zadania biblioteki nie ulegają zmianie.

GODZINY PRACY BIBLIOTEKI

lp. Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
1.       8.00 – 9.00  
2.   9.00 – 10.00 8.45 – 9.45 9.00 – 10.00  
3. 9.45 – 10.45 10.00 – 11.00 9.45 – 10.45 10.00 – 11.00 9.45 – 10.45
4. 10.45 – 11.45 11.00 – 12.00 10.45 – 11.45 11.00 – 12.00 10.45 – 11.45
5. 11.45 – 12.45 12.00 – 13.00 11.45 – 12.45 12.00 – 13.00 11.45 – 12.45
6   13.00 – 14.00