Rewalidacja, logopedia

Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 22.06-26.06

W tym tygodniu wykonujemy wybrane ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne i ćwiczenia właściwej korekcji wad wymowy z zeszytów logopedycznych oraz dodatkowo poniższe ćwiczenia:

1.      „Rymy w zagrodzie”

Wiersz ten można wykorzystać do ćwiczeń słuchowych. Zadaniem dziecka jest odgadywanie brakujących rymów (słów z nawiasów).

Raz na grzędzie bura kurka

nastroszyła swoje...( piórka).

Inna kurka głośno gdacze

żółta kaczka pięknie…(kwacze).

Baran po swojemu beczy,

koza w kozie z żalem…(meczy).

Gniady konik w stajni hula,

pszczółki lecą wprost do…(ula).

Traktor w polu głośno huczy,

a na łące krówka…( muczy).

Gdy wróbelki nam ćwierkają,

dzieci rymy…( dobierają).

2.      Zabawa usprawniająca język, wargi, policzki: ”Jak języczek został żeglarzem”.

Rodzic/opiekun czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach, a dziecko naśladuje te ruchy.  

        Pewnego dnia języczek wybrał się nad jezioro (kląskanie). Zobaczył łódkę, otworzył kłódkę (otwieramy usta), wsunął kluczyk (język na brodę) i już gotowe. Wsiadł do łódki (kląskanie). Chwycił prawe, potem lewe wiosło (ruch wahadłowy języka do kącików ust). Wiosłował na zmianę prawym i lewym wiosłem (wypychanie prawego i lewego policzka). Zmęczył się, wiec chwile odpoczął. Spojrzał w górę (język dotyka górnej wargi), zobaczył długi sznur łabędzi (oblizywanie górnej i dolnej wargi) Postanowił policzyć ptaki (liczenie górnych i dolnych zębów). Nieco dalej nadciągały ciemne obłoki (oblizywanie podniebienia). Języczek bał się, że dopadnie go deszcz. Postanowił wracać. Wiosłował prawym i lewym wiosłem (wypychanie lewego i prawego policzka), co chwilę ocierając pot z czoła (dotykanie górnych i dolnych dziąseł). Dopiero wtedy zauważył przy łódce silnik. Odłożył wiosła (oblizywanie górnej i dolnej wargi) i włączył silnik (brrrr) i szczęśliwie dopłynął do brzegu.

  Literatura:

  1. Skorek E. M: 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008.
  2. Tońska – Mrowiec A: Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2007.

Ćwiczenia rewalidacyjne na tydzień 22.06-26.06

W tym tygodniu proponuję zabawę z masą piaskową, instrukcja wykonania masy pod linkiem: https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/02/masa-piaskowa-do-dekoracji-przepis/

************************************************

Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 15.06-19.06

W tym tygodniu wykonujemy wybrane ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne i ćwiczenia właściwej korekcji wad wymowy z zeszytów logopedycznych oraz dodatkowo poniższe ćwiczenia:

  1. 1.      „Skacząca piłka”

          Wiersz ten służy do usprawniania narządów mowy. Wielokrotne powtarzanie sylaby la usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek l i a oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski r.

Mała Ala piłkę ma,

piłka skacze:

- La, la, la.

- La, la, la*

Ala Ani piłkę da,

piłka skoczy:

- La, la, la.

- La, la, la*

Ładnie fika piłka ta:

piłka tańczy:

- La. la, la.

- La, la, la*

Piłkę łapie mała Ala,

piłka skacze:

- La, la la.

- La, la la.*

Czy ktoś wdzięku więcej ma,

od tej piłki:

- La, la, la?

- La, la, la.*

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci naśladują skaczącą piłeczkę, powtarzając za prowadzącym; la, la, la.

  1. 2.      Zabawa fabularyzowana: „Król wiatrów”- podczas opowiadania przez rodzica/opiekuna dzieci chodzą z berłem po pomieszczeniu i naśladują szum wiatru, różnicując natężenie głosu.

         „ Za siedmioma lasami, na ogromnej górze mieszkał król wiatrów. Na wiosnę zlatywał z góry i szumiał łagodnie: szszsz…, by nie postrącać płatków z kwitnących drzew. W lesie najczęściej leżał na swym łóżku i obserwował bawiące się dzieci w pobliskim przedszkolu. Szumiał tylko wtedy, gdy chmury zbierały się nad placem zabaw, by je rozpędzić, lub wówczas, gdy słońce za mocno piekło i dzieciom było bardzo gorąco: wtedy też szumiał lekko: szszsz. Gdy nadchodziła jesień przeganiał czarne, kłębiące się listopadowe chmury, szumiąc groźnie: szszsz. Najwięcej jednak hulał o świcie podczas mroźnych, srogich zim i wołał: szszsz! Zaglądał przy tym do okien, by zobaczyć, jak bawią się dzieci w domach i przedszkolach. Stukał w okienka, jakby wywołując dzieci na dwór. Ale one wolały zostać w ciepłym pokoju i tylko przez szybę przyglądać się tańcom wiatru”.

Literatura:

  1. Skorek E. M: 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008.
  2. Tońska – Mrowiec A: Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne. Wyd. Harmonia, Gdańsk 2007.

Ćwiczenia rewalidacyjne na tydzień 15.06-19.06

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia koordynacji półkul mózgowych:

  • Rysowanie synchroniczne (oburącz, wyciągniętymi na wysokości barków rękami) kół, spirali, linii równoległych.
  • Naprzemienne liczenie do 10 i nucenie popularnej melodii.
  • Rysowanie prostych figur geometrycznych lub prostych rysunków ręką niedominującą.
  • Imitowanie ruchem prostych czynności (rysowanie, piłowanie, mielenie).
  • Przerzucanie woreczka lub piłeczki z ręki do ręki.
  • Klepanie prawą ręka lewej strony ciała w sekwencji: bark, łokieć, dłoń, biodro, kolano, i przeciwnie – lewą ręką prawej strony: następnie wykonanie wszystkich ruchów w odwrotnej kolejności: od kolana w górę.
  • Ćwiczenia ruchów naprzemiennych jednostronnych i z przekraczaniem linii środka ciała.

*************************************************************************

Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 08.06-12.06

W tym tygodniu wykonujemy wybrane ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne i ćwiczenia właściwej korekcji wad wymowy z zeszytów logopedycznych oraz dodatkowo poniższą zabawę:

 Zabawa: ”ZOO”

Rodzic/opiekun czyta tekst opowiadania, pokazuje ruchy języka, warg, opisane w nawiasach, a dziecko naśladuje te ruchy. 

        Pewnego dnia języczek wybrał się do ZOO. Spacerował od klatki do klatki (mówimy; tup, tup).W pierwszej klatce zobaczył małpy, które skakały po gałęziach (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów), zjadały banany (poruszamy buzią jakbyśmy coś jedli), wydają małpie okrzyki  (wołamy; gu, gu). W drugiej klatce mieszkał wilk. Był bardzo zły - pokazywał zębiska (pokazujemy zęby  w szerokim uśmiechu i warczał (wrr). W trzeciej klatce osiołek wydawał „osiołkowe” odgłosy (i-u, i-u) i skakał, wymachując kopytkami (dotykamy językiem podniebienia). Następnie pan języczek spotkał węża. Wąż syczał (ssssss) i wił się (wolno wysuwamy język z buzi ruchem wahadłowym – od prawej do lewej). Pan języczek odwiedził słonia. Słoń chwalił się zwinną trąbą (robimy rurkę z języka). Potem poszedł obejrzeć krokodyla, który głośno kłapał paszczą (otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte do przodu). Następnie powędrował do klatek hien. Cóż tam porabia? Jak zwykle ma dobry humor i się śmieje (śmiejemy się hi, hi, ha, ha, he, he). Pan języczek był już bardzo zmęczony. Teraz czas na lody. Ech, pyszne te lody (wykonujemy językiem ruchy przypominające lizanie lodów, następnie oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

Ćwiczenia rewalidacyjne na tydzień 08.06-12.06

W tym tygodniu proponuję zabawę plastyczną przy wykorzystaniu „rosnących farb” (masy plastycznej do malowania).

Uwaga! Praca musi być wykonana przy pomocy osób dorosłych, nie róbcie tego sami.

Do wykonania rosnących farb wystarczy po jednej równej porcji soli, mąki oraz wody. Te trzy składniki mieszamy razem i powstaje nam masa do tworzenie prac (do masy możemy dodać barwnik spożywczy, startą kredę lub trochę farby plakatowej).

Tak przygotowaną „farbę” nanosimy na kartkę papiery przy pomocy pędzla, szpatułki lub rąk. Następnie nasze dzieło wypiekamy w kuchence mikrofalowej (przez około 30 sekund) lub w piekarniku (trwa to dłużej i trzeba pilnować, żeby masa się nie spiekła).  Masa po wypieczeniu wysycha, twardnieje i unosi się tworząc piękny wielobarwny efekt spieczenia.

Jeśli ta praca wyda Ci się za trudna, to stwórz swoje dowolne dzieło przy pomocy zwykłych farb plakatowych.

***************************************

Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 01.06-05.06

W tym tygodniu wykonujemy ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, ćwiczenia fonacyjne (te z poprzednich tygodni) oraz ćwiczenia właściwej korekcji wad wymowy (propozycje ćwiczeń w linkach poniżej):

Głoska [l] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloska-l/

Głoska [r] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloska-r/

Głoski szumiące (sz,cz,ż,dż) https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/

Głoski syczące [s,c,z,dz) https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-syczace/

Głoski [k,g] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-k-i-g/

Płynność mówienia https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/plynnosc-mowienia/

Opóźniony rozwój mowy https://domologo.pl/category/logopedia/wspieranie-mowy/opozniony-rozwoj-mowy/

Ćwiczenia rewalidacyjne na tydzień 01.06-05.06

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia z elementami integracji sensorycznej

ĆWICZENIA KSZTAŁTUJĄCE OBRAZ I SCHEMAT CIAŁA ORAZ ORIENTACJĘ PRZESTRZENNĄ

  • Nazywanie i dotykanie (poprzez oklepywanie otwartą i zaciśnięta dłonią, uciskanie, masowanie) poszczególnych części w obrębie ciała, twarzy; rodzic podając instrukcję dziecku, demonstruje próbę: pomasuj prawą ręką, lewe kolano, poklep się prawą ręką po kolanie itp.
  • Wymienianie przedmiotów najpierw znajdujących się po prawej, a potem po lewej stronie, a następnie po prawej i lewej stronie.
  • Wykonywanie poleceń: podaj prawą rękę, tupnij lewa nogą, stań na prawej nodze.
  • Dotykanie i poruszanie prawymi i lewymi częściami ciała.
  • Podrzucanie piłeczki według instrukcji: do góry, do tyłu.
  • Wrzucanie woreczków, piłeczek do kosza ustawionego przed dzieckiem, zgodnie z instrukcją: prawą ręką dwa woreczki, lewą jeden woreczek.
  • Poruszanie się według instrukcji: zrób dwa kroki do przodu, trzy do tyłu, jeden w prawo itp.

ĆWICZENIA RÓWNOWAŻNE

  • Chodzenie na czworakach po miękkiej powierzchni, np. materac.
  • Chodzenie na czworakach z obciążeniem na plecach, np. poduszka, woreczek itp.
  • Chodzenie z woreczkiem na głowie do przodu, do tyłu, na boki.
  • Chodzenie po rozłożonej na podłodze linie (może być taśma).
  • Chodzenie po ósemce i wyznaczanie krokami konturów figur.
  • Chód stopa za stopą do przodu, do tyłu (z otwartymi i zamkniętymi oczami).
  • Kołysanie za biodra, (później za barki) na boki, do przodu i do tyłu, dziecka, które stara się utrzymać równowagę w klęku podpartym.
  • Siedzenie na deskorolce i odpychanie się nogami od ściany.

ROZWIAJNIE OGÓLNEJ KOORDYNACJI RUCHOWEJ I SEKWENCYJNOŚCI

  • Czołganie się po podłodze w przód i tył, chód kraba (podpór tyłem).
  • Kreślenie symetrycznych kół stopami i łokciami.
  • Łapanie piłeczek do kubeczka.
  • Rzucanie do celu tyłem.
  • Podskoki z wymachiwaniem rąk.
  • Skoki obunóż w worku.
  • Chodzenie z rękami skrzyżowanymi na piersiach w kółko, do przodu, do tyłu.
  • Przeskakiwanie przez skakankę.
  • Przenoszenie na tacy lekkich przedmiotów.

******************************************************

25.05.2020r. - 29.05.2020r.

Ćwiczenia logopedyczne 

Nadal wykonujemy ćwiczenia z zeszytów logopedycznych w celu wywołania i utrwalenia prawidłowej realizacji  zaburzonych głosek oraz ćwiczenia powtórzeniowe z poprzednich tygodni tzn. ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne, https://www.mimowa.pl/

Ćwiczenia rewalidacyjne

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie, zdolności matematyczne oraz spostrzegawczość:

http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/7f5afe96c6a984f44b4b9d65b68556cc

*****************************************************

18.05.2020 - 22.05.2020

Ćwiczenia logopedyczne 

W tym tygodniu wykonujemy wybrane ćwiczenia powtórzeniowe z zeszytów logopedycznych oraz z materiałów umieszczonych do tej pory na stronie internetowej szkoły.

Ćwiczenia rewalidacyjne

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia dużej i małej motoryki:

Ćwiczenia dużej motoryki

  • Skłony, skręty, krążenia głowy w różnych pozycjach połączone z zabawami ortofonicznymi – jesteś zegarem – skłony głowy w przód z wypowiadaniem słów bim, skłony głowy w tył – bam, w lewą stronę – tik, w prawą stronę – cyk.
  • Dotykanie jedną częścią ciała drugiej np. czoło wita się z kolanem, łokieć wita się z piętą.
  • „Cięcie nożyczkami” w leżeniu na plecach nogi wykonują ruchy naprzemienne w górę, w dół, w prawo, w lewo.
  • Chody z zamkniętymi oczami „przechodzenie przez przeszkody”.
  • Przeskoki obunóż lub jednonóż przez skakankę, gumę.
  • Taniec przy muzyce (włączamy ulubiony utwór) – tańczą same ręce, tańczą same nogi, biodra, tułów itd.
  • „Jestem rybką” naśladowanie własnym ciałem ruchów rybki.
  • „Jestem kotkiem” wykonywanie kociego grzbietu z głębokim wydechem i wdechem.
  • „Jestem ptaszkiem” wymachy ramion w tył, w opadzie tułowia, w przód.
  • „Jestem kwiatem” naśladowanie rozwijającego się kwiatka.
  • „Jestem świerszczem” unosimy głowę i ramiona do góry w leżeniu na brzuchu.
  • „Jestem bocianem” stanie na jednej nodze z rękami wyciągniętymi w bok.
  • „Jestem zajączkiem” skoki w dal.
  • „Jestem malarzem” malowanie na ścianie, podłodze pędzlem, palcem.
  • Zabawy wzmacniające mięśnie brzucha, np. jazda na rowerze w leżeniu na plecach, zabawa „Jedzie rowerek na spacerek, jaki z tyłu ma numerek?” („pedałujemy” tyle razy ile wskaże dziecko).
  • Przekładanie dowolnego przedmiotu pod zgiętymi kolanami w leżeniu na plecach.
  • Chodzenie z podwiniętymi palcami stóp.
  • Chwytanie i podrzucanie palcami stóp lekkich przedmiotów (szarfy, wstążki).
  • Pokonywanie torów przeszkód ustawionych z różnych przedmiotów: krzesła, poduszki.
  • Ćwiczenia w pozycji czworakowania – jestem kotkiem – naśladowanie ruchów kota, przeciągają się leniwie, skradają się.

Ćwiczenia motoryki małej

  • Wciskanie w korkową tablice pinezek.
  • Zbieranie drobnych elementów i wrzucanie do pojemnika.
  • Wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie po stole, zabawa „idzie kominiarz po drabinie”, naśladowanie gry na pianinie, odtwarzanie rytmu padającego deszczu.
  • Krążenia palcami np. jednego palca wokół drugiego nieruchomego.
  • Ćwiczenia dłoni: wymachy, krążenia, uderzania, pocierania, otwierania, zamykania.
  • Zwijanie palcami chusteczek, apaszek.
  • Zabawy z wlewaniem, przelewaniem, strząsaniem wody.
  • Układanie z elementów geometrycznych obrazków.
  • Lepienie z plasteliny, masy solnej, ciastoliny.
  • Malowanie na różnych formatach papieru wykorzystaniem całej powierzchni arkusza.
  • Malowanie pęczkiem waty (duże i małe kałuże, chmury, drzewa, kwiaty).
  • Malowanie dużym pędzlem linii poziomych, pionowych.
  • Malowanie pętli: duże, małe.
  • Zamalowanie zakropkowanych miejsc.
  • Rysowanie kredą na tablicy, czarnych arkuszach papieru.
  • Rysowanie ołówkiem, świecą, tuszem na dowolny temat.
  • Ciecie papieru po linii prostej, falistej.
  • Wycinanie figur geometrycznych.
  • Wycinanie ze ścinków tekstylnych o różnej fakturze dowolnych przedmiotów.
  • Wycinanie po śladzie.
  • Wydzieranie części składowych obrazka.
  • Wydzieranie różnych kształtów: piłki, baloniki, domki, kwiatki.
  • Stemplowanie gotowymi stemplami z malowaniem i kalkowaniem.
  • Stemplowanie różnymi przedmiotami pozostawiającymi ślady: korki, nakrętki, gumki, ziemniaki.
  • Pisanie dziecku liter na plecach i rozpoznawanie ich i zapisywanie w zeszycie.
  • Rysowanie szlaczków.

*******************************************************

11.05.2020 - 15.05.2020

Ćwiczenia logopedyczne 

W tym tygodniu wykonujemy ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne (z zeszytów logopedycznych), ćwiczenia słuchowe: https://domologo.pl/category/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-sluchowe/  oraz kontynuujemy pracę nad właściwą realizacją zaburzonych głosek:

Głoska [l] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloska-l/

Głoska [r] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloska-r/

Głoski szumiące (sz,cz,ż,dż) https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/

Głoski syczące [s,c,z,dz) https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-syczace/

Głoski [k,g] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-k-i-g/

Płynność mówienia https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/plynnosc-mowienia/

Opóźniony rozwój mowy https://domologo.pl/category/logopedia/wspieranie-mowy/opozniony-rozwoj-mowy/

Ćwiczenia rewalidacyjne

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia koordynacji półkul mózgowych (stymulację widzenia obuocznego) oraz ćwiczenia układu dotykowego:

Usprawnianie koordynacji półkul mózgowych:

  • Rysowanie synchroniczne (oburącz, wyciągniętymi na wysokości barków rękami) koła, spirali, półkola, linii równoległych.
  • Naprzemienne liczenie do 10 i nucenie popularnej melodii.
  • Rysowanie prostych figur geometrycznych lub prostych rysunków ręką niedominującą.
  • Imitowanie ruchem prostych czynności (rysowanie, piłowanie, mielenie).
  • Przerzucanie woreczka lub piłeczki z ręki do ręki.
  • Klepanie prawą ręka lewej strony ciała w sekwencji: bark, łokieć, dłoń, biodro, kolano, i przeciwnie – lewą ręką prawej strony: następnie wykonanie wszystkich ruchów w odwrotnej kolejności: od kolana w górę.
  • Ćwiczenia ruchów naprzemiennych jednostronnych i z przekraczaniem linii środka ciała.

Usprawnianie układu dotykowego:

  • Dotykanie dłoni i przedramion materiałami o różnej fakturze; na początku dziecko ustala swoje preferencje.
  • Szukanie ukrytych, drobnych przedmiotów w koszu lub w pojemniku wypełnionym kasztanami, piłeczkami, makaronem, ryżem, grochem, fasolą.
  • Wyklejanie z plasteliny, masy solnej leżącej ósemki.
  • Stymulacja termiczna: stosowanie na przemian ciepłych i zimnych kompresów żelowych lub butelek wypełnionych ciepła i zimna wodą.
  • Opukiwanie dłoni klockiem.
  • Smarowanie dłoni i innych części ciała kremem dla dzieci.
  • Kreślenie na plecach siedzącego dziecka (plecy zaokrąglone, wygięte w koci grzbiet) znaków, figur, cyfr, liter: najpierw dziecko wskazuje odpowiedź, mając wzory znaków przed sobą, później samodzielnie odtwarza rysunek na dużym arkuszu papier.
  • Rozpoznawanie rodzaju faktur bez udziału wzroku: można użyć: gąbek, ściereczek, pędzli, materiałów.
  • Robienie z papieru kul i rzucanie nimi do celu.
  • Rysowanie figur, liter na tackach wypełnionych materiałami o różnej strukturze: mąka, piasek, ryż, kasza.

*************************************************************8

04.05.2020r. - 08.05.2020r.

Ćwiczenia logopedyczne 

W tym tygodniu wykonujemy ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, ćwiczenia fonacyjne (te z poprzednich tygodni) oraz ćwiczenia właściwej korekcji wad wymowy (propozycje nowych ćwiczeń, w zależności od wady wymowy, w linkach poniżej):

Głoska [l] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloska-l/

Głoska [r] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloska-r/

Głoski szumiące (sz,cz,ż,dż) https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/

Głoski syczące [s,c,z,dz) https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-syczace/

Głoski [k,g] https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/gloski-k-i-g/

Płynność mówienia https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/plynnosc-mowienia/

Opóźniony rozwój mowy https://domologo.pl/category/logopedia/wspieranie-mowy/opozniony-rozwoj-mowy/

Ćwiczenia rewalidacyjne 

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia z elementami integracji sensorycznej (usprawnianie układu przedsionkowo-proprioceptywnego):

  • Skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu na boki.
  • Przeskakiwanie z nogi na nogę.
  • Kołysanie się: na stojąco, w pozycji czworaczej, na klęczkach, w siadzie skrzyżnym na boki, do przodu, do tyłu.
  • Przysiady i wstawanie.
  • W siadzie kręcenie się w kółko na pośladkach.
  • Ślizganie się w kółko na brzuchu i na plecach.
  • Marsz z podnoszeniem i opuszaniem głowy.
  • Odwracanie głowy: w prawo, w lewo, w górę i dół.
  • Spoglądanie daleko za siebie na przemian przez lewe i prawe ramię.
  • Skoki pajacyka.
  • Skoki żabki.
  • Skakanie na nadmuchanym materacu.
  • Toczenie się po materacu w różnych kierunkach.
  • Huśtanie w kocu, w hamaku.
  • Jazda na hulajnodze.
  • Skakanie na piłkach typu skoczki.
  • Bujanie się w fotelu na biegunach.
  • Obracanie się na fotelu obrotowych (zaczynamy od dwóch, trzech obrotów w jedną stronę, zatrzymujemy fotel i obracamy go w przeciwną stronę).
  • Turlanie się po podłodze (zmieniamy rodzaj podłoża: dywan, koc, wykładzina, karimata, materac) z nogami wyprostowanymi i rękami ułożonymi wzdłuż ciała.
  • W leżeniu na brzuchu: masaż pleców, rąk, nóg dziecka (do masażu można użyć: piłeczek „jeżyk”, gąbek, wałków).
  • „Naleśnik” – zawijanie dziecka w koc, w folię z pęcherzykami, karimatę (głowa na zewnątrz), następnie dociskanie pleców, pośladków, rąk, nóg.
  • Zabawy w przepychanie i siłowanie się: dziecko i rodzic stykają się plecami, nogami, ramionami lub dłońmi.
  • W leżeniu na plecach dociskanie kolan do klatki piersiowej.
  • Leżenie na podłodze z nogami wyprostowanymi, opartymi o ścianę i wykonywanie ruchu popychania jej; można przyciskać stopami do ściany piłkę plażową.
  • W leżeniu na plecach: przenoszenie za głowę woreczków, piłki.
  • Odbijanie stopami piłki plażowej.
  • Odbijanie balonika w nietypowy sposób: pięściami, głową, łokciem.
  • Przepychanie i przenoszenie ciężkich przedmiotów, na przykład butelek z wodą lub kosza z zabawkami.
  • Wałkowanie pleców wałkiem kuchennym.
  • Przeciąganie liny, skakanki.
  • Przenoszenie butelek wypełnionych wodą, piaskiem.

**********************************************************

27.04.2020r. - 30.04.2020r.

Ćwiczenia logopedyczne 

W tym tygodniu wykonujemy ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne (te z poprzednich tygodni), ćwiczenia fonacyjne (podane poniżej) oraz właściwe ćwiczenia korekcji wad wymowy zawarte w zeszytach logopedycznych.

Wszystkie ćwiczenia warto wykonywać przed lustrem, co pozwoli na kontrolę prawidłowej postawy ciała. Każdego dnia wykonujemy wybrane przez siebie ćwiczenia oddechowe i fonacyjne i robimy je od trzech do pięciu minut.

Ćwiczenie pierwsze: stajemy w lekkim rozkroku, wykonujemy pełny wdech nosem, zatrzymujemy na chwilę powietrze, a następnie wykonujemy wolny wydech ustami, wymawiając jednocześnie głoskę aaa. Powtarzamy ćwiczenie, wymawiając inne samogłoski o, e, u, y. Wykonujemy ćwiczenie ponownie, tym razem wymawiając połączone samogłoski aaoouuaaoouu.

Ćwiczenie drugie: stojąc w lekkim rozkroku, wykonujemy pełny wdech nosem, a na wydechu „mruczymy” głoskę mmm... Staramy się, aby mruczenie było wykonane na tym samym poziomie głośności. Teraz powtarzamy ćwiczenie, na wydechu wymawiamy głoskę m z samogłoskami np. mmmaaammmaa. Modyfikujemy ćwiczenie, stojąc w rozkroku kładziemy dłoń na czubku głowy i wymawiamy głoskę mmm... tak, żeby czuć pod dłonią wibracje.

W kolejnym ćwiczeniu na jednym wydechu wymieniamy pory roku, dni tygodnia, liczby.

Następne ćwiczenie jest bardzo podobne, ale na jednym wydechu staramy się wypowiedzieć zdanie:

Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…. a trzynasta ogoniasta!

Siedzi kura w koszyku, liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo...

Siedzi chłop przy stole liczy oka w rosole: jedno oko, drugie oko, trzecie oko…

Ważnym elementem ćwiczeń fonacyjnych jest uruchomienie i prawidłowe wykorzystanie rezonatorów, pod linkiem parę słów na ten temat: http://pogotowiewokalne.pl/ksztatowanie-wydobywajcego-si-gosu/

Ćwiczenia rewalidacyjne 

W tym tygodni proponuję zabawy i ćwiczenia doskonalące percepcję słuchową, które są również ćwiczeniami logopedycznymi:

  • Naśladowanie dźwięków (głośno, cicho, szeptem) wydawanych przez dzwony (bim-bam-bom), dzwoneczki (dzyń, dzyń), bęben (bum-bam-bom), mały bębenek (tram tram tram), trąbkę (tra ta ta), talerze (czin, czin), harfę (plum, plum), duży zegar (tik-tak), mały zegarek (tyk, tyk), minutnik (cyk, cyk), kapanie wody (kap, kap), jadącego konika (klap, klap), granie na gitarze (dang-dong), echo (echooo, echooo), nawoływanie (hoop, hoop), okrzyki radości (hip, hip, hurra).
  • Imitowanie śmiechu dziewczynki (hi, hi, hi), chłopca (ha, ha, ha), babci (he, he, he), dziadka (ho, ho, ho), kasłania (hy, hy, hy).
  • Cmokanie, kląskanie językiem.
  • Odtwarzanie i ilustrowanie ruchem słuchanych lub tylko nazywanych przez rodzica dźwięków, na przykład szumu drzew, odkurzacza, pompowania koła.
  • Różnicowanie odgłosów i odtwarzanie dźwięków typu stukanie, pocieranie, uderzanie, przelewanie płynu, przesypywanie, darcie papieru itp.
  • Wysłuchiwanie i odtwarzanie prostych struktur rytmicznych (dwa stuknięcia klockiem, przerwa i ponownie dwa stuknięcia).
  • Potrząsanie metalowym pudełkiem: rozpoznawanie po dźwięku ukrytych w nich przedmiotów, na przykład drewnianych klocków, szklanych kulek, fasoli, kasztanów, piaski itp.
  • Stukanie pałeczką lub łyżką w szklane butelki wypełnione w różnym stopniu wodą.
  • Wysłuchiwanie charakterystycznych odgłosów wydawanych przez urządzenia i przedmioty z kuchni i łazienki.
  • Rozpoznawanie odgłosów z natury: zwierząt i ptaków, odgłosów wiatru, deszczu (można wykorzystać filmiki umieszczone na stronie youtube.pl)
  • Wsłuchiwanie się w ciszę.
  • Rozpoznawanie osób po głosie – zabawa „kto się ukrył za parawanem”.
  • Lokalizowanie dźwięków i głosów z otoczenia – wyszukiwanie ukrytego przedmiotu wydającego dźwięk, wskazywanie kierunku z którego dobiega dźwięk.
  • Zabawy ortofoniczne: rozpoznawanie i naśladowanie głosów zwierząt.
  • Różnicowanie dźwięków: głośnych – cichych, szybkich – wolnych, długich – krótkich.

W linku poniżej jeszcze więcej inspiracji do wspólnej zabawy: http://powiatowapppleszno.pl/pliki/pliki_propozycje/rozwijanie_percepcji_sluchowej.pdf

**************************************************************

21.04.2020-24.04.2020

Ćwiczenia logopedyczne 

Nadal wykonujemy ćwiczenia z zeszytów logopedycznych w celu wywołania i utrwalenia prawidłowej realizacji  zaburzonych głosek oraz ćwiczenia powtórzeniowe z poprzednich tygodni tzn. ćwiczenia słuchów, ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne, https://www.mimowa.pl/

Zachęcam również do odwiedzenia strony z ćwiczeniami logopedycznymi https://wordwall.net/pl/community/logopedia

Ćwiczenia rewalidacyjne 

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia percepcji wzrokowej. Pamiętajmy, aby proponowane przez nas zadania były dla dziecka przyjemnością i okazją do miłego spędzenia czasu z rodzicami, rodzeństwem. Do ćwiczeń wykorzystajmy to co mamy w domu, oto kilka propozycji:

  1. 1. Układanie figur, kształtów, szeregów
  • układanie wg wzoru (musimy przygotować wcześniej dwa komplety kolorowych figur np., wyciętych z kartonu). Układamy przed dzieckiem szereg, np. czerwony trójkąt + niebieskie koło  + żółty kwadrat  + zielony kwadrat itp., następnie dziecko musi ułożyć taki sam szereg jak nasz;
  • układanie z pamięci (układamy wzór, prezentujemy go dziecku przez pewien czas i prosimy, aby uważnie się przyjrzało i postarało zapamiętać. Następnie zakrywamy wzór, a dziecko odtwarza go z pamięci (wykorzystując do tego figury ze swojego kompletu).
  1. 2. Składanie pociętych obrazków
  • wg wzoru (np. przecięte na kilka części dwie identyczne kartki pocztowe – rodzic układa swoją jako wzór, a następnie to samo robi dziecko)
  • bez wzoru (można tu wykorzystać różne obrazki, pocztówki, zdjęcia – pocięte na kawałki)
  1. 3. Uzupełnianie braków na obrazkach
    można w tym celu wykorzystać gotowe obrazki dostępne w Internecie, lub wykorzystać stare gazety, na których brakuje pewnych części – zadaniem dziecka jest rozpoznanie i nazwanie brakujących części (np. brak nosa w rysunku twarzy, brak łapy u psa itp.)
  2. 4. Wskazywanie różnic miedzy obrazkami
    można wykorzystać obrazki dostępne w dziecięcych gazetkach (zadaniem dziecka jest znaleźć różnice między obrazkami – ich ilość jest zazwyczaj określona, np. 5 różnic)
  3. 5. Różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni co jest blisko a co daleko?
  4. 6. Wzrokowe rozpoznawanie kierunku ułożenia strzałek
    wcześniej warto narysować lub wydrukować na kartce kilkanaście strzałek w różnych kierunkach w górę, w dół, w prawo, w lewo. Następnie kierujemy polecenia do dziecka np. pokaż mi te strzałki, które są skierowane w prawą stronę itp.
  5. 7. Układanie przedmiotów po lewej i po prawej stronie stołu/biurka/kartki (można poprowadzić umowną granicę, np. położyć długą linijkę na środku stołu i poprosić dziecko, aby po lewej stronie ułożyło, np. same misie/samochody/klocki zielone, a po prawej lalki, żołnierzyki/klocki czerwone itp.)
  6. 8. Dobieranie wyrazów do obrazków, to ćwiczenie wymaga przygotowania kilku obrazków ilustrujących, np. sprzęty domowe, zwierzęta, zawody (ważne, aby na obrazku był tylko jeden element), a następnie podpisów (nazw przedmiotów na ilustracjach). Zadaniem dziecka jest właściwe przyporządkowanie nazwy do obrazka.
  7. 9. Przerysowanie prostych figur i kształtów (koło, trójkąt)
    najpierw w oparciu o prezentowany wzór, potem z pamięci – prezentujemy wzór przez kilka sekund potem chowamy go i dziecko rysuje z pamięci
  8. 10. Opisywanie obrazków
    tego, co się na nich dzieje, kto jest na obrazku, co robią osoby na danym obrazku, wykorzystujemy do zabawy książki, gazety, ilustracje, zdjęcia.
  9. 11. Wyszukiwanie elementów na obrazku lub w otoczeniu według nazwy („Pokaż gdzie jest człowiek/ drzewo/ motyl itp.)
  10. 12. Gry: domino, memory, puzzle

13. Zabawa w teatr cieni https://educarium.pl/karty-pracy/percepcja-wzrokowa/teatr-cieni-i-wyobraznia-przestrzenna

************************************************************************

15.04.2020-17.04.2020

Ćwiczenia logopedyczne 

Nadal wykonujemy ćwiczenia z zeszytów logopedycznych w celu wywołania i utrwalenia prawidłowej realizacji  zaburzonych głosek oraz ćwiczenia powtórzeniowe z poprzednich tygodni tzn. ćwiczenia słuchów, ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne.

Zachęcam również do odwiedzenia strony z ćwiczeniami logopedycznymi https://www.mimowa.pl/

Ćwiczenia rewalidacyjne

W tym tygodniu proponuję zajęcia z kartami pracy „Pewny start” z wydawnictwa PWN:  http://files.wszpwn.com.pl/www/eBooks/Pewny-start_Zaj%C4%99cia-rewalidacyjne.pdf

****************************************************************************

06.04.2020 - 10.04.2020

Ćwiczenia logopedyczne 

Nadal wykonujemy ćwiczenia z zeszytów logopedycznych w celu wywołania i utrwalenia prawidłowej realizacji  zaburzonych głosek.

Dodatkowo proponuję następujące ćwiczenia artykulacyjne:

Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych

  • wykonuj ćwiczenia przed lustrem, masz wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów,
  • ćwicz codziennie, systematycznie, nie spiesząc się,
  • każde zadanie wykonuj starannie,
  • wybieraj te ćwiczenia z każdej grupy, które są dla ciebie najłatwiejsze, stopniowo przechodź do trudniejszych,
  • ćwicz wielokrotnie w ciągu dnia, wykonując po kilka ćwiczeń.

Ćwiczenia żuchwy

  • płynnie i spokojnie otwieraj i zamykaj żuchwę, trzymając palec wskazujący na brodzie,
  • obniżaj żuchwę przy zamkniętych ustach, w pozycji górnej zęby zwarte, w dolnej oddalone od siebie,
  • swobodnie, miękko wypowiadaj - da, da, da,
  • wykonuj szybkie, rytmiczne, drobne ruchy żuchwą wymawiając cicho papapapapa,
  • pochyl głowę i luźną, ciężką żuchwą 'zamiataj podłogę',
  • wyobraź sobie, że żujesz gumę przy zamkniętych ustach, a ona staje się coraz większa.

Ćwiczenia języka

W razie trudności przy wykonywaniu ćwiczeń należy posmarować wargi bądź podniebienie czekoladą, dżemem, miodem itp.). W ten prosty sposób uczulimy miejsca artykulacji i ułatwimy oraz uatrakcyjnimy wykonywane ćwiczenia.

  • uchyl wargi i oblizuj je czubkiem języka, uważając by wargi pozostawały nieruchome - przy opuszczonej żuchwie, dotykaj czubkiem języka górnej wargi, prawego i lewego kącika ust, dolnej wargi,
  • 'malowanie sufitu' - masowanie językiem podniebienia górnego, język wykonuje zdecydowane, miękkie, posuwiste ruchy w kierunku podniebienia miękkiego,
  • 'młynek' językiem przy zamkniętych ustach w prawo i w lewo, po zębach górnych i dolnych - staraj się zachować równomierny i powolny ruch języka,
  • zamknij usta, wykonuj okrężne ruchy języka wewnątrz jamy ustnej (jak gdyby masaż dziąseł),
  • usta otwarte, wargi i żuchwa ułożone jak przy 'a', wykonuj ruchy okrężne języka wewnątrz jamy ustnej,
  • wargi rozchylone - sięgaj czubkiem języka do ostatnich zębów górnych i dolnych po prawej i lewej stronie,
  • 'liczenie zębów' - rozchyl wargi, żuchwa nieruchoma, dotykaj czubkiem języka zębów górnych i dolnych,
  • wysuwaj koniuszek języka przez lekko zwarte zęby, masując jego mięśnie,
  • ściągnij mocno wargi, wysuń je do przodu - naśladuj rybę, otwierając i zamykając usta,
  • ćwiczenie 'koci grzbiet' - oprzyj czubek języka o dolne zęby i wymawiaj wyraźnie - ni, ni, ni.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

  • przy zamkniętych ustach wykonuj wdech i wydech przez nos,
  • wdech przez nos, wydech przez szeroko otwarte usta - przy wydechu zaciśnij nos,
  • wykonaj wdech i wydech mając szeroko otwarte usta,
  • ziewaj przy zamkniętych ustach, tak aby nikt nie mógł tego zauważyć,
  • śmiej się z otwartymi ustami - na samogłoskach,
  • wzdychaj i ziewaj z szeroko otwartymi ustami z jednoczesnym swobodnym wypowiadaniem głoski 'a',
  • wykonaj energiczne wdechy i wydechy przez nos i otwarte usta 'zdyszany piesek' - cha, cha, cha.

Ćwiczenia policzków

  • nabierz powietrze, zamknij usta - przesuwaj powietrze z jednego policzka do drugiego,
  • nabierz powietrze, wypychaj nim policzki, po czym gwałtownie wypuszczaj powietrze,
  • nabierz powietrze, wypychaj nim usta - następnie powoli wypuszczaj powietrze,
  • nadymaj i wciągaj policzki - gruby, chudy,
  • wypychaj policzki językiem,

Ćwiczenia warg

  • na przemian ściągaj złączone wargi w 'dzióbek' (wytrzymaj kilka sekund) i rozciągnij je jak do uśmiechu - wytrzymaj też kilka sekund,
  • przyłóż pionowo opuszkę palca wskazującego na środek ściągniętych i złączonych warg - cmokaj, odrywając palec po każdym cmoknięciu,
  • wypychaj wargi - górną i dolną czubkiem języka - masuj językiem wargi i policzki od wewnątrz,
  • 'balonik' - napełnij policzki powietrzem - wytrzymaj tak kilka sekund,
  • gwiżdż, parskaj - brr, brr...

Ćwiczenia języka z użyciem głosu

  • da, de, du, do, dy,
  • ta, te, tu, to, ty,
  • at, et, ut, ot, yt,
  • ra, re, ru, ro, ry,
  • ar, or, ur, er, yr,
  • wa, we, wu, wo, wy,
  • wymawiamy szybko głoski: l-l-l-l-l,
  • wymawiamy naprzemiennie ln, ln, ln,
  • wymawiamy szybko td, td, td.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego z użyciem głosu

  • gwiżdż na różnych wysokościach 'przy zamkniętym i otwartym nosie',
  • ćwicz chrapanie na wdechu i wydechu przy otwartych ustach,
  • przy nisko opuszczonej żuchwie, oprzyj czubek języka o dolne siekacze i  wyraźnie wymawiaj:
    • ka, ko, ke, ki, ku,
    • kka, kko, kke, kki, kku,
    • kikakoku, kikakoku,
    • ga, go, gu ge, gi,
    • gga, ggo, gge, ggi, ggu,
    • gigagagogu, gigagagogu,
    • ak-ka, ag-ga, ok-ko, og-go, uk-ku, ug-gu, ek-ke, eg-ge,
    • ha, ho, hu, he, hi,
  • wypowiadamy wolno:
    • nga, ngo, ngu nge, ngi,
    • unga, ungo, ungu, unge, ugi,
    • mga-mgo-mgu-mge-mgi.

Ćwiczenia warg z użyciem głosu

  • rozluźniaj wargi, a następnie z przesadną dokładnością, wypowiadaj samogłoski: a, o, u, e, i, y,
  • naśladuj parskanie konia, wargi rozluźnione - prr, prr, prr,
  • wykonuj murmurando na wydechu - mmma, mmmo, mmmu, mmme, mmmi, mmmy,
  • mrucz dowolne melodie - wyczuwaj wibracje na wargach i policzkach (początkowo przyłóż opuszki palców do warg i policzków),
  • wymawiaj szybko a-u, a-u, a-u, i-o, i-o

Zajęcia rewalidacyjne

Zachęcam do włączania dziecka do codziennych zajęć domowych, na miarę jego możliwości tak, aby stało się jak najbardziej samodzielne, np. samodzielnego przygotowania kanapek dla całej rodziny, sortowania prania, uporządkowania szuflady/półki z ubraniami lub zabawkami.

Dodatkowo zachęcam do wspólnej zabawy, propozycje zabaw znajdziecie Państwo tutaj:

https://www.facebook.com/Rodzicielstwo-subiektywnie-258988161696477/?modal=admin_todo_tour

https://www.superdzieciaczki.pl/2018/03/ozdoby-wielkanocne-jajeczka-wielkanocne.html?fbclid=IwAR2ztNBy_sci8shygDE4wNZocx0N9aAFX45YTzQmg6eaUhEu0fC3-yRvL0Q

************************************************************************************************************************************************

30.03.2020 - 03.04.2020

Zajecia logopedyczne

Ćwiczenia logopedyczne na tydzień 30.03.-03.04

Nadal wykonujemy ćwiczenia z zeszytów logopedycznych w celu wywołania i utrwalenia prawidłowej realizacji  zaburzonych głosek.

Dodatkowo proponuję następujące ćwiczenia:

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe wykonujemy stopniowo, bez najmniejszego wysiłku. Powtarzamy je kilkakrotnie, w pewnych odstępach czasu. Nie należy ćwiczyć za długo, by nie dopuścić do zmęczenia i hiperwentylacji.

Rozpoczynamy ćwiczenia w pozycji leżącej

  • leżąc na plecach - jedna ręka na żebrach, druga na brzuchu w okolicy pępka, wyczuj ruchy żeber i brzucha,
  • wykonaj spokojny głęboki długi wydech, przy wdechu zapamiętaj ruchy żeber na zewnątrz i brzucha ku przodowi,
  • swobodny wdech nosem i ustami - na wydechu liczymy w myślach. Pamiętamy, że nie należy doprowadzać do pełnego wydechu powietrza z płuc,

Postawa stojąca

  • stań swobodnie w małym rozkroku - ramiona luźno opuszczone unieś zdecydowanym ruchem w bok do poziomu barków, z jednoczesnym pełnym, głębokim wdechem - wydech wykonaj nucąc na najwygodniejszej głosce i na dowolnej wysokości dźwięku - wolno opuść ramiona bokiem w dół,
  • przebieg ćwiczenia podobnie jak wyżej - ruch ramion przodem w górę z wdechem, powolny opad ramion bokiem z nuceniem,
  • przy swobodnej postawie - spokojny wdech unosząc ręce w przód przed siebie - na wydechu wypowiadaj wolno zdanie np: Dzisiaj mam świetny dzień - kierując ręce w bok.
    Po uzyskaniu pewnej sprawności zaleca się podczas wydechu zamiast nucenia jednej głoski wolne wymawianie kolejnych sylab: ma, me, mi, mo, mu, ma, me. W następnym etapie samogłosek: a, e, i, o, u, a, e... Wreszcie liczenie: jeden, dwa, trzy, itd.
  • ćwiczenie wdechu - przenoszenie na wdechu przez słomkę drobnych lekkich drobiazgów - ryż preparowany, waciki, itp.,
  • 'wąchanie kwiatów' (wyczuwaj ruchy skrzydełek nosa), weź wdech nosem - zatrzymaj powietrze w płucach na parę sekund, następnie wykonaj spokojny długi wydech - ćwiczenie to wykonuj z otwartymi i zamkniętymi oczami,
  • wykonaj wdech i wydech zachowując układ ust jak przy ziewaniu,
  • wykonaj wdech wykorzystując całą przestrzeń jamy ustnej - wydech przez wąska szczelinę - fffffffffff,
  • wciąg powietrze do płuc przez wąska szczelinę w ustach, następnie wykonaj spokojny długi wydech,
  • pełne rozluźnienie twarzy, żuchwa opuszczona, weź wdech nosem i ustami - wsłuchuj się w swój oddech, wyczuj jak przy wydechu powietrze masuje delikatnie podniebienie górne,
  • wykonaj normalny wdech - napnij ciało - wykonaj wydech, poczuj rozluźnienie ciała,
  • dłońmi kontroluj brzuch i dolną okolicę żeber - pełny wdech ustami - zatrzymaj powietrze i zrób szybki wydech 'zdmuchnij świeczkę',
  • w pozycji stojącej połóż rękę na brzuchu w okolicy pępka - wyczuwaj rytmiczne ruchy ścian brzucha do przodu i ku tyłowi - wdech i energicznie: p-p-p-p-p-p***cz-cz-cz-cz***p-b-p-b-p-b***cz-dż-cz-dż-cz,
  • fukanie na wydechu od f-f-f-f-f,
  • wykonaj wdech:
    • nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć jeden wyraz - raz,
    • nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć płynnie dwa wyrazy - raz, dwa,
    • nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć płynnie trzy wyrazy - raz, dwa, trzy,

nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć płynnie cztery wyrazy - raz, dwa, trzy, cztery, itd.

Zajęcia rewalidacyjne

Kontynuujemy realizację zadań z poprzedniego tygodnia, niech dziecko:

  1. pościele samodzielnie łóżko,
  2. przygotuje stół do posiłku,
  3. posprząta stół po obiedzie, starsze dzieci można zachęcić do pozmywania naczyń,
  4. poogląda lub podejmie próbę czytania książki z domowej biblioteczki.

Dziecko samodzielnie wykonuje wszystkie zaproponowane czynności?  Świetnie, to może wtajemniczymy je w sztukę gotowania. Zachęcam do włączania dziecka do codziennych zajęć domowych, aby stało się jak najbardziej samodzielne. 



Zajęcia rewalidacyjne

Zachęcamy Państwa do pracy w domu z dzieckiem, oto kilka propozycji na naukę przez zabawę:

https://www.gov.pl/web/edukacja/materialy-cwiczeniowe-dla-uczniow-niepelnosprawnych-dostosowane-do-nowej-podstawy-programowej-ksztalcenia-ogolnego?fbclid=IwAR2KvtsiGWD5vHmMPFcEODeGKt2_6I1XONgo5YIjH7t6beJNoEZ_740FvZk

https://drive.google.com/file/d/15_HRFtY2DSPUmJnKSBn_64vlwbL8wqmi/view?fbclid=IwAR2UfPsMgD4FBt2p7KbkgCmKBibq-Qu9WHqA6vsiQuwmH1dpdrkP-wrkWYE

https://www.mamawdomu.pl/2016/11/paluszki.html?fbclid=IwAR3vIpK1BJamIY7vNUB4tXZuo4GmYVN_COUKJ5eg-1EIeEQ5cRNxQ3F8_ps

https://www.facebook.com/nauczyciel.w.szkole/photos/a.250854078979203/603978687000072/?type=3&theater

23.03.2020 - 27.03.2020

Zadania rewalidacyjne na ten tydzień, niech dziecko:

  1. pościele samodzielnie łóżko,
  2. przygotuje stół do posiłku,
  3. posprząta stół po obiedzie, starsze dzieci można zachęcić do pozmywania naczyń,
  4. poogląda lub podejmie próbę czytania książki z domowej biblioteczki.

Dziecko samodzielnie wykonuje wszystkie zaproponowane czynności?  Świetnie, to może wtajemniczymy je w sztukę gotowania. Zachęcam do włączania dziecka do codziennych zajęć domowych, aby stało się jak najbardziej samodzielne. 


Zajęcia logopedyczne

Szanowni Rodzice!  

Z uwagi na obecną sytuację panującą w naszym kraju zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności poprawnej wymowy Państwa dzieci. W terapii logopedycznej ważne jest, aby zadawane przez logopedę ćwiczenia były wykonywane codziennie przez 10-15 minut, zawsze w obecności rodzica, który wskaże ewentualne błędy. Do tej pory ćwiczenia logopedyczne były wklejane do zeszytu logopedycznego Państwa dzieci. Proszę codziennie przećwiczyć z dzieckiem ćwiczenia wklejone do zeszytu, zaczynając od ćwiczeń oddechowych  i ćwiczeń artykulacyjnych usprawniających aparat mowy, następnie proszę przejść do ćwiczenia właściwej korekcji wad wymowy, proszę przećwiczyć daną głoskę w izolacji, sylabach, wyrazach, wyrażeniach i zdaniach. Zachęcam do odwiedzania stron internetowych o tematyce logopedycznej, z których można czerpać inspirację do pracy z dzieckiem w domu, oto kilka z nich:

https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu/

https://www.logopasja.pl/cwiczenia-logopedyczne-profilaktyka/

http://www.oswdamnica.edu.pl/publikacje_dok/PROPOZYCJE_CW.pdf

https://www.mamawdomu.pl/2016/11/paluszki.html?fbclid=IwAR3Fs_Dt42Yej4oOLfl_FanB3WdduE1iBpB_IDtyObG0zmYRa0Ixtu-wNF8

https://www.facebook.com/Rodzicielstwo-subiektywnie-258988161696477/?modal=admin_todo_tour

Z wyrazami szacunku

 Anna Gałka

23.03.2020 - 27.03.2020

Zabawy i ćwiczenia rozwijające uwagę słuchową dziecka.
Propozycje zabaw:

  1. Co słyszą moje uszy: zasłaniamy dziecku oczy, następnie prosimy, żeby opisało co słyszy wokół siebie.
  2. Rozpoznaj dźwięki: kładziemy przed dzieckiem od 3 do 5 przedmiotów (w zależności od jego wieku i umiejętności) mogą to być np. klucze, garnek z łyżką, monety, foliowa torebka, instrumenty, to co mamy pod ręką i wydaje dźwięk. Następnie dziecko po kolei sprawdza każdą rzecz i próbuje zapamiętać jaki dźwięk dany przedmiot wydaje. Kolejnym elementem zabawy jest rozpoznawanie przedmiotów  tylko za pomocą słuchu, dziecko zamyka lub zasłania oczy.
  3. Gdzie się schował budzik: dziecko wychodzi z pokoju, my w tym czasie chowamy budzik (ustawiamy go w ten sposób, aby zadzwonił np. po 10-15 sekundach od wejścia dziecka z powrotem do pokoju), zadaniem dziecka jest odnaleźć budzik po jego dźwięku.
  4. Skąd dochodzi dźwięk: zadaniem dziecka jest podążanie z zamkniętymi oczami za dźwiękiem np. dzwoneczka, gwizdka, grzechotki. Uwaga, przed przystąpieniem do zabawy sprawdźmy czy przestrzeń, w której odbywać się będą ćwiczenia jest bezpieczna, pozbawiona kantów i przeszkód o które dziecko może się zaczepić.
  5. Kto mnie woła: dziecko nie widzi osób, które je wołają, można zmieniać barwę i natężenie głosu np. mama może mówić bardzo grubym głosem, a tata cieniutkim.
  6. Ile dźwięków słyszysz? Odgadywanie ilości wystukanych, wyklaskanych dźwięków.
  7. Co możemy zrobić jeszcze, np. pobawić się w głuchy telefon, pograć na instrumentach lub pokrywkach i garnkach, zmieniać natężenie głosu, mówić szeptem, normalnie lub głośno, pośpiewać, recytować wiersze np. jak roboty, jak staruszkowie, jak małe dzieci, jak ktoś smutny lub wesoły.
    Zachęcam do wspólnej zabawy.