Projekty realizowane w szkole

Równać Szanse 2004

Utworzono: sobota, 23 styczeń 2010 21:41
Poprawiono: poniedziałek, 22 czerwiec 2015 11:17
Barbara Turycz
Odsłony: 3533

W sierpniu 2004 roku do szkoły dotarła informacja, że szkoły, które zdobyły tytuł "Szkoły z klasą" mogą ubiegać się o dotację z Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności i Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży na realizację programu wykraczającego poza działalność statutową szkoły pod hasłem "Równać Szanse". Rada Pedagogiczna podjęła decyzję o próbie skonstruowania takiego programu i wysłania go do Fundacji. Do współpracy wybraliśmy tę samą szkołę, z którą już się zaprzyjaźniliśmy - Zespół Szkół nr 54 z Warszawy. Postanowiliśmy kontynuować zadania rozpoczęte w roku 2003/2004 w ramach projektu "Szkoły partnerskie". W taki właśnie sposób powstał projekt pod hasłem "Odkrywanie tradycji". Zakładał on zajęcia dla uczniów obu szkół, koncentrujące się wokół poznawania tradycji regionalnych, rodzinnych, narodowych i szkolnych. Zajęcia odbywały się podczas dwóch spotkań (styczeń w Krynkach i marzec w Warszawie) oraz opierały się na wymianie prac i pomysłów drogą internetową.
Główne cele projektu to:

W grudniu otrzymaliśmy informację o tym, że Fundacja zakwalifikowała nasz projekt do realizacji i otrzymaliśmy dotacje w wysokości 10 tysięcy złotych.

Ogólna ocena koordynatorów dotycząca przebiegu projektu: (w oczach odbiorców z Krynek)

Ogólna ocena wybranych uczestników dotycząca przebiegu projektu:
Szczegółowy raport z efektów działań (w oczach odbiorców z Warszawy).Tworzenie projektu: po roku współpracy młodzież obu szkół wykazała wielkie zaangażowanie w tworzenie kolejnego projektu. Uczniowie warszawscy z pewnym niepokojem podjęli pomysły, aby tegoroczna współpraca odbywała się pod hasłem „W poszukiwaniu tradycji”. Na szczęście był to niepokój twórczy.

Zdarzenia:
- zgodnie z założonym planem odbyły się 2 spotkania: wizyta uczniów i nauczycieli z W-wy w Krynkach 10-11.01.05. wizyta gości ( uczniów, nauczycieli i 1 mamy) z Krynek w Warszawie 21-22.05.2005r.
- podczas spotkań odbyły się:

2 wycieczki: „ W poszukiwaniu choinki ” – przygotowana dla warszawiaków przez uczniów kryńskich i „W poszukiwaniu legend ” przygotowana dla Kryńczan przez uczniów Witkacego.

"Spotkanie ze Świętym Mikołajem"

11 warsztatów: kulinarne (4), plastyczne (5), teatralne (2). Istotą tych spotkań, oprócz odkrywania tradycji ( zabawki na choinkę, marzanna, potrawy świąteczne, XXXX, kraszanki, ozdoby stołów), była bezpośrednia współpraca młodzieży. Znaczna część tych warsztatów ( pomysł + wykonanie) była przygotowana przez uczniów, pozostałe ( kulinarne) przygotowali rodzice z Krynek.

Warsztaty plastyczne Robótki szydełkoweMarzanna

2 wielkie uczty: Wieczerza wigilijna w Krynkach i kolacja wielkanocna w Warszawie. Potrawy na obie uczty przygotowali rodzice ( w Krynkach również uczniowie obu szkół podczas warsztatów). Obie strony dowiedziały się wiele o tym, jak obchodzi się święta ( również prawosławne) w innych regionach.

Spotkanie wigilijneTort okolicznościowyKolacja wielkanocna

Konkurs plastyczny na ilustrację legend warszawskich i kryńskich, w których wzięły udział 24 osoby z obu szkół.

5 lekcji otwartych:
religii prawosławnej w cerkwi w Krynkach, obserwowaliśmy wypiek prosfory, poznawaliśmy obrzędy związane z Bożym Narodzeniem, zwiedzaliśmy cerkiew
dwie lekcje języka polskiego w Warszawie – uczniowie kryńscy i warszawscy porównywali tradycje wielkanocne obu regionów
chemii – kartki świąteczne pisane atramentem sympatycznym
biologii z użyciem nowoczesnych środków audiowizualnych

2 spotkania redakcyjne
, których efektem jest powstanie gazetek międzyszkolnych ( styczniowy numer GIMPLOTKI jest efektem wymiany internetowej)

3 wydarzenia kulturalne: Jasełka w Domu Kultury w Krynkach, wizyta uczniów z Krynek w Cinemacity Arkadia, zwiedzanie wystawy ,,Cienie i światła” – arcydzieła malarstwa francuskiego na Zamku Królewskim – oprowadzał nas pan Daniel Artymowski – ojciec trzech uczniów Witkacego opowiadając bardzo ciekawie, odpowiadając na wszystkie pytania i zachęcając młodzież do obcowania ze sztuką.

wydarzenia naukowe - wizyta na interaktywnej wystawie „Mózg” w Pałacu Kultury i Nauki w W-wie.
spotkania przedstawicieli rad pedagogicznych w Krynkach (powstał projekt lekcji języka polskiego na temat tradycji do przeprowadzenia w obu gimnazjach według tego samego scenariusza, wymiana doświadczeń dotyczących radzenia sobie w trudnej, coraz bardziej zbiurokratyzowanej rzeczywistości szkolnej, ustalono, że w ostatnim numerze gazetki opiszemy jak obchodziliśmy Dzień Holocaustu

spotkanie przedstawicieli rad rodziców (l mama z Krynek i 3 z Warszawy) dotyczyło omawiania różnych problemów, powstał też pomysł na temat wiodący przyszłorocznej współpracy.

Powstały: prezentacje multimedialne "Legenda o założeniu Krynek", film dokumentujący współpracę kręcony przez uczniów obu szkół, kilka numerów gazetki z artykułami obu szkół, planujemy wydanie książki kucharskiej.

Zgodnie z naszymi przewidywaniami można już zauważyć pierwsze oznaki skutków długofalowych:
- znacznie łatwiejsze nawiązywanie kontaktów między uczniami obu szkół (zwraca uwagę fakt, że to dotyczy również uczniów nie biorących udziału w zeszłorocznym projekcie)
- uczniowie obu szkół wzmogli aktywność generowaniu i realizacji swoich pomysłów
- opisywane już poczucie odpowiedzialności niektórych uczniów za większą część programu, świadomość własnej roli w realizacji projektu i celów, jakie projekt realizuje stanowi, naszym zdaniem, wielki krok do przodu
- cieszymy się bardzo z wymiany doświadczeń między rodzicami z Warszawy i Krynek. Wynika z niej, że rodzice cenią sobie udział dzieci w projekcie, widzą sens wspólnych działań, chcą się w nie włączać. Dowodem niech będą wspólne pomysły rodziców na przyszłoroczną współpracę

- Na szczęście istnieje program: „RÓWNAĆ SZANSE”, dzięki któremu możemy się lepiej poznać i polubić. Część z nas-młodzieży z Krynek dopiero teraz zrozumiało, że wcale nie jesteśmy gorsi, że w naszym rejonie jest wiele pięknych i ciekawych miejsc. Krynki mają bardzo interesującą historię, tu wychowali się sławni ludzie, regionalni twórcy. To warszawiacy uświadomili nam, że należy docenić nie tylko Pałac Kultury czy Zamek Królewski, ale również to, z czym spotkamy się, na co dzień. Niezastąpione jest tu powiedzenie „Cudze chwalicie swego nie znacie.” (Przewodniczący SU)

- Nadal rozwijamy przyjaźń z Warszawą gdyż projekt „Odkrywanie tradycji” jest kontynuacją ubiegłorocznej współpracy. Przewiduje bardzo ciekawe zajęcia. Podoba mi się pomysł wymiany drogą internetową (artykuły do gazetki, pamiątkowe zdjęcia). (Dorota)

- Realizacja projektu zwiększa działania podejmowane w naszej szkole. Choć mieszkamy w Krynkach – my sami "odkrywamy" odkryte już przeiceż tradycje regionalne, rodzinne. Bardzo podoba mi się amatorski film dokumentujący nasze działania. (Karol)

Projekt jest realizowany zgodnie z założeniami. Uczniowie wykazują się dużą pomysłowością i chęcią udziału w warsztatach. W niekonwencjonalnych formach działań znajdują inspirację do zdobywania wiedzy, poznają kulturę, tradycję regionalną. Projekt stanowi okazję do wymiany doświadczeń zarówno uczniów jak i nauczycieli. Cieszy mnie fakt, że podjęte działania skłoniły do integracji środowiska lokalnego. Do współpracy z dużym entuzjazmem włączają się także rodzice.

OGÓLNA OCENA KOORDYNATORÓW