Klasa V

15.06.2020r. - 19.06.2020r. oraz 22.06.2020r. - 25.06.2020r. 

16, 17 i 18 czerwca 2020r. - dni wolne od nauki zdalnej - egzamin ósmoklasisty.

Język polski

I. Temat: Strofa, rym i rytm. Potwórzenie.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania od strony 58 do 61 (włącznie).

Prześlij do sprawdzenia do 19.06.2020r.

II. Temat: Uosobienie. Śpiewa Ci obcy wiatr.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania od strony 62 do 64 (włącznie).

Prześlij do sprawdzenia do 20.06.2020r.

III. Temat: Kręci się, kręci się koło za kołem...Potwórzenie.

 Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania od strony 67 do 73 (włącznie).

Prześlij do sprawdzenia do 22.06.2020r.

IV. Temat: Czytam ze zrozumieniem.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania od strony 79 do 85 (włącznie).

Historia

Temat: Czasy świetności dynastii Jagiellonów.

1440r –syn Jagiełły Władysław III zostaje królem Węgier.

1444 –bitwa pod Warną i śmierć Władysława III.

Wypisz zasługi Kazimierza Jagiellończyka dla kraju:

Utrwalenie wiadomości za II półrocze.

Technika

Temat: Co się kryje w pożywieniu? S.68-9

Wypisz substancje chemiczne dodawane najczęściej do żywności.

Temat: Bezpieczne wakacje-pogadanka.

Biologia 

zagraj w grę:  https://quizizz.com/join/game/U2FsdGVkX19Xq9hfR7DtiWzisa%252F3Ke%252BQ8hcA8P6ukX6Fg4aVj%252Ft6Wnq1bWOf2kMW?gameType=solo

Geografia

zagraj w grę:   https://quizizz.com/join/game/U2FsdGVkX19A2S8MsQiUEAx0koewVuU0ryCyZQGvmje9brI3NdQ9kMGRExML9cob?gameType=solo

Język angielski (p. Marta)

Temat 1: Skills Booster 5.

Aby utrwalić wiedzę, wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń.

Strona 90: zadanie 1, 2, 3, 4, 5.

Strona 91: zadanie 1, 2, 3.

Temat 2: Skills Booster 4.

Zeszyt ćwiczeń:

Strona 88: zadanie 1, 2, 3, 4, 5.

Strona 89: zadanie 1, 2, 3.

Odeślij zdjęcie wykonanych zadań do nauczyciela.

Język angielski (p.Sławka)

Powtórzenie materiału z rozdziału VI.

Zadania w podręczniku:

str. 80 zad. 2- przeczytać tekst ,zwracając uwagę na to , co można kupić w poszczególnych sklepach;

str.81 zad. 1- napisać nazwy sklepów  zaczynające się na podane litery;

str. 81 zad. 2- na podstawie opisu podać nazwę środka transportu;

str.81 zad. 4 –uzupełnić zdania odpowiednimi formami czasownika to be w past simple    (was,wasn’t,were,weren’t ) na podstawie obrazków

str. 81 zad. 5 – zbudować pytania z podanych elementów ( brakuje was,were), pamiętać o umieszczeniu czasownika we właściwym miejscu, czyli przed osobą i udzielić krótkich odpowiedzi na podstawie obrazków z zad. 4:

Zadania w ćwiczeniach:

str. 59 zad. 1,2,4

Język rosyjski

Egzamin Ósmoklasisty – dzień wolny od zajęć zdalnych.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne ( klasa 4,5,8)

Egzamin Ósmoklasisty – dzień wolny od zajęć zdalnych.

Matematyka

Ułamki dziesiętne - zadania utrwalające.

Szczegóły zostaną omówione podczas zajęć online.

Informatyka

Egzamin Ósmoklasisty – dzień wolny od zajęć zdalnych.

 

***********************************************************************************

08.06.2020r. - 12.06.2020r.

Biologia 

Temat: Powtórzenie z działu: „Różnorodnosć roślin“

Proszę o  rozwiązanie  zadań 1-14/158-159 z podręcznika i wpisanie samych rozwiązań do zeszytu.

Geografia

Temat: „ Krajobrazy świata“- ćwiczenia.

Wykonujemy zadania 3,4,5/ 92 z zeszytu ćwiczeń.

Matematyka

1. Wyrażenia dwumianowane.

2. Zamiana jednostek.

Materiał w podręczniku - str. 34 - 44.

Szczegóły zostaną omówione podczas zajęć online.

Informatyka

Podsumowanie pracy na lekcjach informatyki w klasie V.

Godzina wychowawcza

Wystawiamy oceny zachowania - samoocena.

Język rosyjski

Temat: Co mnie boli? - utrwalenie wiadomości.

Ćw. 4/73 - czytać i tłumaczyć na ocenę.

Ćw. 10/78 - czytać i tłumaczyć na ocenę.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne (klasa 4,5,8)

Podręczniki

Przygotuj Swoje podręczniki, aby oddać je do szkolnej biblioteki.

Sprawdź:

 - jeśli mają wyrwane kartki, to sklej je taśmą;

 - jeśli są w nich Twoje notatki w formie kartek, wyjmij je;

 - jeśli są zapisy ołówkiem, wytrzyj.

Muzyka

Obejrzyj film pt. „Historia muzyki cz. 1. prehistoria – średniowiecze”

https://www.youtube.com/watch?v=8pZWJkfZkAw

Plastyka

Obejrzyj film o prostych technikach plastycznych https://www.youtube.com/watch?v=1Is7L_QXQ9M

Język polski                                   

I Temat: W jaki sposób należy pisać pozdrowienia?

  1. Zapoznaj się z wiadomościami w podręczniku na str.319-320.
  2. Wykonaj polecenie w zeszycie-4 str.319-podręcznik.

Wykonaną kartkę zachowaj w swojej teczce.

II i III Temat: To już wiem! Podsumowanie wiadomości z krainy języka.

Wykonaj w zeszycie polecenia-podr.str.315-318

PRZYPOMNIJ POZNANE WIADOMOŚCI-TO JUŻ WIEM!

IV Temat: Pisownia skrótów.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń polecenie 1,2,3,4 str.195-196.

Język angielski (p. Sławka)

Czasownik to be w past simple –budowanie pytań i udzielanie odpowiedzi na nie.

Przeanalizować  przykłady   z ramki pod nagłówkiem  past simple verb be :questions and short answers ze str.83 w podręczniku. Zwrócić uwagę na miejsce , w którym występuje czasownik to be w pytaniu.

Zadania w podręczniku:

Przeczytać kolejny odcinek  „ Sporty Sue” ze str.76  i wyszukać przykłady pytań z czasownikiem to be w czasie past simple.

 str. 77 zad. 3- przekształcić podane zdania w pytania i udzielić krótkich odpowiedzi na podstawie wcześnie przeczytanego kolejnego odcinka „Sporty Sue”

Zadania w ćwiczeniach:

str.55  zad. 1 – wybrać  czasownik poprawnie uzupełniający pytania i dopasować odpowiedzi podane niżej

str.55   zad. 2 –zbudować pytania z czasownikiem to be w czasie past simple ( was/were) korzystając z podanych elementów, udzielić krótkich odpowiedzi na pytania na podstawie symboli. W przykładzie  2 i 3 zbudować pełne odpowiedzi korzystając z podanych informacji. Zanim przystąpicie do wykonania zadania uważnie przeanalizujcie  przykład ilustrujący sposób wykonania zadania.

Historia

Temat: Unia polsko- litewska.

1383 –unia polsko- litewska w Krewie.

Przyczyny unii: /wypisać/

1409-1411 -Wojna z zakonem krzyżackim

15.VII 1410r.-bitwa pod Grunwaldem.

Praca domowa

  1. Przeczytać tekst s.214-215 pt. Jaką bitwę namalował J. Matejko.

Technika

Temat: Zdrowie na talerzu. Sprawdź, co jesz.

Język angielski (p. Marta)

Temat 1 : Sue, you’re brilliant!

Podręcznik strona 102 zadanie 1. Zapoznaj się z niebieskimi ramkami. Przeczytaj komiks i odpowiedz na pytanie: Dlaczego Sue jest szczęśliwa na koniec?

Zadanie 2. Odpowiedz na pytania. Tłumaczenie pytań:

1.Czy pani Jones sądzi że Sue jest dobra w komentowaniu?

2.Czego Bella gratuluje Sue?

3.Do kogo mówi Sue na ostatnim obrazku?

Zapoznaj się z pomarańczowymi ramkami jak zadawać pytania z konstrukcją „going to”. Wyjaśnienie jest także na stronie 109.

Zadanie 4. Napisz pytania i krótkie odpowiedzi. Przykłady: 1.Is he going to swim in the river? Yes, he is.

3.Are they going to climb the mountain? Yes, they are.

Zadanie 5. Napisz pytania i odpowiedzi z „going to”. Przykład: 1.What are you going to climb? I’m going to climb a mountain.

3.When is she going to run in the race? She’s going to run in the race …

Zeszyt ćwiczeń: zad. 1 strona 73.

Temat 2: At the campsite.

Podręcznik strona 105 zadanie 1. Przeczytaj fioletową ramkę. Wybierz w dialogu should lub shouldn’t.

Zadanie 2. Co powiesz w tych sytuacjach? Wybierz wyrażenia z dialogów w zad. 1.

Przykład: 1 Can I ask you something?

Zadanie 3. Dopasuj wyrażenia z ramki do zdjęć.

Zadanie 4. Połącz czynności po lewej z powodami i radą po prawej.

Zeszyt ćwiczeń: zad. 1, 2 strona 75.

Praca domowa: WYKONAJ KARTĘ PRACY DOSTĘPNĄ NA CLASSROOM I POD LINKIEM:

https://drive.google.com/open?id=1f6ccsPhJ6bXAv6JZO1u4_9eXtSeCyxMA

Odeślij do nauczyciela.

*************************************************

01.06.2020r. - 05.06.2020r.

Matematyka

1. Równania z wykorzystaniem ułamków dziesiętnych.

2. Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych.

Materiał w podręczniku - str. 22 - 33.

Szczegóły zostaną omówione podczas zajęć online.

Informatyka

Kontynuacja i ocena prac "Przedstaw wady i zalety zdalnej edukacji - głównie wykorzystania technik informatycznych."

Godzina wychowawcza

Dzień Dziecka - spotkanie na Classroom; poniedziałek godz. 10.00

Język rosyjski

Temat: Co mnie boli?

Ćw. 4/73 - czytać i tłumaczyć na ocenę.

Ćw. 10/78 - czytać i tłumaczyć na ocenę.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne (klasa 4,5,8)

Ćwiczenie manualne ręki – postaraj się ułożyć przepiękny bukiet z polnych kwiatów, wręcz go ulubionej osobie z rodziny.

Technika

Temat: Szkice techniczne – ćwiczenia.

Do czego służy szkic techniczny?

Odręczny rysunek służący do wstępnego zapisu informacji technicznej określa się jako szkic techniczny.

Ćw.1,2,3 s.57-58.

Biologia 

Temat: Znaczenie roślin okrytonasiennych.

 Proszę  o wykonanie notatki w zeszycie: Przepisać ze str 153 To najważniejsze!

Geografia

Temat: „ Krajobrazy świata“- ćwiczenia.

Wykonujemy w zeszycie zadania 1,2/ 91 z zeszytu ćwiczeń

Język polski

I i II. Temat: Kilka rad dla osób, które pisać nie potrafią zgodnie z ortografią.

Wykonaj polecenia w zeszycie ćwiczeń od strony 189 do 194 (włącznie).

III. Temat: Czym są ,,Gdyby” dla osoby mówiącej w wierszu Joanny Kulmowej?

1. Zapoznaj się z tekstem strona 311.

2. Wykonaj w zeszycie polecenie 1, 2 i 4 strona 311.

IV i V. Temat: Sporządzamy przepis na cudowną pigułkę odmładzającą.

1. Zapoznaj się z tekstem na stronie 312-313.

2. Wykonaj w zeszycie polecenie 3 strona 313.

3. Wyszukaj w programie telewizyjnym audycje poświęcone gotowaniu. Obejrzyj jedną z nich. Spróbuj zanotować przepis kulinarny.

4. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń polecenia strona 19-20.

Wykonane prace omówimy na lekcji w czwartek (04.06.2020r.).

Język angielski (p. Marta)

Temat 1 : When’s your birthday?.

Podręcznik strona 98 zadanie 1. Napisz właściwe miesiące do pór roku.

Zadanie 4 strona 99. Przepisz daty z zadania 3 w kolejności. Poczatek jest taki: 25 th February, 9th April, 19th April, 1st May.

Zapoznaj się z fioletową ramką jak pisać i jak czytać daty.

Zadanie 5. Przeczytaj ogłoszenia 1-5 i połącz z miejscem a-e.

Zadanie 7. Napisz zaproszenie na Twoje urodziny. Wykorzystaj wskazówki z ramki TIPS oraz zaproszenie z zadania 5.

Zeszyt ćwiczeń: zad. 1, 3 strona 70.

Temat 2:I’m going to have a party!

Podręcznik strona 100 zadanie 1. Przeczytaj i odpowiedz: Czy Jeff i Ruby mówią o przeszłości, teraźniejszości czy przyszłości?

Zapoznaj się z pomarańczowymi ramkami oraz przeczytaj wyjaśnienie konstrukcji „be going to” na stronie 109.

Zadanie 3. Używając konstrukcji „be going to” napisz jakie plany mają rodzice Jeffa. Np. 1 We’re going to make the food. 2 Jeff’s aunt is going to bake a cake.

Zeszyt ćwiczeń: zad. 1, 2 strona 71.

Temat 3: Landscape.

Podręcznik strona 101 zadanie 1. Naucz się wyrazów opisujących krajobraz i połącz z liczbą na obrazkach.

Zadanie 2. Przypomnij sobie co oznaczają wyrazy w ramce.

Zadanie 3. Przeczytaj tekst. Pytania do tekstu będą na karcie pracy.

Zeszyt ćwiczeń: zadanie 1, 2 strona 72.

Praca domowa: WYKONAJ KARTĘ PRACY DOSTĘPNĄ NA CLASSROOM I POD LINKIEM:

https://drive.google.com/open?id=1f6ccsPhJ6bXAv6JZO1u4_9eXtSeCyxMA

Praca domowa na ocenę. Odeślij do nauczyciela.

Język angielski (p. Sławka)

Środki transportu- praca ze słownictwem. Czasownik to be  w past simple- kontynuacja.

Zadania w podręczniku:

str. 74 zad. 2- na podstawie informacji zawartych w  tekście w   zadaniu nr  1, uzupełnić zdania odpowiednią formą czasownika to be w czasie  past simple ( was,wasn’t,were,weren’t)

str. 74 zad. 3-uzupełnić zdania odpowiednią formą czasownika to be  w past simple  ( was,wasn’t,were,weren’t).Symbol X oznacza, że należy użyć formy przeczącej.

Wszystkie formy czasownika to be są podane w tabelce z nagłówkiem :Grammar app na str. 74.

str. 75 zad. 1- podpisane środki transportu podzielić na trzy grupy:

land- środki komunikacji lądowej

air-środki transportu powietrznego

water-środki komunikacji wodnej

str. 75 zad. 5- przygotować się do ustnego porównania środków transportu z wykorzystaniem podanych przymiotników . (dokonywanie porównań ćwiczyliście w rozdziale III- wyjaśnienia na str. 45 pod nagłówkiem : comparative adjectives)

Zadania w ćwiczeniach:

str.54 zad. 1 i 3

muzyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Metrum, czyli miara”, podręcznik str. 42.

plastyka

Utrwalenie wiadomości, zapoznaj się z tematem pt. „Barwa”, podręcznik str. 26

W-f

https://ewf.h1.pl/student/?token=UrtbsUIWLFBJnGxWyHvV3LZD1EqjVcVtxhDsW7PHyiJGarNJ1d
https://ewf.h1.pl/student/?token=C66Gu7Ulaw9NgnXirbw9EjKkbygzZ3B2t2YKtxNTi58bAOSDTy

**********************************************************

25.05.2020r. - 29.05.2020r.

Biologia 

Temat: Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych.

Proszę  o wykonanie notatki w zeszycie: Przepisać ze str 147 To najważniejsze!

Geografia

Temat: Powtórzenie wiadomosci z działu „ Krajobrazy świata“

Wykonujemy w zeszycie zadania 1-6/ 158 z podręcznika.

Język polski 

I i II Temat: Powtórzenie wiadomości z rozdziału 6.

  1. Wykonaj zadania 1-9 podręcznik s. 288-289. Pamiętaj, by odpowiedzi zapisywać w zeszycie.

III Temat: W jakich okolicznościach to się stało? – poznajemy okolicznik.

  1. Przeczytaj uważnie wiadomości w podręczniku na s. 297.
  2. Wpisz wiadomość z ramki „ZAPAMIĘTAJ” do zeszytu i postaraj się przyswoić tę wiedzę.
  3. Wykonaj w zeszycie polecenie 3,4,5 s. 298.

IV Temat: Dlaczego nie należy rezygnować z marzeń?

  1. Zapoznaj się z tekstem w podręczniku s. 310.
  2. Wykonaj w zeszycie polecenie 2 i 3 s. 310.
  3. Napisz w zeszycie (kilkuzdaniowa wypowiedź), czy kiedyś zdarzyło Ci się zrezygnować z marzeń. Jakie emocje wtedy Ci towarzyszyły?

V Temat: Zakręty ortografii – pisownia –em, -en, -om, - on, - ą i ę.

  1. Zapoznaj się z tekstem „Malarz szalony” – podręcznik s. 321.
  2. Wpisz do zeszytu z ramki „ZAPAMIĘTAJ” s. 321.
  3. Wykonaj w zeszycie polecenie 3 i 4 s. 322.

Wykonane prace domowe omówimy na lekcji w czwartek 28.05.

Muzyka 

Zapoznaj się z tematem pt. „Na wielu strunach. Instrumenty strunowe”, podręcznik str. 84.

Plastyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Kształt, forma, bryła”, podręcznik str. 33

Wychowanie fizyczne 

https://ewf.h1.pl/student/?token=qP5UaFxsl6m0vwg8MKmXzKR5AP008A3cpf89KzhUE5Xps84GxX
https://ewf.h1.pl/student/?token=4L3OQTE6b0JcVbGgZLmrJikY8YUxvgFuzZ3PPRn01VLWf0FEK5

Jezyk angielski (p. Sławka)

Sklepy-praca ze słownictwem. Wprowadzenie do czasu przeszłego prostego ( past simple dla czasownika to be)

Zadania w podręczniku:

str.72 zad. 1 ( zapoznać się z nazwami sklepów w słowniczku na str. 82 i dopasować je do obrazków zamieszczonych w zadaniu na str. 72)

str. 73 zad. 2 ( na podstawie zdań a-j  nazwać sklepy znajdujące się na  obrazku na str. 72 ,u góry strony )

Aby ułatwić wykonanie zadania podaję szczegóły dotyczące ubioru postaci tam występujących:

  Zac ( ubrany na zielono)

Ruby ( ubrana na czerwono)

Lisa (ubrana na niebiesko, włosy blond)

str.83  zapoznać się z zawartością tabelek  pod nagłówkiem  (past tense verb be: affirmative/negative )

-zwrócić uwagę na formy czasownika  być dla poszczególnych osób w zdaniach twierdzących i przeczących

Zadania w ćwiczeniach:

str.52 zad.1

str. 52 zad. 2

str. 53 zad.1 ( zanim dokonacie wyboru poprawnej formy, ustalić w której osobie występuje podmiot w zdaniu)

str.53 zad.2

str.53 zad. 4 ( symbol x oznacza, że  trzeba użyć formy przeczącej)

Język angielski (p. Marta)

Temat 1 : A profile of an athlete.

Podręcznik strona 94 zadanie 1. Przeczytaj tekst o Usain Bolt.

Zadanie 2. Dopasuj nagłówki do tekstu w zad. 1. Tłumaczenie nagłówków:

1.Co teraz robi? 2.Jego wczesne lata. 3.Fakt o którym większość ludzi nie wiedziała. 4.Jego wielka sportowa kariera.

Zadanie 3. Odpowiedz na pytania. Tłumaczenie:

1.Co wygrał w 2002? 2.Ile medali olimpijskich wygrał? 3.Jak pomaga ludziom w jego kraju? 4.Jakim innym organizacjom charytatywnym pomaga? 5.Jaki ma problem medyczny?

Zeszyt ćwiczeń: zad. 1, 2 strona 68.

Temat 2: Revision workout unit 7.

Podręcznik strona 95 zadanie 1. Uzupełnij brakującymi literami.

Zadanie 2. Wpisz wyraz z kategorii: człowiek, miejsce, wydarzenie, np. 1 spectators.

Zadanie 3. Uzupełnij dialog. Skorzystaj z wyrażeń z lekcji speaking str. 93.

Zadanie 4. Wpisz czasownik w czasie przeszłym, np. 1 watched, 2 didn’t win.

Zadanie 5. Napisz pytanie i odpowiedź. Np. 1.Did he write an email to his friend? Yes, he did. 2.Did they give Sue a microphone? Yes, they did.

Zeszyt ćwiczeń: zad. 1, 2, 3, 4, 5 strona 69. (w zad. 5 np. I watched a comedy. I didn’t read a magazine.)

Praca domowa: WYKONAJ ZDJĘCIE W ZESZYCIE (STR.94,95) I W ĆWICZENIACH (STR.68,69) I ODEŚLIJ DO SPRAWDZENIA. Praca na ocenę.

Na lekcji online wykonamy przygotowanie do sprawdzianu unit 7 w zeszycie.

Historia

Temat: Zjednoczenie Polski i czasy Kazimierza Wielkiego.

Władysław Łokietek zjednoczył część terytorium państwa polskiego: Wielkopolskę, Małopolskę, ziemię sieradzką i łęczycką. Poza granicami państwa pozostało Pomorze Gdańskie, ziemie śląskie i Mazowsze. Po jego śmierci  królem został Kazimierz Wielki, który:/wypisz zasługi/

Technika

Temat: Sprawdzanie pisma technicznego.

Język rosyjski

Temat: Odmiana czasowników „lubić, chcieć”.

Przepisać do zeszytu odmianę czasowników „lubić, chcieć”.

Wykonać w zeszycie ćw. 4/61

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne (klasa 4,5,8)

Odbij balon jak najwięcej razy

Do tej zabawy potrzebny jest balon i przynajmniej 2 osoby, które będą go odbijać. Liczcie ile razy uda Wam się go odbijać zanim dotknie podłogi. Osoba, która odbije balon najwięcej razy, oczywiście, wygrywa.

Matematyka

1. Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych.

2. Zadania tekstowe z wykorzystaniem ułamków dziesiętnych.

3. Równania z wykorzystaniem ułamków dziesiętnych.

Materiał w podręczniku - str. 16 - 21.

Szczegóły zostaną omówione podczas zajęć online.

Informatyka

Przedstaw wady i zalety zdalnej edukacji - głównie wykorzystania technik informatycznych. Pracę przedstaw w formie komiksu (maksymalnie 4 obrazki z tekstem) - wykorzystaj edytor grafiki - oczywiście pracę wykonaj na komputerze. Pracę można wykonać z "przymrużeniem oka", ale należy pamiętać, że nikogo nie można obrażać lub wyśmiewać. Zachowujemy wszelkie zasady bezpiecznego Internetu i technik informatycznych. Termin wykonania prac: 5 czerwca 2020r. Prace będą zamieszczone w przygotowanym miejscu na Classroom.

Godzina wychowawcza

Pamiętamy o życzeniach na Dzień Mamy.

***************************************************************************

18.05.2020r. - 22.05.2020r.

Matematyka

1. Przygotowanie do sprawdzianu - Ułamki zwykłe.

2. Sprawdzian wiadomości.

3. Wprowadzenie do ułamków dziesiętnych.

4. Porównywanie ułamków dziesiętnych.

Szczegóły zostaną omówione podczas zajęć online.

Rozpoczynamy korzystanie z II części podręcznika - fioletowa okładka.

Informatytka

Kontynuacja prac: Wiosna - pędzel. Prace zamieszczamy na Classroom - matematyka w zakładce "Wiosna".

Język rosyjski

Temat: Słownictwo do działu 4.

Przepisać do zeszytu odmianę czasowników „lubić, chcieć”.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne (klasa 4,5,8)

Wykonujemy pracę plastyczną – „Portret mojej rodziny w ramce” – rysunek kredką ołówkową lub pastelą. Rysujemy na kartce z bloku rysunkowego z uprzednio przygotowanym szkicem ramki. Ozdabiamy ramkę najpiękniejszymi wzorami.  Omówienie prac narysowanych przez uczniów nastąpi po powrocie do szkoły.

Biologia 

Temat: Rozmnażanie roślin okrytonasiennych.

Wyjaśniamy pojecia w zeszycie: zapylenie i zapłodnienie i wymieniamy sposoby zapylenia roślin.

Geografia

Temat: Krajobraz wysokogorski Himalajów.

Proszę  o wykonanie notatki w zeszycie: Przepisać ze str 154 To najważniejsze! Wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń: 1,2/87

Język polski

I Temat: Dlaczego w Narnii nie było Bożego Narodzenia?

1.Napisz w zeszycie wyrazy bliskoznaczne do wyrazu” prezent” (skorzystaj ze słownika wyrazów bliskoznacznych).

2.Jakie prezenty otrzymali bohaterowie lektury od Świętego Mikołaja?

Piotr, Zuzanna, Łucja, pan Bóbr, pani Bobrowa

3.Korzystając z tekstu lektury narysuj Świętego Mikołaja z Narnii(w saniach z reniferami)-prześlij na ocenę(na wtorek 19.05.)

II Temat: Aslan-dobry duch w lwiej skórze.

1.W zeszycie wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych: walczyć jak lew, odważny jak lew, silny jak lew, iść jak w paszczę lwa, lwia część, lwie serce, lwi pazur.

2.Zapisz w zeszycie:

Aslan, mimo że był lwem, zwierzęciem, którego wielu się bało, był bardzo dobry dla innych. Tylko on mógł ocalić pogrążoną w wiecznej zimie Narnię. Był dla wszystkich nadzieją na pokonanie Białej Czarownicy. Oddał życie za Edmunda. To bohater zawsze spokojny, opanowany i rozważny.

3. Odczytaj fragment lektury – rozdział 7 s. 70- 71 i napisz w zeszycie pytanie „ Jak dzieci zareagowały na dźwięk słowa „Aslan” ? (Piotr, Zuzanna, Łucja, Edmund) i odpowiedz na nie.

4. Ułóż 5 zdań z dowolnie wybranymi związkami frazeologicznymi ( patrz polecenie 1). Prześlij do sprawdzenia ( środa 20.05.2020r.).

III i IV Temat :Opowieści z Narnii –książka a film.

1.Wyjaśnij w zeszycie pojęcia: reżyser,scenarzysta,scenograf,kostiumolog,charakteryzator,kompozytor,aktor,kaskader,statysta.

2. Obejrzyj film „Opowieści z Narnii , Lew ,czarownica i stara szafa” w reżyserii Andrew Adamsona.

3.Ten film naprawdę warto obejrzeć. Napisz kilkuzdaniową wypowiedź z uzasadnieniem na kartce. Prześlij do czwartku(21.05.2020r.)

V Temat: Opowiadamy przygody głównych bohaterów lektury „Opowieści z Narnii”.

Przygotuj się na czwartek do ustnej odpowiedzi (temat V).

Język angielski (p.Sławka)

Powtórzenie materiału z rozdziału V.

Zadania w ćwiczeniach:

str. 50 –zad. 1( zdania uzupełniacie na podstawie  tekstu omawianego podczas lekcji , tekstu z podręcznika na str. 68 zad.1)

str.50 –zad.2 i 3 (bardzo uważnie czytajcie tekst o szkole z internatem)

str.51 –zad. 1 i 2  ( przypomnienie nazw miejsc i przedmiotów w szkole)

str.51-zad. 3 ( wzorować się na dialogu z podręcznika ze str.67)

str.51-zad. 4 ( w każdym zdaniu, oprócz 4 użyć czasu present continuous)

Język angielski (p. Marta)

Temat 1 : Train your brain.

Podręcznik strona 92 zadanie 1. Napisz brakujące litery a potem z tych liter ułóż wyraz, np. 1 game show/television programme =serial

Zadanie 2. Ułóż z puzzli zdanie i zapisz. Początek: Jack …

Zadanie 3. Cztery dziewczyny widziały cztery różne wydarzenia sportowe. Rozwiąż zagadkę i napisz: Gdzie poszła Louisa?

Zadanie 6. Wykonaj krótkie polecenia.

Zeszyt ćwiczeń: zad. 1, 2, 4 strona 66. (w zad. 4 wszystkie pytania zaczynają się od DID, a potem przepisujecie resztę bez zmian)

Temat 2: A day out.

Podręcznik strona 93 zadanie 1. Przeczytaj dialog o tym jak minął weekend. Dopasuj brakujące fragmenty a-c.

Zadanie 2. Znajdź (w podręczniku lub w internecie) formę przeszłą czasowników i zapisz, np. buy – bought.

Zadanie 3. Uzupełnij dialog wyrazami. Kieruj się podpowiedziami na obrazkach i podanymi czasownikami.

Zeszyt ćwiczeń: zad. 1, 2 strona 67.

Praca domowa: WYKONAJ ZDJĘCIE W ZESZYCIE (STR.92,93) I W ĆWICZENIACH (STR.66,67) I ODEŚLIJ DO SPRAWDZENIA. Praca na ocenę.

Historia

Temat: Sprawdzanie prac domowych. Rozbicie dzielnicowe.

Statut Bolesława Krzywoustego nie uchronił polski przed bratobójczymi walkami, ani nie zachował jedności państwa. Synowie Krzywoustego prowadzili rywalizację o dominację w państwie, a ich dzielnice rozpadały się na coraz mniejsze księstwa.

1226- sprowadzenie Krzyżaków do Polski/Konrad Mazowiecki/

Przyczyna:

-najazdy Prusów na Mazowsze

-dążenie Piastów do chrystianizacji Prus

Skutek:

-Podbicie Prus przez Krzyżaków

-na zajętych terenach Prus utworzenie państwa krzyżackiego

Praca domowa

Uporządkuj chronologicznie podane wydarzenia i obok nich dopisz daty tych wydarzeń.

Technika

Temat: Elementy rysunku technicznego.s.53-55

Polecenie:

Przerysować ramkę z rodzajami linii rysunkowych s.54 i nauczyć się.

Wychowanie fizyczne

https://ewf.h1.pl/student/?token=Oyem2DQLP2o28Z58U4PxTsIQdFvCgAOtE5UWIFnJPAlaraizvo

Muzyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Śpiewamy razem – chór”, podręcznik str. 124. Wymień w zeszycie wszystkie rodzaje chórów.

Plastyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Kompozycja”, podręcznik str. 44

*******************************************************************************

11.05.2020r. - 15.05.2020r.

Język polski

Temat: Dopełnienie – nieznana nam dotąd część zdania.

  1. Zapoznaj się dokładnie z informacjami zawartymi w ramkach – podręcznik s. 278-279. Następnie wpisz starannie nowe wiadomości do zeszytu i zapamiętaj je!
  2. Na podstawie poznanych nowych wiadomości o części zdania (dopełnienie) wykonaj w zeszycie polecenie 4, 5 i 6 – podręcznik s. 279-280.

Czy uważnie przeczytaliśmy ,,Opowieści z Narnii” C. S. Lewisa?

W czwartek 14.05.2020 (na lekcji o godzinie 13.00):

- test sprawdzający znajomość treści lektury,

- elementy świata przedstawionego:

a) czas wydarzeń,

b) miejsce wydarzeń,

c) bohaterowie,

d) plan kolejnych wydarzeń.

Matematyka

1. Działania na ułamkach - podręcznik str. 197 - 202 (2 lekcje)

2. Przygotowanie do sprawdzianu - "Ułamki zwykłe" - podreczniki str. 203 - 209.

Szczegółowe zadania omówione zostaną podczas lekcji online, zamieszczone w Clasroom oraz wysłane pocztą e-mail.

Język angielski (grupa p. Sławki)

School rules-zasady obowiązujące w szkole. Wyrażanie nakazu i zakazu.

Do wyrażenia zakazu używamy mustn’t,  np. You mustn’t be late for school. ( Nie wolno ci się spóżniać do szkoły.)

Aby  wyrazić nakaz stosujemy must, np. You must be on time .( Musisz być na czas.)

Zadania w podręczniku:

str.67 zad.1 ( przeczytać dwa krótkie dialogi i wybrać must lub mustn’t w każdym z nich, w zależności od tego czy chodzi o zakaz ,czy nakaz)

str.67 zad.2 ( zastanowić się ,do których wyrażeń  pasuje must, a do których  mustn’t)

Słowniczek na str.70 w podręczniku!

str.67 zad.4 ( uzupełnić luki w dialogach

Zadania w ćwiczeniach:

str.49 –zad. 1,2,3

Język angielski (grupa p. Marty)

Temat 1 : We love sports!

Podręcznik strona 89 zadanie 1. Sprawdź w słowniku (str. 96) co oznaczają nowe wyrazy i zapisz je w zeszycie, np. 1 stadium – stadion, 2 spectator – widz.

Zadanie 2. Podziel wyrazy na kategorie: wydarzenie, miejsce, osoba.

Zadanie 3. Użyj wyrazów z zadania 1 i uzupełnij zdania. (Jeżeli w zdaniu występuje czasownik „are” użyj liczby mnogiej w wyrazie który wstawiasz.) np. 1 The spectators are sitting inside the stadium. 2 The athletes are running on the running track.

Zeszyt ćwiczeń: zad. 1, 2, 3 strona 64.

Temat 2: Congratulations, Sue!

Podręcznik strona 90 zadanie 1. Przeczytaj komiks i odpowiedz na pytanie: Czy Sue jest szczęśliwa pod koniec odcinka? Dlaczego?

Zapoznaj się z niebieskimi ramkami i pomyśl kiedy użyjesz wyrażeń z ramki USEFUL.

Zadanie 2 strona 91. Przeczytaj zdania i ułóż je w kolejności jak były w historyjce.

Wyjaśnienie czym są czasowniki nieregularne i jak budować z nimi zdania w czasie przeszłym, znajdziecie w podręczniku na stronie 97 oraz na mojej karcie pracy (dostępnej pod linkiem i na classroom). Na karcie pracy będzie link do strony z listą czasowników nieregularnych.  Po odrobieniu pracy domowej koniecznie odeślijcie do sprawdzenia!

Zadanie 3 strona 91. Znajdź formę przeszłą czasowników nieregularnych i zapisz w zeszycie, np. do – did, find – found.

Zadanie 5. Napisz pytania i odpowiedzi do obrazków.

!!!Podaję Wam pytania, a Wy dopiszcie odpowiedzi tak aby zgadzały się z obrazkami.

1.Did he go to the stadium? 2.Did he watch television? 3.Did she run in the championship? 4.Did she play tennis in the championship? 5.Did they win the match? 6.Did they lose the match?

Zeszyt ćwiczeń: zad. 1, ramka USEFUL, zad. 3 strona 65.

NOWE karty pracy unit 7 (do tematów 1 i 2) do pobrania znajdują się pod tym linkiem:

https://drive.google.com/open?id=1f6ccsPhJ6bXAv6JZO1u4_9eXtSeCyxMA

Po wykonaniu pracy domowej z kart pracy proszę odesłać do sprawdzenia.

Język rosyjski

Temat: Sprawdzian wiadomości z działów 1,2,3.

Szczegóły (załącznik sprawdzianu) na classroom przed lekcją.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne (klasa 4,5,8)

Zadanie: usiądź przed lusterkiem i pokaż kilka min(mogą być dziwne: smutne, wesołe). Następnie weź kartkę, kredkę i narysuj swoją wybraną minę.

Biologia 

Temat: Poznajemy rośliny okrytonasienne.

Rysujemy w zeszycie budowę kwiatu- str 138 i podpisujemy jego elementy. Wykonujemy ćwiczenie 1,2/91 z zeszytu ćwiczeń.

Geografia

Temat: Podsumwanie wiadomości z tajgi,  tundry i roślinności śródziemnomorskiej.

Przygotowujemy się do kartkówki z 3 ostnich tematów, która odbędzie się w czasie lekcji online 13.05.2020

Historia

Temat: Społeczeństwo w czasach pierwszych Piastów.

1.Grupy ludności:

2.Zajęcia ludności:

3.Narzędzia rolnicze:

Praca domowa.

Kto spisywał dzieje Polski-przeczytać s.188-189

Informatyka

Wiosna - praca plastyczna wykonana w edytorze grafiki Paint - technika pędzla. Prace proszę przesłać w formie załącznika na Classroom - w zakładce matematyki zostanie przygotowane miejsce.

Technika

Temat: Ćwiczymy pismo techniczne.

Muzyka 

Zapoznaj się z tematem pt. „Muzyka źródeł”, podręcznik str. 119. Odpowiedz w zeszycie na pytanie: Z jakich materiałów były wykonywane najstarsze instrumenty?

Plastyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Kształt, forma, bryła”, podręcznik str. 33

Proszę przesłać, do końca tygodnia, zdjęcia wszystkich prac plastycznych, które były zadane do wykonania w domu na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Prace muszą być podpisane według wzoru: tytuł pracy, imię, nazwisko, klasa. Prace podlegają ocenie.

Wychowanie fizyczne

Kontynuacja planu treningowego  poprzedniego tygodnia

******************************************************************

04.05.2020r. - 08.05.2020r.

Biologia 

Temat: Poznajemy gatunki roślin nagonasiennych.

Zapoznajemy się z gatunkami roślin nagonasiennych str  134-135 a następnie w zeszycie wypisujemy gatunki roślin nagonasiennych- tylko te osoby, których nie będzie na lekcji online 06.05.2020

Geografia

Temat: Krajobraz tundry.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 145 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie: Tundra znajduje sie w klimacie okołobiegunowym. Występują tam bardzo długie i mroźne zimy i krótkie chlodne lata, opady sa bardzo małe. Wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń: 5/85.

Język polski

I Temat: Blisko natury – sprawdzian kontrolny nr 5.

II Temat: Tworzymy dekalog kulturalnego widza teatralnego i kinowego.

  1. Przypomnij sobie przebyte wizyty w teatrze i kinie:
    1. - kiedy byłeś?
    2. - w jakim teatrze i kinie?
    3. - co oglądałeś?
    4. - co się najbardziej podobało?
    5. - co szczególnego zapamiętałeś?
  2. Zastanów się jakie obowiązują zasady dotyczące ubioru oraz zachowania w teatrze i kinie?
  3. Odczytaj wiersz „Teatr” – podr. s. 266.
  4. Wpisz do zeszytu DEKALOG – 1) rel. zbiór dziesięciu nakazów i zakazów religijnych, stanowiących podstawę moralności żydowskiej i chrześcijańskiej; dziesięcioro, dziesięć przykazań. 2) książk. >zbiór obwiązujących przepisów, zasad<
  5. Opracuj „Dekalog kulturalnego widza kinowego” lub „Dekalog kulturalnego widza teatralnego”, czyli zbiór zasad dotyczących ubioru i zachowania w kinie i teatrze. Zasady zapisuj w formie zadań rozkazujących. (10 punktów). Napisz starannie na kartce i prześlij do sprawdzenia.

III Temat: Czy zawsze piszemy wyrazy zgodnie z ich brzmieniem?

  1. Zapoznaj się z wierszem podr. s.272.
  2. Wpisz do zeszytu wiadomość z ramki ZAPAMIĘTAJ! – podr. s.272.
  3. Wykonaj w zeszycie polecenie 5 i 6 – podr. s. 273.
  4. Uzupełnij karę pracy nr 73 (Prześlij do sprawdzenia)

Karta pracy nr 73

IV Temat: Poprawa sprawdzianu – czwartek na lekcji o 13:00.

Język angielski (grupa p. Marty)

Temat : I didn’t watch it.

Podręcznik strona 88 zadanie 1. Wpisz jakie programy obejrzeli Max i Sarah (po dwa programy dla każdego dziecka).

Wyjaśnienie czym jest czas Past Simple znajdziecie w podręczniku na stronie 97 oraz na mojej karcie pracy (na karcie będzie tylko wyjaśnienie gramatyki a zadanie będzie w oddzielnym dokumencie). Po odrobieniu pracy domowej koniecznie odeślijcie do sprawdzenia!

NOWA karta pracy unit 7 do pobrania znajduje się pod tym linkiem:

https://drive.google.com/open?id=1f6ccsPhJ6bXAv6JZO1u4_9eXtSeCyxMA

Zadanie 2 strona 88. Zapiszcie czasowniki regularne w czasie przeszłym dodając –ed na końcu wyrazu, np. arrive – arrived.

Zasada pisowni (-ed, -d, -ied) także będzie na karcie pracy.

Zadanie 3 strona 88. Zapisz czasowniki w formie przeszłej, np. 1 watched, 2 didn’t watch.

Zadanie 4. Napisz co obejrzałeś, posłuchałeś i w co zagrałeś w zeszłym tygodniu,np.

1 I watched a game show and a talent show. I liked the game show.

2 I listened to Rihanna and a podcast on the Internet. I liked Rihanna but I didn’t like the podcast.

3 I played a “Smurf’s village” and a computer game. I liked the computer game but I didn’t like the “Smurf’s village”.

Zeszyt ćwiczeń: zad. 1 oraz train your brain str. 63.

Język angielski (grupa p. Sławki)

Powtórzenie i utrwalenie materiału  z rozdziału V.

Zadania w podręczniku:

str.66- zad.1 (odszyfrować i zapisać podane wyrazy-miejsca związane ze szkołą)

str.66-zad.5 ( przygotować się do ustnego porównania obrazków, znajdując  różnice  między nimi) Do poprawnego wykonania zadania niezbędna jest znajomość zasad dotyczących czasu present continuous (zachęcam do ich przypomnienia-podręcznik str. 71).   

str.66 –zad. 2 ( na podstawie krótkiego opisu odgadnąć nazwę lekcji)

str.69-zad.1 ( na podstawie opisu nazwać miejsca w szkole)

str.69 –zad. 2 (na podstawie  zdjęć nazwać lekcje)

str.69-zad. 4 ( zbudować zdania w czasie present continuous korzystając z podanych elementów,zdania na temat wyżej zamieszczonych zdjęć.

Pamiętajcie o odpowiedniej formie czasownika to be i końcówce –ing !!! 

Historia

1.Temat:Kryzys i odbudowa państwa polskiego.

Uzupełnij tekst: Książę…………………………………….Śmiały dążył do  wzmocnienia pozycji Polski. Poparł papieża…………………………………… w sporze z cesarzem…………………………………………….o inwestyturę. W wyniku buntu możnych wspieranych przez biskupa………………………………………….. władca musiał uchodzić z kraju.

Praca domowa

 Uporządkuj chronologicznie podane wydarzenia

Koronacja Mieszka II

Najazd Niemców i Rusinów na Polskę

Przejęcie władzy przez Bezpryma w Polsce

Powrót księcia Kazimierza do Polski

Czeski najazd na Wielkopolskę.

2 Temat: Rządy Bolesława Krzywoustego.

Był jednym z najwybitniejszych władców polskich epoki średniowiecza. Żył w latach 1085-1138.

Podczas swoich rządów toczył liczne wojny. Udało mu się powstrzymać atak niemiecki w 1109r pod Głogowem. Następnie podbił oderwane wcześniej od Polski Pomorze Gdańskie i Zachodnie. W roku 1138 ogłosił testament i podzielił państwo między swoich synów. Tego roku zmarł.

Technika

Temat: Czym jest pismo techniczne?  s.51

Plastyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Faktura”, podręcznik str. 24

Muzyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Folklor naszych sąsiadów”, podręcznik str. 111

Język rosyjski

Temat: Powtórzenie wiadomości z działów 1 – 3.

Z powtórzenia na niebieskich stronach wykonaj w zeszycie ćw. 1, 4, 5, 6, 7, 10. Sprawdzimy prawidłowe wykonanie na lekcji.

Matematyka

1. Odwrotności liczb. Podrecznik str. 188 - 190.

2. Dzielenie ułamków. Podręcnzik str. 191 - 196.

Szczegółowe zadania omówione zostaną podczas lekcji online, zamieszczone w Classroom oraz wysłane pocztą e-mail.

Informatyka

Ćwiczymy komunikację online - posługiwanie się pocztą elektroniczną, platformą edukacyjną, komunikatorami.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne (klasa 4,5,8)

Zastanów się i wyszukaj w dostępnych Ci źródłach, porozmawiaj z rodzicami, rodzeństwem, dziadkami, kolegami na temat: „Co to jest konflikt”? Zastanów się, czy często bierzesz udział w konfliktach?

Wychowanie fizyczne

Ćwiczenia w domu

Poniedziałek

Pompki

10 powtórzeń

Deska na łokciach

30 sekund

Odwrócona pompka

12 powtórzeń

Podchodzenie rękami do nóg, z deski w podporze na dłoniach (i z powrotem

30 sekund

Skręty bioder w desce na łokciach

20 powtórzeń

   

Środa

Kolano do łokcia w klęku podpartym (na przemian)

20 powtórzeń

Wznosy tułowia leżąc przodem na macie

12 powtórzeń

Przyciąganie nóg do klatki piersiowej w siadzie

12 powtórzeń

Rowerek górski

30 sekund

Burpees

8 powtórzeń

   

Piątek

Przysiady

20 powtórzeń

Zakroki

20 powtórzeń

Wznosy bioder leżąc na macie

20 powtórzeń

Wznosy prostych nóg w klęku podpartym, pojedynczo

15 powtórzeń

Wznosy ugiętych nóg do boku w klęku podpartym, pojedynczo

10 powtórzeń

   

Wyżej wymienione ćwiczenia są do wykonania w domu dla wszystkich chętnych. Celowo nie opisuje ich szczegółowo aby sprawdzić waszą znajomość terminów gimnastycznych. Każdy kto wyśle mi zdjęcia prawidłowo wykonanych ćwiczeń przynajmniej z jednego dnia otrzyma ocenę. Nie zapomnijcie o rozgrzewce.

**************************************************************************

27.04.2020r. - 30.04.2020r.

Język rosyjski

Temat: Czas przeszły i przyszły złożony.

Przeczytać ze zrozumieniem i przepisać tabelkę str. 46.

Ćw. 6/46 w zeszycie – sprawdzimy.

Matematyka

1. Mnożenie ułamka przez liczbę. Ułamek liczby. (materiał w podręczniku str. 175 - 180).

2. Mnożenie ułamka przez ułamek. (materiał w podręczniku str. 182 - 187)

Szczegółowe zadania omówione zostaną podczas lekcji, zamieszczone w Clasroom oraz wysłane pocztą e-mail.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne (klasa 4,5,8)

Rysujemy emocje – swobodna ekspresja plastyczna. Wykonaj dowolną formą rysunek swojego nastroju.

Historia

1 Temat: Mieszko I i początki Polski.

Notatka: Pierwszym niekoronowanym władcą Polski był Mieszko I.W roku 966 przyjął chrzest, a w roku 968 zostało w Poznaniu utworzone pierwsze biskupstwo z biskupem Jordanem. W roku 972 Mieszko I stoczył zwycięską bitwę pod Cedynią.

ćwiczenie w klasie: praca z mapą ćw.2/168

2.Temat: Polska Bolesława Chrobrego.

Po śmierci ojca MieszkaI władzę w kraju przejął jego syn Bolesław Chrobry.

W roku 1000 zorganizował zjazd w Gnieźnie,w którym wziął udział niemiecki cesarz Otton III. Skutkiem tego zjazdu było utworzenie arcybiskupstwa w Gnieźnie. Stoczył on również wiele wojen w wyniku których przyłączył do Polski na zachodzie Milsko i Łużyce, a na wschodzie Grody Czerwieńskie.

 Praca domowa

  1. Kartkówka z początków państwa polskiego i dat.

Język polski

I Temat: Sporo piszę, więc zostanę pisarzem. Orzeczenie i jego rodzaje.

  1. 1. Zapoznaj się z ważną wiadomością w podręczniku na str. 257. Wpisz do zeszytu treść zawartą w ramce ZAPAMIĘTAJ! ( str. 257 i 258 )
  2. 2. Wykonaj w zeszycie polecenie 5 i 6 – str. 259.

II Temat: Rodzaje orzeczeń – ćwiczenia.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania: 103,104,105,106,107 na str. 163 – 165.

III Temat: Blisko natury - podsumowanie rozdziału 5.

Powtórz wiadomości z rozdziału 5. podręcznik ( s. 248 -250):

- przydawka,

- rodzaje przydawek,

- dźwiękonaśladownictwo,

- osobowe i nieosobowe formy czasownika,

- orzeczenie,

- pisownia „nie” z liczebnikami,

- ogłoszenie,

- opis zwierzęcia.

W czwartek 30.04.2020 r. – na lekcji zdalnej o 13.00  wspólnie przygotujemy się do sprawdzianu z tego rozdziału. Ustalimy termin sprawdzianu.

Języka angielski (gr. p. Marty)

Temat : 60 seconds!

Uczymy się o programach telewizyjnych i innych mediach.

Podręcznik zad. 1 str. 86. Tłumaczymy słowa i wpisujemy numer obrazka (1-10) Zajrzyjcie do słownika strona 96.

Zad. 2 Podajcie przykłady programów lub tytuły pasujące do kategorii. Mogą Wam w tym pomóc rodzice, np. game show – „Milionerzy”, talent show – „Mam talent”, serial – „M jak miłość”.

Zad. 3 Spójrzcie na obrazki i wpiszcie nazwy z zad. 1.

Zad. 5 Przeczytajcie o Zac’u i jego nawykach korzystania z mediów.

Zad. 6 Zrób wpis na bloga o sobie i Twoich nawykach korzystania z mediów. To zadanie będzie na ocenę. Jako wzór posłużcie się tekstem o Zac’u w zad. 5. Na karcie pracy zamieszczam mój wzór z którego także możecie skorzystać.

Zad. 7 Tłumaczenie wyrażeń znajdziecie na karcie pracy oraz kilka pytań na które będzie trzeba odpowiedzieć.

NOWA karta pracy unit 7 do pobrania znajduje się pod tym linkiem:

https://drive.google.com/open?id=1f6ccsPhJ6bXAv6JZO1u4_9eXtSeCyxMA

Karta pracy do wyboru w pdf lub docx. Po wypełnieniu karty pracy odsyłacie na classroom lub na email. Możecie odesłać same odpowiedzi.

Zeszyt ćwiczeń: zad. 1,3, Life skills (tabelka) str. 62.

Język angielski (gr. p. Sławki)

Posługiwanie się czasem present simple i present continuous-kontynuacja

Zadania w ćwiczeniach:

str. 47-zad.1 (wybierając właściwe wyrazy szukajcie wskazówek w postaci np. przysłówków  częstotliwości, które wskazują na czas present simple oraz takie zwroty jak: now/at the moment, które wskazują na czas present continuous).Jeżeli ktoś nie pamięta zasad dotyczących obu czasów, to wyjaśnienia znajdują się w podręczniku na str.57 dla present simple i na str.71 dla present continuous.

str.47-zad. 2 i 3 ( w zadaniu nr 2 należy najpierw rozpoznać w jakim czasie jest zdanie, później ustalić która osoba wykonuje czynność i jaki to rodzaj zdania, np. oznajmujące lub przeczące). Korzystając z tych wskazówek  i trzymając się zasad budowania zdań w określonym czasie z łatwością wykonacie zadanie.    

Biologia 

Temat: Nagonasienne.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 129 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie: 1. Cechy roślin nagonasiennych, 2. Znaczenie roślin nagonasiennych.

Geografia

Temat: Krajobrazy tajgi i tundry

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 142 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie: Przepisać ze str 148 To najważniejsze! Wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń: 1,2/83

Technika

Temat: Pismo techniczne.

Pismo techniczne służy do opisywania rysunków technicznych. Istnieją różne rozmiary pisma technicznego..Może być ono proste lub pochyłe. Jest to uzależnione od rodzaju rysunku,który opisuje.

Ćw.4/52 –pisemnie.

Muzyka

Zapoznaj się z tematem pt. „Na ludową nutę”, podręcznik str. 105. Zapisz w zeszycie krótką notatkę na temat instrumentów ludowych.

Plastyka

Zapoznaj się z tematem pt. „ABC sztuki”, podręcznik str. 8

W-F

Podnoszenie sprawności fizycznej poprzez wykonywanie ćwiczeń z poprzedniego planu treningowego

****************************************************************************************

21.04.2020r. - 24.04.2020r.

Język polski

1) Temat: Cóż począć, gdy nie wiadomo, co już zrobiono, a co pominięto?

TO JUŻ WIEM!

Czasownik może występować w formie:

- osobowej, która wskazuje na wykonawcę czynności, np. zatańczę (ja), zatańczysz (ty);

- nieosobowej, z której nie mi za wywnioskować, kto wykonuje czynność. Nieosobową formą czasownika jest m.in. bezokolicznik (np. zatańczyć).

1. Wykonaj w zeszycie zadanie 1 str. 241.

2. Zapamiętaj wiadomość podaną na str. 242.

3. Wykonaj w zeszycie zadanie 4, 7, 8 str. 242, 243.

2) Temat: Nieosobowe formy czasownika – ćwiczenia.

1. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń polecenia str. 160, 162.

3) Temat: Wyprawa w nieznane, czyli jak chronić przyrodę?

1. Wysłuchaj nagrania piosenki „Jutro popłyniemy daleko.” – link https://www.youtube.com/watch?v=pA--MgHE8fs

2. Odczytaj tekst – podr. Str. 247.

Podmiot liryczny to podróżnik, miłośnik przyrody, to ktoś, kto szanuje przyrodę, traktuje jak istotę żywą,

CHCE, ABYŚMY KOCHALI PRZYRODĘ I JĄ CHRONILI.

3. Zaprojektuj plakat na wybrany temat:

a) Ochrona środowiska.

b) Obchody Dnia Ziemi (22 kwietnia).

4. Uzupełnij i prześlij kartę pracy nr 66.

Karta pracy 66

4) Temat: Określenia w zdaniu – przypomnienie.

1. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń polecenia – str. 151, 152, 153

5) Temat: O szacunku d każdego stworzenia.

1. Zapoznaj się z bajka na str. 244.

2. Przypomnij wiadomość podr. str.53.

3. Uzupełnij kartę pracy nr 65.

Karta pracy 65

Język rosyjski

Temat: Odmiana rzeczowników „wycieczka, stacja, fotografia”.

Proszę przypomnieć przypadki i ich pytania w j. polskim.

Zapoznać się z tabelką, gdzie jest odmiana rzeczownika экскурсия”.

Przepisać tę odmianę do zeszytu.

Matematyka

1. Dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach. (materiał w podręczniku str. 169 - 170)

2. Mnożenie ułamka przez liczbę. Ułamek liczby. (materiał w podręczniku str. 175 - 180).

Szczegółowe zadania omówione zostaną podczas lekcji, zamieszczone w Clasroom oraz wysłane pocztą e-mail.

JĘZYK ANGIELSKI

grupa I

Temat : Revision Unit 6.

Powtarzamy wiadomości z działu 6. Przygotowujemy się do sprawdzianu (dzień i czas przeznaczony na sprawdzian ustalimy wspólnie podczas lekcji na classroom).

Drodzy Uczniowie! Czy pamiętacie że w ćwiczeniach na wewnętrznej stronie okładki macie specjalny kod ukryty pod szarą zdrapką? Jeżeli jeszcze tego nie zdrapaliście to zróbcie to teraz. Dzięki temu uzyskacie dostęp do Brainy klasa 5 Student’s Practice Kit.

Co to takiego?

To specjalna strona przeznaczona do utrwalenia wiadomości z każdego rozdziału z naszej książki. Są tam gry, filmiki, piosenki. Aby z tego korzystać musicie założyć konto 

według podanych wskazówek w ćwiczeniach (trwa to chwilę, sama sprawdziłam). Gorąco Wam polecam! Oprócz zabawy, znajdziecie tam pomoc w wymowie i wyjaśnienie gramatyki.

Podaję wam link do naszego kursu gdzie możecie założyć konto.

https://www.macmillaneducationeverywhere.com/pl/project/brainy/

W ramach powtórzenia wiadomości zamieszczam trzy nowe dokumenty pdf. Wszystkie mają początek NOWE i są obowiązkowe.

Dokumenty do pobrania znajdują się pod tym linkiem:

https://drive.google.com/open?id=1f6ccsPhJ6bXAv6JZO1u4_9eXtSeCyxMA

Jeden z dokumentów DVD wykonacie po obejrzeniu filmiku. Filmik znajdziecie tutaj:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLDee6s2yAuvsgr5H9Z15E4Gdn_xQvyE26

Z listy po prawej stronie należy wybrać filmik pt. Brainy klasa 5 DVD Around the world Unit 6.

Dokument lub same odpowiedzi należy odesłać na email lub na classroom.

Do powtórzenia gramatyki obejrzyjcie dwa krótkie filmy. Znajdziecie je tutaj:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLDee6s2yAuvt_Q5QwzSEEbQGpFhG2eV5C

Z listy po prawej stronie należy wybrać filmy pt. Brainy 5 Grammar App Unit 6 L2 i L4

Do powtórzenia słownictwa zajrzyjcie do quizlet:

https://quizlet.com/MacmillanPolska/folders/brainy-klasa-5/sets

grupa II
Pórwnanie czasów present simple (teraźniejszy prosty) i present continuous (teraźniejszy ciągły).

Przypomnieć sobie w jakich sytuacjach używamy obu czasów. Pomocna będzie tabelka na str. 71 w podręczniku (tabelka z nagłówkiem present continuous and present simple) !!!

Przypomnieć sobie zasady budowania zdań w present simple ( podręcznik str.57)!!!

Przeczytać kolejną część „Sporty Sue”(podręcznik str.64  ) i wyszukać po kilka przykładów zdań w obu czasach.

Wykonać zadanie 3 i 5 z podręcznika ze str. 65.

Biologia 

Temat: Paprotniki.         

Rysujemy w zeszycie paproć ze str 122 z podręcznika i podpisujemy jej elementy: dojrzałe liście, młode liście, kłącze ( podziemne łodyga), korzenie, zarodnie z zarodnikami. Wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń: 1,2/82

Geografia 

Temat: Krajobraz śródziemnomorski.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 136 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie: Przepisać ze str 139 To najważniejsze! Wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń: 2,3/80

TECHNIKA

  1. Temat: Jak powstaje rysunek techniczny?

Rysunek techniczny przedstawia kształt i wymiary, przedmiotów, a także przekazuje informacje o tym, jak je wykonać.

Ćw. 3, 5 – pisemnie.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne (klasa IV, V, VIII)

  1. „Ogłoszenie” – napisz krótkie ogłoszenie, w którym przedstawisz siebie jako przyjaciela(skup się na pozytywnych cechach charakteru).
  2. „Relaks” – włącz cichą, spokojną muzykę relaksacyjną, połóż się, wykonuj głębokie wdechy nosem, a wydechy ustami.

Muzyka

Kontynuacja nauki utworu pt. „Sto lat”

https://www.youtube.com/watch?v=Ir6OcD17mDU

Plastyka

Kontynuacja tworzenia pracy plastycznej pt. „Bocian” – technika dowolna.  Proszę o samodzielne wykonywanie prac.

W-F

https://www.youtube.com/watch?v=JSnL1zxwvUE

***************************************************************************************************

15.04.2020r. - 17.04.2020r.

Język rosyjski

Temat: Wycieczka do Warszawy.

Zapoznaj się ze słownictwem str. 42, 43. Przepisz słówka do zeszytu i przetłumacz przy pomocy słownika.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne( klasa 4,5,8)

Ćwiczenie relaksacyjne „Piórko”

Uczeń łagodnie dmucha na piórko. Puszcza piórko i obserwuje jego opadanie. Kładzie piórko na ręku, na ramieniu, na dłoni, na palcu. Uświadamia sobie jego lekkość. Zamyka oczy i koncentruje się na leżącym na dłoni piórku. Otwiera oczy i zdmuchuje piórko z dłoni. Dmuchając na piórko, próbuje utrzymać je w locie.

Język angielski (grupa p.Marty)

Temat 1: Let’s check units 5-6.

Podręcznik str. 84 – 85.

Zadanie 1 (podziel na kategorie), zad. 2 (wybierz jeden obrazek i uzupełnij czasownikiem w czasie present simple lub present continuous), zad. 4 (must – musisz lub mustn’t – nie wolno), zad. 6, zad. 8 (dopasuj tekst do opinii).

Zeszyt ćwiczeń: zadanie 1,2, 5 (zamiast „is, are, am” użyjcie „was, were „),6, 7, 8, 10 str. 60-61.

Wykonaj zadania na powtórzenie wiadomości. Korzystaj z podręcznika i słownika, gdzie znajdują się podpowiedzi do zadań.

Język angielski (grupa p.Sławki)

Nazywanie zajęć lekcyjnych.

Zapoznać się z nazwami zajęć lekcyjnych.( podręcznik str.70-tabelka z nagłówkiem school subjects )

Zadania w podręczniku:

str.63-zad.1,2

W zadaniu nr 1 dopasować nazwy lekcji do obrazków.

W zadaniu nr 2 uzupełnić brakujące nazwy w planie lekcji na podstawie opisu zamieszczonego nad planem. Aby ułatwić zrozumienie opisu podaję znaczenie niektórych istotnych  wyrazów:

after-po

before- przed

between- pomiędzy

Zadania z ćwiczeń:

str. 46 –zad. 1 ( across –hasła wpisujecie poziomo, down-hasła wpisujecie pionowo)

Język polski 

I. Temat: On jest zupełnie wyjątkowy! – jak opisać ulubione zwierzę.

1. Pomyśl o swoim prawdziwym lub wymarzonym zwierzęciu.

2. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadanie 69 i 70 na stronie 39.

3. Wykorzystaj osiem wskazówek (podręcznik strona 231) dla opisującego zwierzę oraz wzór podany na stronie 232 i opisz swojego ulubieńca prawdziwego lub wymarzonego.

Pracę napisz estetycznie na kartce, zwróć uwagę na ortografię i interpunkcję. Stosuj akapity wydzielające poszczególne punkty oraz obszerniejsze partie tekstu.

(Prześlij do sprawdzenia – zdjęcie smsem lub mailem do 17.04.2020r.).

II. Temat: Redagujemy ogłoszenia.

1. Wyobraź sobie, że zaginęło Twoje domowe zwierzątko. Bardzo chcesz je odnaleźć. W tym celu napisz krótkie ogłoszenie w zeszycie. Skorzystaj z podanego planu:

  • Kiedy i gdzie zaginęło zwierzę?
  • Jak wygląda, czym się wyróżnia? W ogłoszeniu podaj charakterystyczne, najważniejsze cechy wyglądu zwierzątka.
  • W jaki sposób można skontaktować się z właścicielem?
    2. Zapoznaj się z informacją w ramce ,,ZAPAMIĘTAJ!” – strona 237.

III. Temat: Niejeden z nas nieraz popełnił błąd ortograficzny.

1. Zapoznaj się z wierszem na stronie 234 i przypomnij jakie części mowy zostały wyróżnione w tym wierszu.

2. Zapamiętaj informację podaną w ramce na stronie 235.

3. Zapoznaj się z poleceniem 3 na stronie 235.

4. Wykonaj w zeszycie polecenie 5 na stronie 235 (wykorzystaj wiadomości podane w ramce).

IV. Temat: Zabawa słowami w wierszu Juliana Tuwima ,,Figielek.”

Figielek – zdrobnienie od figiel – zabawny czyn, postępek mający na celu rozśmieszenie kogoś.

1. Zapoznaj się z wierszem ,,Figielek” na stronie 239.

Tytuł dowodzi, że autorowi nie chodziło o opisanie zachowań zwierząt, chodziło mu o dowcip słowny, zabawę słowem; poeta zestawił czasowniki z rzeczownikami w celu wywołania uśmiechu u czytelnika, wiersz jest przykładem humoru językowego.

2. Wykonaj w zeszycie polecenie 2, 4 i 5 na stronie 238.

Matematyka

"Dodawanie i odejmowanie ułamków o takich samych mianownikach" - szczegółowe zadania omówione zostaną podczas lekcji, zamieszczone w Clasroom oraz wysłane pocztą e-mail.

 Technika /osobom, które nie uczęszczają na zajęcia online/

Temat: Oceniamy ozdoby wielkanocne.

  1. Prezentacja wykonanych prac
  2. Utrwalenie wiadomości z poprzednich lekcji.

Biologia

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu 4.

Wykonujemy na ocenę kartę pracy umieszczoną na  classroomie i odpowiedzi wysyłamy na clasroom lub na meila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Termin wykonania pracy: 17.04.2020

Geografia  

Temat: Krajobraz pustyni gorącej i pustyni lodowej.

Zadania do wykonania tylko dla osób, które nie uczęszczają na lekcje online:

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 127 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie: Przepisać ze str 133 To najważniejsze! Wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń: 1, 3,4/76-77

Proszę o wykonanie 1 pracy do wyboru do 18.04.2020 i przesłanie na maila lub classroom:

a) plakat na kartce ksero lub bloku rysunkowym o zwierzętach, roślinach z dowolnej strefy krajobrazowej np wilgotnego lasu równikowego, stepu, sawanny, pustyni lodowej lub pustyni gorącej
b) opis roślin, zwierząt, ludzi żyjących w wybranej strefie krajobrazowej.

Muzyka

Naucz się grać na flecie utwór pt. „Sto lat”

https://www.youtube.com/watch?v=Ir6OcD17mDU

Plastyka

Wykonaj pracę plastyczną pt. „Bocian” – technika dowolna.  Proszę o samodzielne wykonywanie prac.

Zespół korekcyjno-kompensacyjny

Linki do stron edukacyjnych, które pozwalają rozwijać zdolności percepcyjno-motoryczne, ćwiczyć pisownię, zdolności matematyczne:
https://www.matzoo.pl/
https://www.dyktanda.net/
http://pisupisu.pl/
https://epodreczniki.pl/a/zostan-mistrzem-interpunkcji/D3sh7jolH
https://epodreczniki.pl/a/rycza-w-klasie-dokazuja-czyli-czasownik-w-akcji

Religia

Zapoznaj się z prezentacją podaną w linku. Dziś w czasie wieczornej modlitwy podziękuj Panu Jezusowi za to, że oddał za Ciebie życie.
https://view.genial.ly/5e8f28583f61e70e2da9ce58/presentation-wielkanoc-kl4?fbclid=IwAR2ILh6z9Sh20129W-YXA3cFoZEtbdcko2wDF9LtGqti0CVfZLnwXRNDnuc

****************************************************************************************************

06.04.2020r. - 08.04.2020r.

Język polski

I.Temat: Świat Biblii – podsumowanie wiadomości z działu IV.
1. Wykonaj w zeszycie zadania ze strony 215-216.
II.Temat: Część zdania, która pomaga w opisie.
1 Przeczytaj wiadomości z podręcznika – strona 221 – 223.
2. Wpisz do zeszytu ZAPAMIĘTAJ! (strona 221, 223).

Postaraj się zapamiętać, aby umieć zastosować wiadomości w wykonywanych ćwiczeniach.
3. Wykonaj zadanie 7, 8 z podręcznika – strona 223, w zeszycie ćwiczeń – strona 156-159.
4. Poćwicz zadania: https://epodreczniki.pl/a/przydaje-blasku-rzeczownikowi---przydawka/DWFGJ08BF

III. Temat: Jakie środki poetyckie zastosował Julian Tuwim w wierszu ,,Mowa ptaków”?
1. Zapoznaj się z wierszem – strona 224-225.
2. Wykonaj w zeszycie polecenie 1 strona 225.
3. Zapoznaj się z wiadomością z ramki ZAPAMIĘTAJ! – strona 226.
4. Wyjaśnij frazeologizmy: niebieski ptak, z lotu ptaka, ranny ptaszek, stalowy ptak, po ptakach.
5. Wykonaj polecenie 42 i 43 w zeszycie ćwiczeń – strona 75-76.

Biologia

Zadania do wykonania tylko dla osób, które nie uczęszczają na lekcje online:

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu 4.
Wykonujemy zadania z podręcznika: 1-5/112. Odpowiedzi należy umieścic w zeszycie

Geografia 

Zadania do wykonania tylko dla osób, które nie uczęszczają na lekcje online:

Temat: Krajobraz sawanny i stepu.
Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 120 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie:
Przepisać ze str 126 To najważniejsze! Wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń: 1-2/72 i 5/74

 Dla chętnych: https://epodreczniki.pl/a/sawanny/DWzw5UGoo

Historia

1.Temat: Sztuka średniowieczna.

Styl romański X-XII wiek
Cechy stylu: wypisz
Styl gotycki XIII-XV wiek
Cechy stylu: wypisz
2.Temat: Zanim powstała Polska.

Notatka: Ludy słowiańskie we wczesnym Średniowieczu zasiedliły obszar wschodniej, środkowej i południowej Europy. Dawni Słowianie byli poganami.
We wczesnym Średniowieczu na terytorium dzisiejszej Polski żyły liczne plemiona słowiańskie. Najsilniejszym z nich byli Polanie.
Praca domowa

  1. Wypisz plemiona polskie z mapy s.163
  2. Ćw.3,s.164/Sprawdź się/

Język angielski (grupa p. Sławki)

Budowanie pytań i udzielanie odpowiedzi w czasie present continuous.

-Zapoznać się z teorią (podręcznik str.71- tabelka z nagłówkiem: present continuous –wh questions oraz tabelka z nagłówkiem: present continuous-questions and short answers). Zwrócić uwagę na miejsce czasownika to be w pytaniu i fakt, że krótkie odpowiedzi na pytania są takie same jak odpowiedzi na pytania z czasownikiem to be.

Np. Are you in the classroom now? Yes, I am.

       Are you writing now?                 Yes,I am.

ZADANIA Z PODRĘCZNIKA:

str.62zad.5 ( pamiętajcie o użyciu czasownika  to be w odpowiedniej formie i dodaniu końcówki

-ing do czasownika nazywającego wykonywaną czynność)

ZADANIA Z ĆWICZEŃ:

str.45 zad.2 ( zwracać uwagę na to ,czy jest to pytanie, zdanie przeczące ,czy oznajmujące)

zad.3 (uważnie przeanalizujcie zdanie przykładowe nr 1 zanim przystąpicie do wykonania zadania )

GOOD LUCK!

Język angielski (grupa p. Marty)

Temat 1: In a clothes shop

Podręcznik str. 79 zadanie 1. Przeczytaj dialog i sprawdź co oznaczają zdania na str. 82. Napisz którą koszulkę kupi dziewczyna.
Zadanie 2. Zapisz co oznaczają skróty na metkach koszulek z zad. 1, np.M-medium, L-large, itd.

!Fioletowa ramka! It lub Them. T-shirt jest jeden więc IT a trousers są w liczbie mnogiej więc THEM. (np. sweater, coat, cap są pojedyncze; shorts, socks, jeans, shoes są mnogie).

Zadanie 4. Uzupełnij zdania wyrazami z ramek.

!TOO oznacza zbyt, np. too small – zbyt mały, too big – zbyt duży

Zeszyt ćwiczeń: zadanie 1,2 str. 57Temat 2: Unusual shops in London.

Podręcznik str.80 zadanie 2. Przeczytaj o trzech sklepach i wypisz co możesz w nich kupić, np. w pierwszym: books, postcards, itd.

PRACA DOMOWA DOSTĘPNA DO WYBORU W WERSJI PDF LUB DOC TUTAJ:

https://drive.google.com/open?id=1f6ccsPhJ6bXAv6JZO1u4_9eXtSeCyxMA

PAMIĘTAJCIE ABY WYKONAĆ PRACĘ DOMOWĄ NA KARCIE PRACY (dostępna na wyżej podanym linku) I ODESŁAĆ: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Język rosyjski

Temat: Przymiotniki i ich rodzaje.

Przeczytać ze zrozumieniem tabelkę ze str. 36 i 37.

Technika

Temat: Świat tworzyw sztucznych.
Polecenie: Wypisz rodzaje tworzyw i narzędzi do ich obróbki.

Wychowanie fizyczne

Plan treningowy do ćwiczeń w domu:

  1. Pompki (5 powtórzeń - 5 serii)
  2. Wykroki (5 powtórzeń - 5 serii)
  3. Deska (1 minuta - 5 serii)
  4. Brzuszki (10 powtórzeń – 5 serii)

Zaczynamy obowiązkowo rozgrzewką.

Ćwiczenia wykonujemy dwa dni z rzędu po czym robimy jeden dzień przerwy i znowu dwa dni. Po każdym wolnym dniu od ćwiczeń  zwiększamy liczbę powtórzeń o dwa, a w przypadku deski  o 5 sekund.

Muzyka

Przećwicz dowolny utwór na flet, którego uczyłeś się na lekcji.

Plastyka

Proszę dokończyć pracę plastyczną pt. „Zajączek wielkanocny” – techniką kredki
Osoby nie uczęszczające na lekcje religii katolickiej lub prawosławnej kończą pracę plastyczną o tematyce wiosennej.

Matematyka

1. Sprowadzanie ułamków do wspólnego mianownika - ćwiczenia. Doprowadzanie ułamka do najprostrzej postaci - ćwiczenia.

2. Zadania różne - ułamek jako część całości, skracanie i rozszerzanie ułamków, zadania tekstowe z wykorzystaniem poznanych umiejętności.

Szczegółowy zakres zadań omówiony będzie podczas lekcji online, z wykorzystaniem platformy Clasroom, zgodnie z planem zajęć.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno - społeczne

Moja wydzieranka

Weź kartkę i kredkę/mazak, które kojarzą Ci się  z Twoim imieniem. Na środku kartki napisz swoje imię, a wokół, metodą wydzieranki z gazety naklej to, co odpowiada twoim zainteresowaniom, ulubionym zajęciom, kolorom, potrawom, zwierzętom, modzie itp. Format pracy A4. Powodzenia.

********************************************************************************************************************


30.03.2020r. - 03.04.2020r.

Język polski

1) Temat: Na pewno czy na niby? Pisownia przyimków złożonych i wyrażeń przyimkowych.

  1.  Zapoznajcie się z tekstem „Dziwna wizyta” str. 201.
  2.  Zapamiętajcie wiadomości ze strony 202 (Zapamiętaj).
  3. Wykonajcie polecenia z podręcznika str. 202 – 203.
  4. Poćwiczcie pisownię przyimków (razem i osobno z innymi wyrazami) – zeszyt ćwiczeń str. 181 – 185.

2) Temat: „Kto ma uszy, niechaj słucha…”.

  1.  Zapoznajcie się z tekstem „Przypowieść o siewcy” str. 204.
  2.  Zapamiętaj! Co to jest przypowieść str. 205.
  3. Wykonaj polecenie 2 str. 205 (w zeszycie).

3) Temat: Kim jest dobry pasterz z ewangelicznej przypowieści?

  1. Zapoznajcie się z tekstem str. 209.
  2. Wykonajcie w zeszycie zad. 1 str. 210.
  3. Uzupełnijcie kartę pracy nr 52 (przesłać do sprawdzenia sms lub e-mail).

4) Wszyscy jesteśmy z jednej makówki – Cz. Miłosz „Przypowieść o maku”.

  1.  Przeczytajcie wiersz str. 213.
  2. Obejrzyjcie film (link https://www.youtube.com/watch?v=bCyVKykR-DA&t=41s)
  3. Ułóżcie pytania do strof wiersza (w zeszycie).
  4.  Wypełnij i wyślij kartę pracy nr 54.

5) Temat: Zakręty ortografii.

  1. Wykonaj ćwiczenia ze strony epodreczniki.pl

Klasa 5 -> Język polski -> Lekcja 6 -> Lekcja z e-podręcznika 2.

Karta pracy 52
Karta pracy 54

Historia

Temat: Kościół w średniowieczu.s148-151
Przeczytać temat.
Polecenia:
1 Wyjaśnić pojęcia:asceza,post, reguła zakonna. 
2.Pisemnie
odpowiedzieć na pytanie 6 z miniprojektu.
3. Wymienić klasztory utworzone
w średniowieczu i napisać czym zajmowali się zakonnicy.Umieszczam link do ciekawych informacji i filmu o zakonach. Polecam!
https://epodreczniki.pl/a/ludzie-modlitwy---mnisi/DuY2MNVnp

Biologia 

Temat: Liść- wytwórnia pokarmu.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 106 a następnie o wykonanie notatki:
1. Narysować  liść i podpisać blaszkę liściową, ogonek i nasdę liścia
2. Funkcje liscia: 
3. Wymienić przekształcenia liści i podać po 1 przykładzie roślin u których one występują.
Można poszerzyć swoje wiadomości: https://epodreczniki.pl/a/lisc/D10Bcl5mN

Geografia 

Temat: W wilgotnym lesie równikowym.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 113 a następnie o wykonanie notatki w zeszycie:
Przepisać ze str 119 To najważniejsze!
Wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń: 2,3,4/68-69
Pozostałe zadania z tego tematu są dla chętnych.
Chętni mogą poszerzyć swoje wiadomości i wykonać ćwiczenia:  https://epodreczniki.pl/a/lisc/D10Bcl5mN

Technika
 -dalsza kontynuacja projektu "ozdoby wielkanocne"

Język angielski (grupa p. Marty)

Temat 1: Transport.

Zad. 1 str.75 Przeczytaj i naucz się środków transportu. Wpisz je do tabelki do odpowiedniej kategorii.
Wyjaśnienie do ON, IN, BY znajdziecie tutaj: https://drive.google.com/open?id=1f6ccsPhJ6bXAv6JZO1u4_9eXtSeCyxMA
Zad. 2 str. 75 Wpisz in, on, by.
Zad. 3 str.75 Gdzie była Mary? Napisz po dwa zdania. Posłuż się przykładem: 1.She was on a train. It was comfortable. 2.She was on a … It was … Uwaga przy taxi bo nie można użyć “on”.
Zeszyt ćwiczeń: zadanie 1 str. 54

Temat 2: Was/were questions.

Zad. 1 str. 76
Przeczytaj słowniczek, zapoznaj się z niebieskimi tabelkami. Przeczytaj historyjkę i napisz z kim Sue przeprowadziła wywiad.
Zad. 2 str. 77 Prawda lub Fałsz.
Wyjaśnienie jak budować zdania z was i were znajdziecie tutaj: https://drive.google.com/open?id=1f6ccsPhJ6bXAv6JZO1u4_9eXtSeCyxMA
Zad. 3 str. 77 Ułóż pytania w czasie przeszłym. Jeżeli potrafisz odpowiedz zgodnie z histroyjką.
Zeszyt ćwiczeń: zad. 1,3 str. 55
PAMIĘTAJCIE ABY WYKONAĆ PRACĘ DOMOWĄ NA KARCIE PRACY (dostępna na wyżej podanym linku) I ODESŁAĆ: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Język angielski (grupa p. Sławki)

Opisywanie czynności w trakcie ich trwania (czyli posługiwanie się czasem teraźniejszym ciągłym-present continuous )-używamy tego czasu do opisywania czynności, które są wykonywane w tym samym momencie kiedy je wykonujemy. Jeżeli np. właśnie ćwiczycie angielski to powiecie :
I’m  studying English now. 
Wyjaśnienia na str. 71 w podręczniku pod nagłówkiem: present continuous:affirmative and negative oraz present continuous (na zielonym tle) !!!
Czytając wyjaśnienia zwróć uwagę na to ile mamy czasowników w zdaniu ,że jeden z nich to czasownik to be, jaką końcówkę dodajemy do czasownika nazywającego wykonywaną czynność.
Warto przypomnieć sobie najpierw odmianę czasownika to be  (podręcznik str.19).

ZADANIA Z PODRĘCZNIKA:
str.62
-  najpierw przeczytaj tekst z zadania nr.1 i znajdź przykłady zdań w czasie present continuous
zad.3-uzupełnij luki, zastosuj czas present  continuous wykorzystując podane czasowniki

ZADANIA W ĆWICZENIACH
str. 45
zad. 1 i 4 ( w zadaniu nr. 4 budując zdania korzystaj z podanych zwrotów )
HAVE A GOOD TIME!

Język rosyjski

Temat: Poznajemy kolory.

Zapoznaj się z tabelką pod ćw. 19 na str. 34, naucz się kolorów po rosyjsku z ćw. 20/35 zaczynając od lewej (czarny, pomarańczowy, zielony, fioletowy, czerwony, żółty, niebieski, granatowy, biały, brązowy, szary). Kiedy wyuczysz się kolorów, ze zrozumieniem przeczytaj tabelkę na str. 36 i na str. 37.

Matematyka

Ułamki zwykłe -  skracanie i rozszerzanie ułamków, sprowadzanie do wspólnego mianownika.

Szczegółowy zakres zadań omówiony podczas lekcji na platformie Clasroom.

Wychowanie fizyczne

Muzyka

Zapoznaj się z twórczością Krzysztofa Pendereckiego

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Penderecki-Krzysztof;3955700.html#prettyPhoto
https://www.youtube.com/watch?v=QPcbNBkR6LY
https://www.youtube.com/watch?v=i_a2pfwKjIY
https://www.youtube.com/watch?v=Gb2Wx_qkj4E
https://www.youtube.com/watch?v=z3jSugm-4VE
https://www.youtube.com/watch?v=kteBeDxdx_I

Plastyka

Proszę wykonać pracę plastyczną pt. „Zajączek wielkanocny” – techniką kredki
Osoby, które nie uczęszczają na lekcję religii katolickiej lub prawosławnej wykonują pracę plastyczną o tematyce wiosennej.



Język polski

  1. Przeczytać lekturę "Opowieści z Narnii" C.S. Lewisa.
  2. Napisać wypracowanie: „Ona jest naprawdę bardzo miłym stworzeniem"- opis Ani Shirley. (Na kartce).
  3. Karta pracy -zadanie  3 – „W taki poranek kocham cały  świat.”  Opisz swoje emocje i przeżycia, kiedy  budzisz się i wstajesz w piękny sobotni poranek.

23.03.2020 - 27.03.2020

1) Temat: Dlaczego podmiot liryczny nazywa biblię swoją ojczyzną?

1. Zapoznać się z wierszem (str. 182-183)

2. Wykonać zadania z karty pracy nr 42.

2) Temat: Biblia, czyli historia najbardziej znanej księgi.

1. Zapoznać się z tekstem s. 184-187.

2. Uzupełnić kartę pracy nr 43.

3) Temat: Księga, która mówi o początku.

1. Przeczytać tekst A. Kamińskiej podr. S. 190-193.

2. Zapoznać się z definicją w ramce zapamiętaj! S.193.

3. Wykonać zadania z karty pracy nr 45.

4) Temat: Opowieść o raju, czyli historia Boga , jabłka, węża i człowieka.

1. Przeczytać tekst s. 194-195.

2. Wykonać pracę w zeszycie – wyjaśnić związki frazeologiczne: zakazany owoc, grzech pierworodny, pierwsi rodzice, raj utracony, jabłko Adama, kusić jak wąż, być w stroju Adama i Ewy.

5) Temat: Przyimek stoi przy imieniu.

1. Wykonać zadanie 1, 2, 3, 4 – podr. S. 198-199.

Karta_pracy_42

Karta_pracy_43

Karta_pracy_45

Historia

23.03.2020 - 27.03.2020

Temat: Średniowieczne miasto i wieś s.142-147.
1. Przeczytać temat.
2. Notatka do lekcji: W średniowieczu miasta powstawały przez rozbudowę osad rzemieślniczych lub kupieckich. Wiele miast i wsi założono w procesie lokacji. Następnie wyjaśnić termin lokacja z podręcznika str142.                         

3. Następnie do podanych grup ludności dopisz odpowiednie zajęcia: chłopi- rzemieślnicy- kupcy -

Temat nr. 2 : Średniowieczne miasto i wieś- praca z infografiką. s144-145 Ustnie umieć opisać wygląd średniowiecznego miasta i warunki życia mieszczan. Ustnie umieć opisać wygląd średniowiecznej wsi i warunki życia mieszkańców. Wyjaśnić pod tematem pojęcia:

a/trójpolówka

b/ radło.

Z platformy epodreczniki.pl

Kultura rycerska i motyw rycerza.
1. Obejrzeć film.
2.Wykonać ćwiczenia interaktywne nr.3,4,7,9,10

O tym jak ludu rzesza szła pod wodzą Mojżesza
1. Obejrzeć film
2. wykonać ćwiczenia interaktywne
Uczniowie, którzy poprawiają test będą pisać na naszym pierwszym spotkaniu.

Wszystkim moim uczniom życzę owocnej pracy. Do miłego zobaczenia. Pani Ewa Kopeć

Technika

23.03.2020 - 27.03.2020

Temat:Dekoracje wielkanocne -praca praktyczna.

Przez dwie jednostki lekcyjne proszę przygotować do oceny świąteczne dekoracje. Mogą to być pisanki, kartki świąteczne lub inne prace o tematyce świąt

Biologia

Temat: Korzeń- organ podziemny rośliny.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 98 a następnie o wykonanie notatki: 1. Narysować korzeń i podpisać jego strefy.2. Narysować  systemy korzeniowe- podać ich nazwy i przykłady roślin. 3. Wymienić przekształcenia korzeni i podać po 1 przykładzie roślin.

Temat: Pęd. Budowa i funkcje łodygi.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 102 a następnie o wykonanie notatki: 1. W skład pędu wchodzi:..........2.Funkcje łodygi. 3. Wymienić przekształcenia łodygi i podać  po 1 przykładzie roślin.

Geografia

Temat: Pogoda a klimat

Należy przeczytać temat z podręcznika str 102 a następnie wykonujemy notatkę w zeszycie: 1. Co To jest pogoda i klimat 2. Składniki pogody wymieniamy. Przy pomocy samouczka na str 104 uczymy się odczytywać dane z klimatogramu i ze str. 105 uczymy się jak obliczyć średnią temperaturę powietrza i sumę roczną opadów. W zeszycie ćwiczen wykonujemy zadania: 1,2,4/61

Dla chętnych zadanie 3/62, i 5/64

23.03.2020 - 27.03.2020

Temat: Strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe.

Proszę o przeczytanie tematu z podręcznika str. 108 a następnie o przepisanie notatki:

 Strefa klimatyczna- strefa krajobrazowa:
klimat równikowy- wilgotne lasy równikowe, sawanna

klimat zwrotnikowy- pustynia gorąca
klimat podzwrotnikowy- roślinnosć śródziemnomorska
klimat umiarkowany ciepły- lasy liściaste i mieszane, stepy
klimat umiarkowany chłodny- tajga
klimat okołobiegunowy- tundra, pustynie lodowe
Proszę o wykonanie zadań z zeszytu ćwiczeń 1,2,4,/65.

Matematyka

Temat 1: Ułamek jako część i jako iloraz - przypominamy niezbędne określenia (ułamek właściwy, ułamek niewłaściwy, liczba mieszana, zamiana liczby mieszanej na ułamek i ułamka na liczbę mieszaną), następnie wykonujemy wszystkie ćwiczenia z tego tematu w "Zeszytach ćwiczeń". (Jeśli przypadkiem ktoś zostawił ćwiczenia w szkole to proszę skopiować  /zrobić zdjęcie/ od kolegi/koleżanki i rozwiązać na kartkach)

Temat 2 (zapisujemy w zeszytach): Dodawanie i odejmowanie ułamków o tych samych mianownikach - należy bardzo dokładnie przeczytać wprowadzenie do tematu oraz przeanalizować przykłady - podręcznik str. 161 - 163; w zeszytach należy wykonać wszystkie zadania ze wszystkich poziomów [można pominąć Mistrza, chociaż nie wszyscy :-)]

23.03.2020r. - 08.04.2020r.

  1. Rozszerzanie i skracanie ułamków

Proszę zapoznać się z tematem lekcji z podręcznika str. 152 – 153. Szczególną uwagę należy zwrócić na porównywanie ułamków o tych samych mianownikach oraz o różnych mianownikach.

Należy przypomnieć też (z klasy IV), w jaki sposób skracamy i rozszerzamy ułamki. (Informacje ode mnie znajdziecie w udostępnionym folderze na dysku).

Bardzo dokładnie przeanalizujcie przykłady dostępne w podręczniku.

W zeszytach należy rozwiązać  zadanie 1 str.  155 (wszystkie poziomy i wszystkie podpunkty) oraz zadanie 2 str. 156 (wszystkie poziomy i wszystkie podpunkty); poziom Mistrz, tak jak poprzednio, dla chętnych.

Rozwiązane zadania przesyłamy, e-mail, do wtorku – 31 marca włącznie)

Ćwiczenia do samodzielnej pracy: https://szaloneliczby.pl/skracanie-ulamkow-zwyklych,  https://szaloneliczby.pl/rozszerzanie-ulamkow-zwyklych/

  1. Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem działań na ułamkach.

Przy rozwiązywaniu zadań tekstowych należy pamiętać o analizie treści zadania, można wykonać rysunek pomocniczy (dodatkowe materiały będą dostępne w naszym folderze w późniejszym terminie)

W formie karty pracy rozwiążecie zadania, które będą udostępnione na dysku.

 Jeśli ktoś uzna, że ma jeszcze dużo czasu, to pamiętamy o ćwiczeniach i tam rozwiązujemy zadania dotyczące powyższych tematów.

Ćwiczymy nieustannie (wszyscy bez wyjatku) tabliczkę mnożenia i dzielenia. Można skorzystać z Ćwiczenia  lub Ćwiczenia

Język angielski

GRUPA I
Podręcznik str. 65 zadanie 5.
Podręcznik str. 66 zadanie 1,2,3,5 oraz ćwiczenia str. 48 zadanie 1,3.
Podręcznik str. 67 zadanie 1,2,4 oraz ćwiczenia str. 49 zadanie 1,2.
Podręcznik str. 68 zadanie 1,3 oraz ćwiczenia str. 50 zadanie 1,2,3.
Podręcznik str. 69 zadanie 1,2,3,4,5,6 oraz ćwiczenia str. 51 zadnie 1,2,3,4,5.

23.03.2020 - 27.03.2020

Temat 1:  My town.
Słownictwo do zapisania i zapamiętania w zadaniu 1 str. 72. Podpisać i nauczyć się. Zadanie 2 str.73, zadanie 3 (tylko przeczytaj) i zadanie 4 (odpowiedz na pytania do tekstu z zad. 3) str. 73.

Zeszyt ćwiczeń: zadanie 1, 3 str. 52

Temat 2: I was at Camden Market.
Zadanie 1 str. 74 (przeczytaj i napisz odpowiedź). Zagadnienie co to WAS i WERE są na stronie 83.

Zadanie 2,3 str. 74
Zeszyt ćwiczeń: zadanie 1,2,4 str. 53.
Na stronie https://www.macmillan.pl/strefa-ucznia są dostępne nagrania do pobrania.
Na stronie photo.google.com pojawi się filmik i krótka notatka do pobrania.

Ważne dla klasy 5
https://photos.app.goo.gl/cEmvEwom84su4hB56
https://drive.google.com/open?id=1f6ccsPhJ6bXAv6JZO1u4_9eXtSeCyxMA

Grupa II

podręcznik:str.58-zadanie 3,4,5
str.59-zadanie7,8,11
ćwiczenia:str.42-zadanie 1,2,3,4
str. 43-zadanie 6,7,10
GOOD LUCK!    HAVE A GOOD TIME WHILE STUDYING!

23.03.2020 - 27.03.2020

Praca ze słownictwem z rozdziału 5.(miejsca w szkole)
Zadania z podręcznika: str.60:
zad. 1-
przeczytać wyrazy (wyjaśnienie na str. 70 pod nagłówkiem places at school),przyjrzeć się obrazkom na górze str. 60 i nazwać miejsca

zad. 2-Przeczytać opis i patrząc na obrazek u góry nazwać miejsce
str.61:
zad. 3
-uzupełnić zdania nazwami miejsc w szkole.

zad. 6- wzorując się na opisie z zadania 3 opisz swoją szkołę albo szkołę marzeń

Zadania z ćwiczeń:
str. 44- zad. 1,2
GOOD LUCK!

 Język rosyjski

Bardzo proszę abyście zapoznali się z materiałem ze str. 29.

Zapiszcie temat: Uzupełnianie tekstu z lukami.

Ustnie wykonajcie ćw. 11 str. 29.

W zeszycie wykonajcie ćw. 12 str. 29 – 30 – tylko nazwy pomieszczeń, które oczywiście trzeba znać.

Ćwiczenia zadane do zeszytu będą sprawdzane.

23.03.2020 - 27.03.2020

Temat: Pokój Borysa.

Przeczytaj kilka razy tekst (ze rozumieniem) z ćw. 14 str. 31. Zapoznaj się  ze słówkami przy obrazku. Wyucz się ich.

Muzyka

Proszę powtórzyć piosenkę „Witaj majowa Jutrzenko” oraz odwiedzić stronę http://www.muzykotekaszkolna.pl/

23.03.2020 -27.03.2020
Zapoznaj się ze stroną internetową www.spotify.com

Plastyka

Proszę wykonać pracę plastyczną dowolną techniką pt. „Wiosna widziana oczami dziecka”

23.03.2020 - 27.03.2020
Proszę dokończyć pracę plastyczną pt. „Wiosna widziana oczami dziecka”

Wychowanie fizyczne

Klasy IV i VI oraz fakultet tenis stołowy, piłka siatkowa

Wykonuj codziennie następujące ćwiczenia:

- 20 grzbietów,

- 30 pompek,

- 40 brzuszków

- 50 przysiadów

cwiczenia

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KOMPETENCJE EMOCJONALNO – SPOŁECZNE (DO UCZNIÓW Z KLASY IV, V, VIII)

Zabawa w ogródek: Stań na środku pokoju, otrząśnij się ze złych przyzwyczajeń, pokręć głową w prawo, w lewo, pokręć ramionami, biodrami, potrząsaj rękoma, podskakuj, kop nogą prawą, lewą liście na niby. Kiedy opadły już z Ciebie złe przyzwyczajenia, na niby, zgarnij je na kupkę, ulep z nich kulę, odłóż na bok, wykop szpadlem dołek i zakop je. Mocno udepcz ziemię, posiej na niej trawę i kwiatki. Ćwiczenie wykonuj raz dziennie, powodzenia.

Religia katolicka

23.03.2020 - 27.03.2020
Proszę wykonać ćwiczenie