Program zajęć przyrodniczych z wykorzystaniem metody eksperymentu – zajęcia laboratoryjne w klasach IV – VIII SP i gimnazjum

 

Program zajęć przyrodniczych z wykorzystaniem metody eksperymentu – zajęcia laboratoryjne w klasach IV – VIII SP i gimnazjum realizowanych w ramach projektu „Rozwijanie kompetencji kluczowych oraz przedsiębiorczości uczniów/uczennic Zespołu Szkół Samorządowych w Krynkach”.

 

  • Wstęp

Poniższy program został opracowany w oparciu o program nauczania przedmiotów przyrodniczych dla II etapu edukacyjnego oraz gimnazjum. Program uwzględnia treści określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Przewidziany jest do realizacji w klasach IV – VIII szkoły podstawowej i gimnazjum.

Realizacja programu będzie odbywać się na zajęciach przyrodniczych wykorzystujących metodę eksperymentu. Zajęcia będą miały charakter zajęć laboratoryjnych.

Głównym zamierzeniem jest zapoznanie uczniów ze sprzętem laboratoryjnym, narzędziami pomiarowymi oraz umożliwienie wykonywania przez nich prostych doświadczeń i eksperymentów. Działania te mają na celu przybliżenie uczestnikom zjawisk występujących w świecie przyrody.

  • Cele szczegółowe
  1. Uczeń rozwija zainteresowania różnymi dziedzinami nauk przyrodniczych.
  2. Uczeń poznaje przyrodę w sposób aktywny, twórczy, dociekliwy i wytrwały.
  3. Uczeń wdraża się do prowadzenia prostych prac badawczych.
  4. Uczeń uświadamia sobie, że zjawiska zachodzące w przyrodzie można przedstawić modelowo za pomocą doświadczeń.
  5. Uczeń kształci i doskonali umiejętność prowadzenia obserwacji i jej dokumentowania.
  6. Uczeń współdziała w zespole, skutecznie komunikuje się.
  7. Uczeń posługuje się sprzętem laboratoryjnym i korzysta z przyrządów pomiarowych w sposób prawidłowy i bezpieczny.
  8. Uczeń potrafi interpretować wyniki doświadczeń, formułować spostrzeżenia i wnioski
  • Rozkład treści nauczania.

W ramach zajęć laboratoryjnych wykorzystane zostaną elementy produktu projektu innowacyjnego pt. „Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych”.

Tematyka zajęć:

Numer

Temat zajęć

Ilość godzin

1.

Jak potwierdzić ziarnistą budowę materii?

1

2.

Badamy napięcie powierzchniowe cieczy.

1

3.

Jak wyznaczyć gęstość cieczy?

1

4.

Gęstość cieczy a pływanie ciał.

1

5.

Jak wyznaczyć ciężar właściwy ciała stałego?

1

6.

Badamy napięcie powierzchniowe cieczy.

1

7.

Sporządzamy mieszaniny jednorodne i niejednorodne oraz roztwory. Jak rozdzielić ich składniki?

1

8.

Badamy właściwości substancji będących głównymi składnikami stosowanych na co dzień produktów.

1

9.

Badamy zdolność do rozpuszczania się różnych substancji w wodzie.

1

10.

Przeprowadzamy doświadczenia, w wyniku których możemy otrzymać wodorotlenek, kwas beztlenowy i tlenowy.

1

11.

Badamy właściwości węglowodorów.

1

12.

Badamy przewodnictwo wodne w łodygach kwiatów.

1

13.

Jak organy roślin reagują na różne warunki środowiska?

1

14.

Badamy zjawisko osmozy.

1

15.

Jak temperatura wpływa na wydajność izolacji DNA z cebuli?

1

16.

Czy w roślinach jest powietrze?

1

17.

Badamy odczyn gleby.

1

18.

Jak  pH gleby i wody wpływa na organizmy roślinne?

1

19.

Badamy skład czarnego atramentu.

1

20.

Od czego zależy przyśpieszenie ciała?

1

21.

Budujemy proste obwody elektryczne i obwody rozgałęzione.

1

22.

Badamy zależności I(U) – prawo Ohma.

1

23.

Wyznaczamy opór elektryczny opornika za pomocą woltomierza i amperomierza

1

24.

Wyznaczamy moc żarówki wykorzystując amperomierz i woltomierz.

1

25.

Wyznaczamy okres i częstotliwość drgań wahadła matematycznego.

1

26.

Czy słona woda może być elementem obwodu elektrycznego?

1

27.

Co przewodzi, a co izoluje prąd elektryczny?

1

28.

Jak wykonać najprostszy kompas?

1

29.

Badamy właściwości światła.

1

30.

Światło wokół nas – badamy zjawiska świetlne.

1

31.

Badamy rozchodzenie się dźwięków w ciałach stałych.

1

32.

Jakie barwniki występują w liściu?

1

  • Ocenianie

Zajęcia laboratoryjne nie są obowiązkowe, toteż uczniowie, którzy się na nie zgłosili, nie podlegają ocenie, jak w przypadku zwykłych zajęć lekcyjnych. Ocena może wystąpić w formie pochwały. Samodzielne przeprowadzanie przez uczniów prostych doświadczeń, obserwacji czy pomiarów oraz wyciąganie na ich podstawie właściwych wniosków, daje możliwość utrwalenia i pogłębienia wiedzy z przedmiotów przyrodniczych, a w konsekwencji otrzymywania z nich lepszych ocen.

  • Ewaluacja
  • Poziom satysfakcji uczniów z własnych dokonań i umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
  • Zainteresowanie uczestników metodami badawczymi typowymi dla nauk przyrodniczych.
  • Zaangażowanie uczniów podczas zajęć.
  • Zgodne współdziałanie w zespole.
  • Poczucie dobrze wykonanej pracy.
  • Wyniki osiągane przez uczniów z przedmiotów przyrodniczych.
  • Efekty
  • Uczeń potrafi wykonać proste doświadczenia i eksperymenty.
  • Uczeń potrafi wyciągać właściwe wnioski z przeprowadzonych badań.
  • Uczeń przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania badań laboratoryjnych.
  • Uczeń potrafi nazwać sprzęt laboratoryjny i przyrządy pomiarowe.
  • Uczeń prawidłowo posługuje się sprzętem laboratoryjnym i przyrządami pomiarowymi.