Program zajęć z języka niemieckiego

Utworzono: wtorek, 11 grudzień 2018 13:00
Poprawiono: wtorek, 11 grudzień 2018 13:01
Barbara Turycz
Odsłony: 1317

 

Program zajęć językowych z języka niemieckiego w szkole podstawowej oraz gimnazjum realizowanych w ramach projektu „Rozwijanie kompetencji kluczowych oraz przedsiębiorczości uczniów/uczennic Zespołu Szkół Samorządowych w Krynkach”.

 

  1. Wstęp

Prezentowany program został opracowany w oparciu o program nauczania języka niemieckiego dla początkujących. Program uwzględnia treści określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Przewidziany jest do realizacji w gimnazjum i IV - VIII klasy szkoły podstawowej.

Realizacja programu odbywa się na zajęciach językowych z języka niemieckiego.
Celem realizacji programu jest poznanie podstawowych zasad języka, poznanie słownictwa i podstawowych zwrotów, rozwijanie kreatywności i umiejętności krytycznego i logicznego myślenia.

  1. Cele szczegółowe
  1. Rozkład treści nauczania.

Nr

Temat lekcji

Ilość godzin

1.

Przedstawienie siebie i innych. Formy powitań i pożegnań. Liczba pojedyncza i mnoga zaimków osobowych oraz odmiana czasownika regularnego.

1

2.

Odmiany czasowników regularnych w czasie teraźniejszym, pytajniki wo, woher. Szyk prosty zdania. Liczebniki od 1-19.

1

3.

Liczebniki do 100. Pytanie o imię, pochodzenie,forma grzecznościowa Sie.

1

4.

Odmiana czasownika nieregularnego sein. Pisownia rzeczowników. Przyimki in,aus, Rodzajniki niekreślone w mianowniku.

1

5.

Budowa zdań w czasie teraźniejszym, rodzajniki określone w mianowniku, pytania szczegółowe. Pytajniki.

1

6.

Zaimki dzierżawcze w mianowniku, mein/meine, dein/deine.

Czasowniki nieregularne.

1

7.

Pytania rozstrzygające, przeczenie nicht, czasownik modalny- mögen

1

8.

Zadawanie pytań dotyczących kolegów/koleżanek, ćwiczenia liczebników.

1

9.

Formy spędzania czasu wolnego. Wypowiadanie się na temat umiejętności, mein Hobby.

1

10.

Informacje o zainteresowaniach innych osób, rzeczowniki złożone. Nawiązanie w tekście  do znanych sportowców mieszkających w Niemczech.

1

11.

Rodzina. Opisywanie członków rodziny. Czynności dnia codzinnego.

1

12

Nazywanie zawodów, cech charakteru.

1

13.

Czasowniki haben. Rodzajniki nieokreślone i określone w mianowniku.

1

14.

 Szyk przestawny w zdaniu. przeczenie kein, keine w mianowniku i bierniku.

1

15.

Szkoła. Przybory szkolne i przedmioty. Układanie rozkładów i odczytywanie ich.

1

16.

Opisywanie zdjęć, koła zainteresowań, szyk wyrazów w zdaniu przestawnym.

1

17.

Wrażanie opinii o przedmiotach szkolnych i pytanie o ulubiony przedmiot, przeczenie nicht

1

18.

Dni tygodnia, opisywanie zajęć, zaimki dzierżawcze.

1

19.

Nazywanie pór dnia, codzienne czynności podawanie godziny, przyimki.

1

20.

Czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym.

 

21.

Relacjonowanie rozkładu dnia, opowiadanie o czasie wolnym.

1

22.

Nazywanie kontynentów i państw, atrakcje turystyczne Berlina.

1

23.

Nazywanie artykułów spożywczych, nazywanie potraw, zaimek bezosobowy  man

1

24.

Informacje co się jada i pija w Niemczech, czasowniki złożone.

 

25.

Zamawianie posiłku, dialogi w restauracji, czasownik nehmem.

1

26.

Tryb rozkazujący, rzeczowniki złożone, forma czasownika modalnego möchten. Atrakcje turystyczne Wiednia.

1

27.

 Sport, dyscypliny sportowe.

1

28.

Czasowniki modalne, zainteresowania, przymiotniki i przysłówki w stopniu wyższym i najwyższym .

1

29.

Opisywanie wyglądu zewnętrznego, wieku, umiejętności osób,

1

30.

Opowiadanie o ulubionej dyscyplinie sportu, trybie życia młodych sportowców, plany wakacyjne.

1

31.

Zdania porównawcze ze spójnikami, liczebniki główne. Atrakcje turystyczne Monachium.

1

32.

Podsumowanie pracy- tekst diagnostyczny.

1

  1. Ocenianie

Przewiduje się wykonanie testu diagnozującego na końcu zajęć w celu określenia poziomu posiadanych wiadomości i umiejętności.

Ponieważ zajęcia językowe są zajęciami nadobowiązkowymi ocenianie na nich występuje wyłącznie w formie słownej. Wykazuje ono mocne strony ucznia i pełni rolę wyłącznie wspierającą. Jest stosowane celem korygowania przekonań, sprawności i technik działania. Ma za zadanie dać informację zwrotną, którą nauczyciel może się posłużyć w celu precyzyjnego dobierania metod nauczania i ich korygowania.

  1. Ewaluacja
  2. Naturalną formą ewaluacji będzie poziom zadowolenia uczniów z własnych dokonań i umiejętności nabytych w czasie zajęć.
  3. Poczucie dobrze wykonanej pracy, a także zaangażowanie uczniów daje nauczycielowi obraz efektów wspólnej pracy.
  4. Efekty
  5. Uczeń potrafi operować prostym słownictwem w języku niemieckim.
  6. Uczeń potrafi formułować pytania i zdania w języku niemieckim.
  7. Uczeń rozróżnia i rozumie podstawowe struktury gramatyczne.
  8. Uczeń jest otwarty na inne kultury, widzi różnice i podobieństwa między kulturami.
  9. Uczeń zwiększa pewność siebie w kontaktach z innymi.
  10. Uczeń stara się we własnym zakresie nawiązać kontakt z rówieśnikami pochodzącymi z innych krajów i kultur.