Efekty naszych INNOWACJI pedagogicznych


2024/2025


Innowacja pedagogiczna: Zaczytani – klasa I

Nauczyciel: Katarzyna Makarewicz

Czytanie to przyjemny i skuteczny sposób na rozwijanie wewnętrznych zasobów każdego dziecka. Warto podkreślić, że nie wymaga też dużych nakładów finansowych – zawsze warto skorzystać z biblioteki. Sięgając po książkę stykamy się z niewyczerpanym źródłem wrażeń, przeżyć, wiedzy i wzruszeń. To ona „uczy” mowy ojczystej, sprzyja wzbogacaniu dziecięcego słownika dziecka, rozwija zainteresowania, pomaga dzieciom w przyswajaniu pewnych treści. Dzięki niej dziecko uczy się rozumieć świat, dostrzegać i cenić ważne wartości społeczne: koleżeństwo, poszanowanie pracy, poczucie honoru, poszanowanie drugiego człowieka. Pomaga również kształtować pozytywne cechy charakteru: przyjaźń, opiekuńczość, wrażliwość, tolerancję. Dlatego tak ważne jest, by już od najmłodszych dzieci rozbudzać zapał i zamiłowanie do książek i przez kolejne etapy edukacji pielęgnować tę postawę.

Klasa I bierze udział w innowacji pedagogicznej „Zaczytani”, która ma na celu:

  • Kształtowanie zainteresowań czytelniczych oraz wyrabianie szacunku do literatury;
  • Rozwijanie ciekawości świata i poznawania interesujących ludzi;
  • Stymulowanie procesu edukacji językowej;
  • Ukazanie właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych;
  • Kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki;
  • Zachęcanie do samodzielnego czytania.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Książki uczniowie klasy I przynieśli do szkoły swoje ulubione pozycje literackie. Chętne dzieci przeczytały wybrane przez siebie fragmenty tekstu. Uczniowie słuchali uważnie czytających kolegów i koleżanki. Niektórzy wymienili się między sobą książkami.

no images were found


W dniu 06.05.2025r. uczniowie klasy I wraz z wychowawczynią Panią Katarzyną Makarewicz udali się z wizytą do oddziału przedszkolnego. W ramach realizowanej innowacji pedagogicznej z zakresu edukacji czytelniczej, chcieli zachęcić do czytania swoich młodszych kolegów i koleżanki. Uczniowie przeczytali przedszkolakom wcześniej przygotowane fragmenty wybranych przez siebie pozycji literackich. Dla każdej grupy zostały przygotowane krótkie zajęcia wprowadzające dzieci w tematykę czytelnictwa. Przedszkolaki dowiedziały się jakie są rodzaje książek, gdzie można je kupić lub wypożyczyć oraz czym jest zakładka. Pozostały czas spędziły na słuchaniu swoich starszych kolegów i koleżanek oraz oglądaniu ilustracji książek.

Był to bardzo wartościowy i mile spędzony czas, który pozwolił na integrację dzieci z różnych grup wiekowych. Na koniec przedszkolaki otrzymały zakładki do książek, które mogły pokolorować i ozdobić według własnego pomysłu. Uczniowie klasy I zostały obdarowane bańkami mydlanymi oraz słodką nagrodą przez panie nauczycielki z oddziału przedszkolnego: Panią Edytę Czarniecką, Panią Justynę Woronowicz-Ciruk oraz Panią Bożenę Kamińską.


Innowacja pedagogiczna: Czytanie na dywanie – grupa sześciolatków

Nauczyciel: Bożena Kamińska

„Czytanie na dywanie” w zerówce – „Lena i jej skrzydlaci przyjaciele”
Czytanie na dywanie to akcja promująca czytelnictwo wśród dzieci i rodziców, zachęcająca do kontaktu z książką. W miesiącu kwietniu zrobiliśmy niespodziankę i na zajęciach gościliśmy Panią Annę Gałka. Podczas spotkania dzieci wysłuchały opowieści pt. „Lena i jej skrzydlaci przyjaciele”. Książka została napisana przez Lenę pod kierunkiem Pani Anny Gałka – pedagoga specjalnego. To wyjątkowa historia o emocjach, skupiająca się głównie na radzeniu sobie ze strachem.
Główną bohaterką jest dziewczynka o imieniu Lena, która bardzo boi się owadów. Dzięki wsparciu grupy przyjaciół i wspólnym przeżyciom, Lena stopniowo oswaja swój lęk i uczy się nad nim panować. To opowieść o odwadze, wsparciu i sile przyjaźni.
Po lekturze rozmawialiśmy z dziećmi o emocjach – jakie znają, co je wywołuje i jak można sobie z nimi radzić. W rozmowie pojawiły się takie uczucia jak: radość, złość, smutek, strach, niepewność czy wstyd. Dzieci chętnie dzieliły się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami.
Czytanie książek o emocjach to świetna okazja do rozwijania empatii, samoświadomości i otwartości. Cieszymy się, że dzieci tak aktywnie uczestniczyły w zajęciach i z taką wrażliwością podeszły do tematu.
Dziękujemy Pani Annie Gałka za udział w zajęciach. Czytanie to nie tylko sposób na rozwój intelektualny, ale również budowanie silnych podstaw emocjonalnych.


Książka towarzyszy dziecku od najmłodszych lat życia i trudno nie docenić jej bogatego oddziaływania na jego rozwój. Czytając dzieciom kształtujemy zainteresowania czytelnicze, które zostają na całe życie.
W listopadzie wspólnie z rodzicami oraz ich aktywnym udziałem w grupie sześciolatków rozpoczęliśmy akcję „Czytanie na dywanie”, która ma na celu kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i szanowania ich.
Akcję zainaugurowały mamusie Lenki i Zuzi – Panie Ewelina Bułatewicz i Magdalena Wojno, które jako pierwsze zgłosiły się na ochotnika do czytania. Dzieci z zaciekawieniem wysłuchały opowiadania i baśni, a także oglądały kolorowe ilustracje i wypowiadały się na dany temat.
Cieszymy się, że mamy tak zaangażowanych Rodziców.
Czekamy z niecierpliwością na dalszych ochotników – a dzieciom gratulujemy wspaniałych Rodziców.


Innowacja pedagogiczna: Skrzydlaci przyjaciele – grupa świetlicowa

Nauczyciel: Marta Wilczewska

Pomagamy – nasze ptaszki dokarmiamy

To już staje się tradycją, iż dzieci z naszej świetlicy wraz z Panią Martą Wilczewską, dokarmiają ptaki w te mroźne, zimowe dni. Aby pomóc ptakom przetrwać ten trudny dla nich okres, uczniowie zadbali o odpowiednią karmę taką jak ziarna zbóż, nasiona roślin oleistych, orzechy. Nie karmimy ptaków chlebem ani resztkami z własnego stołu. Przetworzona żywność zawiera duże ilości soli i sztucznych dodatków, które są szkodliwe dla ptaków, taki od tego chorują.

Dokarmianie ptaków zimą to również doskonała okazja do kształtowania poczucia odpowiedzialności oraz wrażliwości na losy zwierząt.

no images were found

no images were found


Innowacja pedagogiczna: Literki w akcji  – grupa sześciolatków

Nauczyciel: Bożena Kamińska

Zajęcia 1

Dzieci z klasy zerowej przystąpiły do realizacji innowacji pedagogicznej „Literki w akcji” pod kierunkiem Pani Bożeny Kamińskiej. Dzieci poznają litery poprzez zabawę i zadania stawiane do wykonania, poznają różnorodne techniki plastyczne i rozwijają sprawność motoryczną. W październiku dzieci wykonały literki z darów jesieni, makaronu i masy solnej.

Jest to super zabawa i jednocześnie nauka. Poznawanie liter może być fascynującą przygodą!

Zajęcia 2

Dzieci z zeróweczki pod kierunkiem wychowawczyni Pani Bożeny Kamińskiej wykonały kolejne zadania projektowe: zakręcona litera – plastelinowe tabliczki z literami.
Praca z plasteliną i słomkami stanowiła doskonałe ćwiczenie motoryki ręki, rozwijając precyzję ruchów i koordynację manualną.
Na kolejnych zajęciach dzieci poznały literki z alfabetu Braille’a. Zajęcia miały na celu rozwijanie umiejętności indywidualnego i zespołowego działania, a także kreatywności i logicznego myślenia. Istotne było zwiększenie świadomości o wyzwaniach, z jakimi mierzą się osoby niewidome.
Poznawanie liter może być fascynującą przygodą!

Zajęcia 3

Dzieci z zerówki wykonały grudniowe zadanie innowacji pedagogicznej „Literki w Akcji” – kolorowa litera. Była to aktywność plastyczna, która zaangażowała dzieci w naukę liter przy jednoczesnym rozwijaniu ich zdolności manualnych i kreatywności.
Odkrycie białej litery na kolorowym tle sprawiło dzieciom radość i satysfakcję, a efekt końcowy zachęca do dalszych eksperymentów artystycznych.

Zajęcia 4

Innowacyjne sześciolatki!
Dzieci z zerówki zrealizowały styczniowe i lutowe zadania innowacji pedagogicznej „Literki w akcji”. Były to „Piankowe i śnieżne litery” i „Literkowe memory”. Te aktywności pomogły dzieciom utrwalić znajomość poznanych liter alfabetu w angażujący sposób, jednocześnie rozwijając motorykę małą, precyzję ruchów i koncentrację. Takie zadania pomagają w przyswajaniu wiedzy w przyjemny, kreatywny sposób. Zabawa była przednia.


Zajęcia 5

Dzieci z oddziału przedszkolnego pod kierunkiem wychowawczyni Pani Bożeny Kamińskiej wykonały kolejne zadania projektowe – „Pacnij literę” i „Magiczna litera”.
Pierwsze zadanie to dynamiczna gra edukacyjna, w której dzieci rywalizowały się o szybkość rozpoznawania liter. Gra rozwijała reakcję, koncentrację i spostrzegawczość dzieci. Utrwalała znajomość liter w aktywny sposób łącząc naukę i zabawę z elementami rywalizacji.
Metoda „Magiczna litera” łączyła naukę pisania z aktywnością plastyczną oraz z kreatywnością dziecka poprzez wykorzystanie efektu ujawniania się białych liter pod kolorową farbą.
Poznawanie liter może być fascynującą przygodą!

Innowacja pedagogiczna: Patrzę, dotykam, czuję – badam i eksperymentuję –  grupa przedszkolna starszaki

Nauczyciel: Justyna Woronowicz-Ciruk

W ramach innowacji pedagogicznej grupa starszaków obserwowała lot własnoręcznie zrobionej rakiety z napędem balonowym. 

Przeprowadziliśmy eksperyment używając balonu przyczepionego do rurki umieszczonej na sznurku. Poznaliśmy w ten sposób niektóre właściwości powietrza, oraz rozwijaliśmy umiejętność wyciągania wniosków. Dowiedzieliśmy się, że za lot rakiety odpowiada siła odrzutu. 

W drugiej części zajęć oglądaliśmy różne przedmioty w dużym powiększeniu. Daje to możliwość odkrywania fascynującego mikroświata, co może prowadzić do rozwoju zainteresowań związanych z nauką, biologią, chemią czy geologią.

Samodzielne eksperymenty rozwijają u dzieci kreatywność, pomysłowość, pobudzają ich ciekawość, rozwijają logiczne myślenie. Są świetną bazą dla szkolnej edukacji i rozwoju w kolejnych latach.

W kolejnym cyklu zajęć dzieci bawiły się światłem, kolorem, a także dowiedziały się w jaki sposób mogą lokalnie działać na rzecz środowiska.

Światło wzbudza ich ciekawość, stymuluje zmysł wzroku, pomaga rozwinąć funkcje poznawcze. Zabawa światłem, to także dobry sposób na przełamanie strachu przed ciemnością, jest okazją do świetnej zabawy w bezpiecznej i sprzyjającej dla dziecka atmosferze. Taka terapia światłem to doskonałe ćwiczenie dla percepcji wzrokowej.

  Jednym ze skutecznych czynników aktywizujących dzieci jest kontakt z przyrodą, która jest bogatym źródłem przeżyć, wrażeń, doznań. Bezpośrednie zetknięcie dziecka z przyrodą wywołuje u niego chęć aktywnego działania w niej, a także budzi uczucia opiekuńczości i przyjaźni wobec świata roślin i zwierząt. Jednak w wielu wypadkach w niewystarczającym zakresie i stopniu wykorzystuje się najbliższe środowisko jako miejsce i środek edukacji ekologicznej, a tym samym obserwację i doświadczenie jako metody nauczania i uczenia się, poznawania i przeżywania jej bogactwa i piękna.

W zbliżaniu dzieci przedszkolnych do przyrody i zaznajamianiu ich z zagrożeniami ekologicznymi szczególnie ważne jest uczenie się przez przeżywanie. Stwarza ono optymalne warunki do rozbudzania uczuć dzieci, a także sprawia, że wiedza o przyrodzie ożywionej i nieożywionej, i zasobach jej ochrony staje się wartością, której chcemy bronić i dla której chcemy pozyskać innych.


Innowacja pedagogiczna: Zabawy sensoryczne –  grupa przedszkolna

Nauczyciel: Justyna Woronowicz

Zajęcia 1

Ciecz nienewtonowska– zabawa sensoryczna dla dzieci.
W dniu dzisiejszym w ramach innowacji pedagogicznej „Zabawy sensoryczne”, zerowiaki bawiły się cieczą nienewtonowską. Mąka ziemniaczana w połączeniu z wodą tworzy masę o zaskakujących właściwościach – z jednej strony ciecz jest lejąca, z drugiej strony- zgnieciona lub uderzona robi się twarda. Jest ciekawa sensorycznie i poznawczo a zabawa angażuje zmysł dotyku, wzroku, propriocepcji oraz ćwiczy motorykę małą i koordynację wzrokowo-ruchową.
Co jest potrzebne?
  • 2 pełne szklanki mąki ziemniaczanej,
  • 1 ¼ szklanki wody,
  • duża miska lub kuweta.
Mieszamy mąkę ziemniaczaną z wodą, tak aby uzyskać jednolitą masę. Ciecz jest odpowiednia jeśli będziemy mogli zrobić z niej kulkę. Cieczą możemy bawić się na kilka sposobów: możemy po prostu ją miętosić i ugniatać, możemy dodać do niej barwnik spożywczy, aby ją uatrakcyjnić.
Jak widać na zdjęciach to świetna zabawa.

Zajęcia 2

Drugie zajęcia z innowacji pedagogicznej „Zabawy sensoryczne” – grupa przedszkolna, „Kosmos z folii”.
Na dzisiejszych zajęciach dzieci formowały kule (planety) z folii aluminiowej stopami . Następnie kolorowały i wycinały obrazki, które kojarzą im się z kosmosem. Kawałki folii i obrazki przyklejały na czarną kartkę. Tak powstały kosmiczne prace plastyczne.
Zabawy z folią aluminiową są atrakcyjne dzięki zastosowaniu nietypowego materiału. Dzieci poznają jego cechy, co ułatwi im późniejsze wykorzystanie jako twórczego tworzywa.
Było twórczo i wesoło.🙂

no images were found

Zajęcia 3

Śniegu brak a my postanowiliśmy się pobawić i ulepić kulki śnieżne i bałwanki. W tym celu stworzyliśmy sztuczny śnieg. Taka namiastka zimnego puchu, który się nie roztapia daje  dziecku wiele radości. Robienie śnieżnych kul w śniegu to wspaniałe doznania sensoryczne. Zagniatanie, lepienie i formowanie wzbogaca umiejętności manualne i usprawnia małą motorykę potrzebną później do nauki pisania. Twórcze możliwości i luźna zabawa doskonale oddziałują na dziecięca wyobraźnię zachęcając do zabawy przez długi czas. Zabawa była doskonała.

no images were found

Zajęcia 4

Ścieżka sensoryczna to doskonała zabawa, która dostarcza dziecku ogromnej, zróżnicowanej wiedzy oraz wpływa na poprawę jego zdolności poznawczych. Dzieci z naszego przedszkola miały okazję doświadczyć takich doznań na zajęciach sensorycznych. Głównym zadaniem ścieżki sensorycznej jest rozwijanie zmysłu dotyku u dzieci. Dziecko, które pokonuje taką ścieżkę musi stąpać po różnych materiałach, które czasem wywołują przyjemne, a innym razem dość niemiłe uczucia.

Wykazano, że zajęcia oparte na ruchu zabawy na ścieżce sensorycznej dla dzieci mają pozytywny wpływ na naukę, obejmującą rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny. Ścieżki sensoryczne dają dzieciom możliwość jednoczesnego zaangażowania umysłu i ciała, tworząc optymalny stan do eksploracji i uczenia się.

no images were found

Zajęcia  5

Zajęcia sensoryczne w przedszkolu odgrywają kluczową rolę w stymulowaniu zmysłów dzieci oraz wspieraniu ich wszechstronnego rozwoju. Jednym z pomysłów na tego typu aktywność jest „ poszukiwanie skarbów w lodzie”, które łączy elementy zabawy,
nauki i odkrywania.

Korzyści z zajęć to: stymulacja sensoryczna, rozwój motoryki małej i nauka przez doświadczenie.

Takie zabawy nie tylko dostarczają dzieciom radość i satysfakcję z odkrywania, ale także wspierają ich rozwój poznawczy i motoryczny, czyniąc naukę fascynującą przygodą.

no images were found

Zajęcia 6

Domowy piasek kinetyczny

Piasek kinetyczny ze względu na swoje właściwości jest chętnie wykorzystywany w wielu gabinetach terapeutycznych i przedszkolach. Zabawa piaskiem wyrabia cierpliwość, dokładność i koordynację. Poza wspieraniem motoryki, dziecko uczy się również kreatywności i samo zastanawia się, w jaki sposób wykorzystać „magiczną masę”. Dodatkowo taka forma zabawy pomaga mu ćwiczyć koncentrację.

Nasz przepis na piasek kinetyczny to:

8 szklanek dowolnej mąki

2 szklanki oleju

barwnik spożywczy.

Wystarczy wszystko razem wymieszać i gotowe. To doskonały pomysł na ciekawe i kreatywne spędzenie czasu z dzieckiem.

no images were found

Zajęcia 7

Skaczące jajko.

Do wysokiego naczynia wlewamy ocet. Umieszczamy w nim surowe jajko i rozpoczynamy obserwację. Niemal od razu na powierzchni jajka pojawiają się niewielkie bąbelki – w ok. 90% szkielet jaja zbudowany jest z węglanu wapnia, gdy dochodzi do interakcji z octem, powłoka jaja zaczyna się rozpadać i uwalnia się przy tym dwutlenek węgla.  Po 24 godzinach skorupka jest rozpuszczona, zmywamy ją wodą z kranu, a jajko zostaje tylko w błonce. Widać nawet żółtko! Jajko jest miękkie i odbija się jak piłeczka. Uwaga: nie rzucać mocno i z dużej wysokości bo jednak pęknie!
 Dlaczego? Ocet (kwas) działa na skorupkę jajka (zrobioną z wapnia) i powoduje jej mięknięcie.   Eksperyment angażuje różne zmysły dziecka: zmysł dotyku, wzroku, węchu i propriocepcji.

Dzieciom zabawa w małych chemików bardzo się podobała.

Zachęcamy do przeprowadzenia eksperymentu i wspólnej zabawy z dziećmi w domu!!!

no images were found


Innowacja pedagogiczna: Lokalni bohaterowie niepodległej – klasa 6

Nauczyciel: Ewa Kopeć

W pierwszych dniach września klasa 6 wraz z wychowawczynią udała się na cmentarz katolicki, by tam posprzątać grób legionisty i żołnierza II wojny światowej. Wszyscy uczniowie bardzo zaangażowali się w jego uprzątnięcie. Wyznaczyliśmy też dyżury na każdy miesiąc. Już od kilku lat opiekujemy się grobem śp. Zygmunta Słomkowskiego. Jesteśmy dumni, że możemy kształtować pamięć o lokalnym bohaterze.

no images were found


Innowacja pedagogiczna: Czytam z klasą – lekturki spod chmurki. Świat pełen emocji – klasa 2

Nauczyciel: Elżbieta Skrouba

Klasa 2  z zapałem przystąpiła do udziału w VI edycji projektu „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki”. Wybraliśmy lekturę „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”. Wybór był niemal oczywisty, gdyż w naszej klasie mamy chłopca o imieniu Julek. Zaprojektowaliśmy pierwszą stronę naszego Lekturnika. Zaczęliśmy tworzyć nasze klasowe „Drzewo emocji”. Powstał też „Album radości klasy 2”. Bardzo dobrze się bawimy! To będzie  wspaniale spędzony czas z lekturą!

no images were found

Klasa 2 zrealizowała II Moduł innowacji „Lekturki spod chmurki”, pt: „Smutek i złość”. Uczniowie do realizacji tego modułu wybrali lekturę „Dziewczynka z parku” Barbary Kosmowskiej. Wzięli udział w warsztatach przeprowadzonych przez psychologa szkolnego na temat: „Jak radzić sobie ze smutkiem i złością?”. Wykonali lekturnik,  w którym wypisali podstawowe informacje, narysowali głównego bohatera, dokonali także samooceny. Dzieci robiły też słoiczki złości i smutku. Uczniowie klasy 2 mają dużo energii, a w ich głowach zawsze jest pełno pomysłów, dlatego wykorzystali swoją wyobraźnię. Świetnym rozwiązaniem okazało się lepienie figurek na złość i smutek. Do tego zadania użyta została  masa solna. A teraz zaczynamy kolejne, ostatnie już zadanie.

no images were found


English is Fun! 1
 
Uczniowie klasy 6 Piotr Jaroszuk i Damian Langer udowadniają, że języka angielskiego można uczyć się w każdych warunkach, także poza szkołą. Piotr i Damian zachęcają innych do pójścia w ich ślady.
W końcu … English is Fun!
 
To be continued…
 

Jest kolejny odcinek z serii English is Fun!


Tym razem uczniowie klasy VII przygotowali film z serii English is Fun!.