Rok szkolny 2025/2026
-
lektury obowiązkowe
-
nowości rynkowe w postaci powieści obyczajowych, przygodowych, fantastycznych, kryminalnych i sensacyjnych,
-
klasykę literatury polskiej i obcej, także dziecięcej,
-
poezję,
-
literaturę popularno-naukową ze wszystkich dziedzin wiedzy,
-
najnowsze słowniki, encyklopedie, monografie i kompendia,
-
najnowszą literaturę dotyczącą Polski i najbliższego regionu,
- słowniki językowe.
GODZINY PRACY BIBLIOTEKI



| Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
| 9.45 – 12.45 | 8.45 – 11.45 | 8.45 – 9.45
10.45-11.45 |
8.45 – 12.45 | 8.45 – 11.45 |
![]()
| Spotkanie z Panią Grażyną Baranowską – lokalną poetką |
| Sleeveface, czyli ubierz się w książkę |
| Bajka Terapeutyczna – czytaliśmy PRZEDSZKOLAKOM |




Czytaliśmy seniorom “Małego Księcia” |



| Współpracujemy z Gminnym Ośrodkiem Kultury |
Legenda o założeniu Krynek głosi, że królowa Jadwiga po wypiciu wody z Krynek pozbyła się uciążliwych bólów żołądka… niektórzy dodają, że wypiękniała… Uczniowie klasy 5 w ramach realizacji Narodowego Programu Czytelnictwa, we współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Krynkach, tworzyli ilustracje do Legendy o założeniu Krynek.
|
Przed dawnymi laty bezkresnymi bezdrożami, wśród potężnych puszcz, od strony Grodna podążał orszak rycerzy z taborami. Z ilości taborów, blasku zbroi rycerzy oraz naładowanych wozów wynikało, że znaczny jegomość ze swoim dworem dość daleką ma podróż. Zbliżało się ku wieczorowi, gdy zmęczone konie wraz z ciężkimi wozami ugrzęzły w bagnie opodal przepływającej rzeczułki. Pomimo ponagleń woźniców oraz pomocy czeladzi, nie udało się do wieczora wyciągnąć taborów z bagna. Postanowiono urządzić obóz i rozbić namioty na przeciwległym brzegu rzeczułki, aby dać odpoczynek zmęczonym koniom, rycerstwu i czeladzi. W środku ustawiono najbardziej okazały namiot w którym miał odpoczywać Jaśnie Pan, zwany przez rycerzy księciem. Wczesnym rankiem, aby ułatwić przeprawę, książę zarządził wykonanie prowizorycznego mostu, co w znacznym stopniu ułatwiło przeprawę. Jedne z najbardziej dostojnych dworzan, który towarzyszył stale księciu spytał go, czy spełnił prośbę królowej i zabrał ze sobą wodę z cudownego źródła na Litwie? Książę potwierdził wykonanie prośby, a po cichu zwrócił się do sługi, aby ten nabrał wody z pobliskiej krynicy. Przybywszy do Krakowa książę podarował „cudowną wodę” królowej Jadwidze. I o dziwo bóle żołądka władczyni po kilku dniach ustąpiły. Jagiełło zdziwiony skutecznością leczniczą przywiezionej wody, przyległe do źródła ziemie ofiarował swemu najlepszemu słudze w dowód wdzięczności. Ten zaś przy źródłach założył osadę i na pamiątkę tego zdarzenia i bytności księcia nazwał ją Krynkami z racji, że w tym miejscu wytryskiwało kilkanaście źródeł – krynic. |
PLAN PRACY BIBLIOTEKI
Cele główne:
- Promowanie czytelnictwa, książek i bibliotek, technologii informacyjnej
- Inspirowanie uczniów do rozwoju zainteresowań czytelniczych.
| Zadania do realizacji | Sposób realizacji |
| Rozwój edukacji i kultury czytelniczej, informacyjnej | Porady indywidualne, rozmowy, lekcje biblioteczne |
| Wdrażanie do pracy z książką i innymi rodzajami dokumentów | Lekcje biblioteczne |
| Działalność informacyjna w czytelni | Porady bibliograficzne., rzeczowe, tekstowe |
| Sukcesywne wzbogacanie księgozbioru pod kątem potrzeb czytelników i rozbudowy warsztaty informacyjno-bibliograficznego | Zakupy książek, inne formy gromadzenia, prenumerata czasopism |
| Tworzenie opisów bibliograficznych książek i artykułów | Katalogi, kartoteki |
| Popularyzowanie czytelnictwa. Rozwijanie zainteresowań literaturą piękną i popularnonaukową, poznawanie historii książek i bibliotek |
|
| Wzbogacanie księgozbioru o nowe lektury | Zakup książek |
| Współpraca z Biblioteką Publiczną | Lekcje biblioteczne, imprezy czytelnicze |
| Współpraca z wychowawcami klas w poznawaniu uczniów i ich preferencji czytelniczych, stanie czytelnictwa oraz organizowaniu przedsięwzięć edukacyjno- kulturalnych | Rozmowa na temat przeczytanych książek, porady indywidualne, analiza statystyki czytelnictwa |
| Sukcesywne powiększanie księgozbioru podręcznego, popularnonaukowego | Zakupy książek, podarowanie własnych bibliotece |
| Kształcenie umiejętności wyszukiwania informacji na dany temat (z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań uczniów) | Zajęcia biblioteczne, realizacja edukacji czytelniczej |
| Pomoc uczniom w doborze literatury | Zestawienia bibliograficzne |
| Udostępnianie uczniom miejsca w kąciku czytelniczym na odrabianie lekcji (pomoc w ich odrabianiu) | Kącik czytelniczy, porady bezpośrednie |
| Udział w różnych formach doskonalenia: konferencjach metodycznych, kursach, warsztatach | Konferencje, wymiana doświadczeń, warsztaty, kursy |
| Wzbogacanie warsztatu pracy poprzez tworzenie pomocy dydaktycznych | Plansze dydaktyczne, materiały graficzne |
| Wzbogacanie metod aktywizujących w zakresie prowadzonych zajęć bibliotecznych | Lekcje biblioteczne, konspekty lekcji, zajęcia przy komputerach |
| Organizowanie wystawek tematycznych i imprez bibliotecznych dotyczących ważnych wydarzeń kulturalnych, rocznic upamiętniających sławnych pisarzy, poetów, ludzi kultury itp. | Wystawy i gazetki okolicznościowe, prezentacja książek, głośne czytanie dzieciom, |
| Gromadzenie materiału na temat Krynek i regionu | Wycinki z prasy, książki, prasa lokalna |
| Inspirowanie zainteresowania uczniów historią, kulturą i zabytkami Krynek | Wycieczki, wystawy |
| Prowadzenie dziennika bibliotecznego oraz statystyk | Wpis do dzienników, rejestr wypożyczeń |
| Opracowanie i ewidencja darmowych podręczników. | Wpisanie do inwentarza biblioteki, regulamin, oświadczenia rodziców |
| Dbanie o wystrój i porządek w bibliotece |
Rok szkolny 2023/2023
Ruszamy z projektem – „Poszukuję ciekawych książek na półkach szkolnej biblioteki”
Pierwsza propozycja
- Autor: Suzanne Collins
- Tytuł: „Gregor i niedokończona przepowiednia”
- Stron: 360
- Recenzja:
Opowieść o zwykłym nastolatku, który pakuje się w niebezpieczeństwo, aby wypełnić swoje przeznaczenie – i odnaleźć zaginionego w niewyjaśnionych okolicznościach ojca – w ukrytym świecie pod Nowym Jorkiem.
Kiedy Gregor spada wraz z maleńką siostrą przez kratkę wentylacyjną nowojorskiego mieszkania, trafia do ponurego Podziemia. Ludzie żyją tam we względnej zgodzie z olbrzymimi pająkami, nietoperzami, karaluchami i szczurami, lecz ten niepewny pokój jest zagrożony.
Gregor nie chce brać udziału w podziemnym konflikcie. Chce tylko wrócić do domu. Gdy jednak się dowiaduje, że ma szansę odszukać zaginionego ojca, a dziwaczna przepowiednia wyznacza mu kluczową rolę w niepewnej przyszłości Podziemia, zdaje sobie sprawę, że to może być jedyny sposób rozwiązania największej tajemnicy w jego życiu. Nie wie jeszcze, że ta wyprawa na zawsze odmieni i jego, i Podziemie.
- Opinia czytelnika:
Zaskoczyłem się pozytywnie ogromnym światem jaki został wykreowany przez autorkę oraz postaciami fantastycznymi, które pasują do tego klimatu. Książkę bardzo lekko i przyjemnie się czytam, bez zarzutu poleciłbym ją nastoletniemu czytelnikowi.
Wyzwanie czytelnicze przyjęte 🙂
Pasowanie na Czytelnika
W naszej szkole odbyło się uroczyste Pasowanie na Czytelnika Biblioteki Szkolnej uczniów klasy I i II. Dla uczniów nadszedł kolejny ważny dzień, stali się prawdziwymi czytelnikami naszej biblioteki. Głównym celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wyposażenia książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania.
![]()

REGULAMIN BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
Obowiązki czytelników:
- Do pomieszczenia biblioteki szkolnej mogą wejść tylko uczniowie szkoły.
- Należy przestrzegać przyjętych zasad bezpieczeństwa sanitarnego, np. stosować jednorazowe rękawiczki lub płyn dezynfekujący.
- W pomieszczeniu biblioteki zabrania się korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń aktywowanych dotykiem (np. audio-guide’y, ekrany dotykowe).
- W celu zminimalizowania możliwości zarażenia wirusem w punkcie obsługi czytelnika można wyznaczyć oddzielne strefy komunikacyjne (np. oznakowane linią na podłodze): a. dla osoby oddającej książki i/lub oczekującej na wypożyczenie,
b. dla osoby wypożyczającej (np. w czytelni),
c. do składowania oddanych książek – przejście dezynfekcji i okresowej kwarantanny (strefa niedostępna dla użytkownika) - Zbiory biblioteczne podaje wyłącznie bibliotekarz.
- Czytelnia dla uczniów jest zamknięta.
Obowiązki bibliotekarza:
- Pracownik bezpośrednio obsługujący użytkowników biblioteki jest zobowiązany do stosowania zasad profilaktyki zdrowotnej, dezynfekowania rąk lub zakładania jednorazowych rękawic ochronnych.
- Wszystkie książki zwrócone przez czytelników są oznakowane datą zwrotu, odłożone w odrębne miejsce oraz poddane 2-dniowej kwarantannie (zgodnie z wytycznymi MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020 r.).
- W czasie przerwy w bezpośredniej obsłudze użytkowników biblioteki pracownik prowadzo prace porządkowe ze szczególnym uwzględnieniem ciągów komunikacyjnych: wietrzą salę, przecierają powierzchnie płaskie.
- Po zakończeniu obsługi czytelników – na koniec dnia – pracownik dezynfekuje środkami zapewnionymi przez szkołę powierzchnie płaskie i sprzęty w pomieszczeniu biblioteki.
„Narodowy Programu Rozwoju Czytelnictwa”

Rok szkolny 2020/2021 Otrzymaliśmy dotację w kwocie 5 000 zł na zakup książek do biblioteki szkolnej
W ramach programu zorganizowano wiele akcji promujących czytelnictwo i zakupiono wiele ciekawych książek.
Zrealizowaliśmy projekty:
Projekt – Lektura na scenie
W trakcie przygotowań do realizacji jest szkolny spektakl teatralny oparty na motywach książki Antoine de Saint – Exupey „Mały Książę”. W ramach pracy nad spektaklem są realizowane cele i treści, m.in. praca nad wyrazem scenicznym, postawa aktorską, praca nad tworzeniem przedstawienia, scenografii teatralnej, kostiumów, wykonanie dekoracji. Oprócz wiedzy przekazywanej w atrakcyjny sposób, spełnia wiele funkcji wychowawczych i korzystnie wpływa na rozwój emocjonalny uczniów i wspiera rozwój czytelnictwa. Wprowadzenie tej formy pracy dostarcza szeregu sytuacji do wypowiadania się w słowie, piosence, formach plastycznych i ruchu, wnosi także wiele radości i uśmiechu w twórcza działalność młodzieży.
Akcja – Podziel się książką
Jest to całoroczna akcja uwalniania przeczytanych i zapomnianych książek z regałów domowych. Dzięki współpracy z Fundacją „Przyjaciółka”, uczniom, rodzicom, osobom zaprzyjaźnionym pozyskaliśmy dość liczny zbiór książek dla dzieci i młodzieży do biblioteki szkolnej. W ramach działań promujących i wspierających czytelnictwo wśród dzieci część książek została przekazana przez bibliotekę do świetlicy szkolnej i oddziału przedszkolnego grupy 6 – latków.
Kącik literacki – Wiersze Wiktorii
Kącik literacki eksponujący twórczość Wiktorii – pokazuje zwiewny świat….. świat marzeń, przyrody, głębszych doznań, najsubtelniejszych uczuć uczennicy klasy VIII. Pokazuje on także uczniom, że dźwięk słowa poezja nie musi kojarzyć się z nudą, monotonią, niezrozumiałymi metaforami oraz to, że pisanie wierszy wymaga też nie lada odwagi, by ”przelać na papier” wszystkie swoje myśli w sposób delikatny i co ważne zrozumiały.
Mój ulubiony bohater książkowy – konkurs czytelniczo-plastyczny.
Celem konkursu jest promowanie czytelnictwa oraz talentów plastycznych uczniów. Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu indywidualnej pracy plastycznej dowolną techniką, której głównym tematem jest postać (człowiek, zwierzę, stworzenie itp.) z literatury (bajki, legendy, wiersza, opowiadania itp.). Przy ocenie pracy brane było pod uwagę: pomysłowość i staranność w przedstawieniu postaci, podobieństwo do literackiego wzoru, wkład pracy, samodzielność wykonania. Wyróżnione prace zostały zaprezentowane na wystawie w bibliotece.
Czytamy dzieciom – czytanie książek w bibliotece dla grup uczniów kl. 1-3.
Zgodnie z zamierzonymi działaniami co miesiąc czytamy książki z uczniami klas 1-3 w bibliotece. Celem tego działania jest promocja książki i biblioteki szkolnej jako miejsca przyjaznego uczniom oraz zwiększenie roli biblioteki szkolnej w kształceniu, wychowaniu i rozwoju zainteresowań dzieci i młodzieży, wyrabianie nawyku właściwego spędzania wolnego czasu, rozwijanie sprawności językowych, a także budowanie poczucia własnej wartości.
Wzbogaciliśmy księgozbiór o lektury szkolne uczniom klas 1-3:
- Łukasz Wierzbicki – „Afryka Kazika”
- Łukasz Wierzbicki – „Dziadek niedźwiadek”
- Danuta Parlak – „Kapelusz pani Wrony”
- Waldemar Cichoń – „Cukierku, ty łobuzie”
- Agnieszka Frączek – „Rany Julek! O tym jak Julian Tuwim został poetą”
- Joanna Papuzińska – „Asiunia”
- Barbara Kosmowska – „Dziewczynka z parku”
- Janina Porazińska – „Pamiętnik czarnego noska”
Na półkach czekają nowości:
- W. Bruce Cameron – „Był sobie pies (cz. I i II )”
- Anna Sewell – „Mój Kary”
- Holly Webb – „Zaopiekuj się mną”
- Amelia Cobb – „Zosia i jej zoo”
- Gilbert Delahaye – „Martynka”
- Dana Simpson – „Fibi i jednorożec”
- Lili Mesange – „Kamila i konie”
- Marcin Pałasz – „Wszystko zaczyna się od marzeń”
- J.K. Rowling – „Harry Potter” (7 części)
- Brandon Mull – „Baśniobór”
- Oldrich Ruzicka – „Ale jazda! Historia samochodu”
- Piotr Wójcik – „Robert Lewandowski . Najlepsze bramki”
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy – „Tu jesteśmy”
- Jeff Kinney – „Dzienniczek cwaniaczka” (6 części)
- John Flanagan – „Zwiadowcy” (księga I- „Ruiny Golanu”, księga II – „Płonący most”, księga III –” Ziemia skuta lodem”)
- Philip Reene – „Gobliny”, „Wyprawa Goblinów”, „Gobliny kontra krasnoludy”













