Projekty realizowane w szkole

Sprawność: LEGO

W roku szkolnym 2004/2005 organizatorzy akcji "Szkoła z klasą" ogłosili kolejny program pod hasłem Lego, Cogito, Ago. Szkoły, które uzyskały tytuły szkół z klasą mogły wybrać do zdobywania jedną, dwie lub trzy z powyższych sprawności. Nasze gimnazjum zdecydowało się na sprawność Lego - czyli kształcenie czytania ze zrozumieniem.

Sprawności LEGO byli poddawani wszyscy uczniowie naszej szkoły. Chętni nauczyciele zgłaszali propozycje lekcji kształcących czytanie ze zrozumieniem ze swego przedmiotu. Po przeanalizowaniu sytuacji w naszej szkole uznaliśmy, że będą to scenariusze następujących lekcji: języka polskiego, historii, plastyki i geografii.

Zaangażowani w program:
Nauczyciele:
Ewa Kopeć, Alicja Miron, Anna Tomulewicz, Jolanta Szynkiewicz, Joanna Chrzanowska, Dariusz Żóltko, Barbara Turycz

Uczniowie:

Do realizacji programu LEGO zostali zaangażowani wszyscy uczniowie naszej szkoły. O tym, że sprawności będą poddawani, rodzice uczniów zostali poinformowani na wywiadówkach. Uczniowie chętnie uczestniczyli w realizacji projektu, sami przygotowywali prezentacje, spotykali się z nauczycielami, prosili o porady i wskazówki. Do grupy najbardziej zaangażowanych należą: Patryk Towścik, Mateusz Palecki, Kamil Kułakowski, Dorota Snarska, Piotrek Charytoniuk - to dzięki ich pracy powstały prezentacje uczniowski.

Podsumowanie:
Dlaczego wybraliśmy Lego-czytanie ze zrozumieniem? Efekty naszej pracy
Umiejętność czytania ze zrozumieniem jest gwarantem szkolnych sukcesów. Uczeń bez problemu pisze prace klasowe, rozwiązuje testy, czyta lektury i je omawia, bardzo dobrze zalicza egzamin. Ta umiejętność jest także przydatna w życiu dorosłym. By rozbudzić aktywność intelektualną i emocjonalną uczniów przystąpiliśmy do realizacji zadania Lego. Przeprowadzone lekcje, ćwiczenia zachęciły uczniów do robienia notatek podczas czytania, sprawdzaniu danych słów w słowniku, zadawania pytań, udzielania wnikliwych odpowiedzi, wyszukiwania tego, co interesujące, ważne, poruszające. Uczniowie czytali wnikliwie, by lepiej zrozumieć, podsumować najważniejsze treści i co najważniejsze-szukać następnych źródeł wiedzy na dany temat. Pomocne okazały się instrukcje, wskazówki nauczycieli.
Prace nad umiejętnością czytania ze zrozumieniem nie są rzeczą nową w naszej szkole. Ta umiejętność jest kształcona przez nauczycieli od zawsze. Jednak nie zawsze nasza praca jest proporcjonalna do uzyskanych efektów. Dlatego ucieszyła nas możliwość zamieszczania prezentacji uczniowskich. To dobra wskazówka do pracy, metoda na osiągnięcie kolejnego sukcesu w czytaniu ze zrozumieniem. Najważniejsze, że to recepta skierowana do ucznia, przetestowana przez kolegę.

Zdobywanie sprawności Lego wymagało wiele pracy od nauczycieli i uczniów. To także dobry sposób na sukces, wspólne organizowanie pracy i dobrą zabawę.

Prezentacje, które opublikowaliśmy do recenzji:
Barok - światło w mrokach historii (plastyka - p. Dariusz Żółtko)
Co kryje za sobą piramida płci i wieku? (biologia - p. Joanna Chrzanowska)
Przechodniu, powiedz Sparcie... (historia - p. Ewa Kopeć i p. Alicja Miron)
Mała ojczyzna słowem malowana Dwór w Soplicowie fragment Pana Tadeusza Adama Mickiewicza (język polski - p. Jolanta Szynkiewicz oraz p. Anna Tomulewicz)

Prezentacje uczniowskie:
Lektura nie musi być zmorą
Nowe słowa w obcym języku
Wykresy i mapy na języku polskim
Zadania tekstowe z matematyki da się polubić
Zostań ministrem gospodarki: gospodarka II RP

Przykładowe recenzje, które otrzymaliśmy:

Tytuł prezentacji: Mała ojczyzna słowem malowana Dwór w Soplicowie fragment Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.
Recenzująca szkoła: Gimnazjum nr 5 im. Cypriana Kamila Norwida we Wrocławiu, Wrocław
Akceptacja: Prezentacja zaakceptowana
Wyróżnienie: Prezentacja nominowana do wyróżnienia
Treść recenzji: Scenariusz został przygotowany niezwykle starannie, wszystkie fazy lekcji zostały wyczerpująco opisane i wparte materiałami pomocniczymi (wielkie brawa dla Patrycji Dziadel - autorki zamieszczonego rysunku!). Autorki scenariusza wywiązały się z zadania wspaniale - pozostaje pogratulować inwencji w opracowywaniu metod aktywizujących i lekcji jako całościowej struktury oraz równej pomysłowości i staranności życzyć wszystkim polonistom, którzy bez wątpienia z radością skorzystają z zamieszczonego scenariusza.
Email recenzenta: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Tytuł prezentacji: Mała ojczyzna słowem malowana Dwór w Soplicowie fragment Pana Tadeusza Adama Mickiewicza.
Recenzująca szkoła: Gimnazjum nr 2 w Sochaczewie, Sochaczew
Akceptacja: Prezentacja zaakceptowana
Wyróżnienie: Prezentacja nominowana do wyróżnienia
Treść recenzji: Zaprezentowana propozycja lekcji doskonale realizuje cele czytania ze zrozumieniem. Na szczególna uwagę zasługuje pomysł z namalowaniem przez uczniów dworu w Soplicowie na podstawie podanego fragmentu "Pana Tadeusza". Pobudza on wyobraźnię uczniów i uczy korzystania z informacji zawartych w tekście. Ciekawe jest również podsumowanie i porównanie dworu w Soplicowie do małej ojczyzny. Dziękuję paniom, które stworzyły ten scenariusz za dobra inspirację do własnych lekcji :)


W styczniu nasze gimnazjum zdobyło sprawność Lego - czyli dobrze uczymy czytania ze zrozumieniem.

Szczegółowe informacje, nasze prezentacje oraz ich recenzje na stronie http://szkolazklasa.gazeta.pl pod hasłem "Trzy kolory - Lego"