Projekty realizowane w szkole

Bezpieczna Szkoła

Informujemy, że nasza szkoła w okresie od 16 listopada 2015r. do 31 maja 2016r. realizowała zadania przewidziane regulaminem
konkursu Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń i uzyskała tytuł
"Bezpieczna Szkoła"
 

                                                                                                           Krynki,   17 maja 2016r.

Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach

16 – 120 Krynki

ul. Aleja Szkolna 10

Jury Konkursu                                                                                                                                                                                                                              „Bezpieczna Szkoła- Bezpieczny Uczeń”                    

ul. Prosta 2/14 lok.204

00-850 Warszawa

Zbiorcza informacja o wykonaniu zadań konkursowych

Informujemy, że nasza szkoła w okresie od 16 listopada 2015r. do 31 maja realizowała zadania przewidziane regulaminem konkursu Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń.

Zadanie 1.

Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę”. Ocena jury na podstawie testów, po 3 z każdej klasy, przesłanych do jury konkursu pocztą elektroniczną.

Do jury Konkursu przesłano 9 testów Uczniów, po 3 z różnych grup wiekowych.

Wykonanie:

Liczba uczniów w szkole – 214, liczba oddziałów 11.

Liczba przeprowadzonych debat w szkole – 3 – oddzielna dla każdego etapu edukacyjnego.

Cele szkolnej debaty zostały zrealizowane:

  • Kształtowanie postaw obywatelskości, patriotyzmu, więzi z Ojczyzną
  • Kształtowanie umiejętności swobodnej wypowiedzi , umiejętności słuchania, stosowania     zasady szlachetnego minimalizmu w przemawianiu
  • Kształtowanie elegancji języka, umiejętności stosowania barwnej argumentacji
  • Odwoływanie się do doświadczeń publiczności (przykładów podawanych przez uczniów)
  • Odnajdywanie i interpretowanie informacji na podstawie fragmentu tekstu

Wnioski:

Uczniowie przez aktywny udział w debacie mogli kształtować wiele umiejętności m.in. elegancję wypowiedzi, panowanie nad emocjami, zachowania asertywne. W trakcie debat uczniowie kształtowali umiejętności praktyczne np. wyszukiwania informacji (Konstytucja) prezentowania opinii oraz pogłębiali wiedzę z tematyki poruszonej w trakcie debaty. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w debacie i rozwiązywali testy sprawdzające, chętnie podejmowali dyskusję, podawali przykłady, wyszukiwali przepisy prawne i je analizowali.

Uważamy, że założone cele zostały zrealizowane.

Zadanie 2.

Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości). Zasady konkursu, z dostosowaniem do grup wiekowych, opracowują szkoły uczestniczące w konkursie. Ocena na podstawie 10 najciekawszych prac wg wyboru szkoły, przesłanych przez szkoły przez szkoły do jury konkursu.

Do jury Konkursu przesłano 6 prac Uczniów oraz szczegółowy opis podjętych działań.

Wykonanie:

Liczba uczestników konkursu – 141 osób.

Konkurs skierowany był do wszystkich uczniów klas IV – VI SP oraz I – III gimnazjum. Udział wzięło 30 chętnych uczniów-reprezentantów klas. Przesłano do jury 6 wybranych prac konkursowych. Zadanie okazało się niezbyt łatwe dla uczniów i ma to odzwierciedlenie w pracach uczniowskich. Temat konkursu wymagał głębokich przemyśleń i refleksji i zainspirował uczniów do popatrzenia na ucznia-nauczyciela, rodzica-dziecko, rówieśników w nieco inny sposób.

Wnioski po ocenie prac:

  • Uczniowie doceniają najwyższą wartość jaką jest rodzina
  • Doceniają czas spędzony z rodzicami i rodzeństwem i kolegami
  • Wykazują , że bardzo ważny jest szacunek dla drugiego człowieka
  • Doceniają role nauczycieli, rodziców, przyjaciół w ich życiu
  • Są świadomi, że nie zawsze ich relacje z innymi są poprawne ale nieustannie poszukują właściwych rozwiązań, żeby je polepszyć.

Uważamy, że założone cele zostały zrealizowane.

Zadanie 3.

Przeprowadzenie spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, organizacji społecznych etc. nt. Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pomocy, obrona konieczna itp. Ocena na podstawie opisu wykonanych przedsięwzięć, sporządzonego przez szkołę i przesłanego do jury pocztą elektroniczną.

Do jury Konkursu przesłano 4 zdjęcia oraz opis przeprowadzonych działań.

Wykonanie:

W spotkaniach uczestniczyli wszyscy uczniowie naszej szkoły. Gośćmi byli

  • Przedstawiciele Policji,
  • Przedstawiciele Straży Granicznej
  • Pracownicy Pogotowia Ratunkowego
  • Przedstawiciele Straży Pożarnej
  • higienistka
  • Przedstawiciele KRUS
  • Inspektor BHP.

Liczba uczestników spotkań – 214 uczniów.

Celem spotkań było poznanie i uświadomienie dzieciom zagrożeń płynących z niebezpiecznych zachowań w szkole, w domu i na ulicy, zrozumienie potrzeby bezpiecznego zachowywania w szkole oraz obowiązku stosowania się do zasad bezpieczeństwa ruchu na drodze, zrozumienie potrzeby bezpiecznej zabawy i przewidywania skutków swoich działań, utrwalenie podstawowych zasad korzystania z pomocy pogotowia ratunkowego, straży pożarnej oraz policji.

Tematyka spotkań została dostosowana do wieku uczniów. Wszyscy uczniowie wzięli udział w próbnym alarmie przeciwpożarowym z udziałem strażaków. Uczniowie klasy IV SP mają możliwość uzyskania karty rowerowej.

Uważamy, że założone cele zostały zrealizowane.

Zadanie 4.

Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Zalecane podjęcie tematu relacji „chłopcy-dziewczęta” – język, kultura osobista etc. „Czy uczniowie klną i dlaczego…” Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury pocztą elektroniczną.

Do jury Konkursu przesłano 8 zdjęć, które w minimalnym stopniu ilustrują realizowane działania oraz szczegółowy opis realizacji zadania.

Wykonanie:

Liczba uczestników – 214.

Liczba przeprowadzonych pogadanek – 11.

Główne cele zadania to:

  • popularyzowanie wśród uczniów norm współżycia
  • kształtowanie poszanowania praw jednostki
  • kształtowanie postaw asertywnych

W czasie zajęć uczniowie mieli możliwość odgrywania scenek, podejmowania dyskusji, formułowania własnych wniosków. Zajęcia dały uczniom okazję do podjęcia refleksji nad własnym zachowaniem na co dzień, szczególnie w szkole. Odbyły się też spotkania z osobami na co dzień zajmującymi się problemem emigrantów, łamania praw obywatelskich, bezpieczeństwa… Obchodzono Światowy Dzień Praw Dziecka. Głównym celem pogadanek było uświadomienie dzieciom i młodzieży, że każdy człowiek ma prawo bronić swej godności i nietykalności cielesnej. Dzieci uczyły się rozpoznawać sytuacje, w których dochodzi do naruszenia dóbr osobistych i cielesnych.

Realizowane przedsięwzięcia mają na celu pogłębianie więzi klasowych, popularyzowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia, budowanie poprawnych relacji chłopcy-dziewczęta, kształtowanie zachowań asertywnych i empatii.

Uważamy, że założone cele zostały zrealizowane.

Zadanie 5.

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów na temat Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić? Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę.

Do jury Konkursu przesłano 3 zdjęcia oraz szczegółowy opis realizacji zadania.

Wykonanie:

  • Warsztaty prowadzone przez pedagogów szkolnych – 11. Liczba uczestników – 214.
  • W ramach współpracy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbyły się warsztaty prowadzone przez podróżnika Mariusza Kurc – „Człowiek w drodze – własne świadectwo.” Liczba uczestników – 139 – uczniowie klas IV – VI SP oraz I – III gimnazjum.

Wnioski:

Konwersatoria na temat: „Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?” zostały przeprowadzone z uczniami wszystkich klas przez pedagoga we współpracy z wychowawcami. Uczniowie wiedzą, jakie zagrożenia niesie ze sobą zażywanie tytoniu, alkoholu, narkotyków oraz dopalaczy oraz potrafią uzasadnić potrzebę walki z używaniem i dostępem do środków psychoaktywnych, tytoniu. W rozmowie kierowanej podkreślono, w jaki sposób uczniowie mogą bronić się przed tytoniem, narkotykami i dopalaczami. Uczniowie dowiedzieli się, czym jest manipulacja i jak sobie z nią radzić. Uczą się wykazywać postawę asertywną. Potrafią zabierać głos w dyskusji i zająć stanowisko w określonej sprawie.

Uczniowie poznali również sposoby wspierania osób uzależnionych z najbliższego otoczenia: znajomych, przyjaciół, rodziny. Wiedzą, jakie osoby, instytucje i organizacje społeczne zajmują się organizowaniem pomocy i wsparcia dla osób uzależnionych.

Uważamy, że założone cele zostały zrealizowane.

Zadanie 6.

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciśnięciem do „paczki”. Wskazany udział specjalisty ds.. prewencji z Policji, pedagoga-specjalisty z zakresu resocjalizacji. Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę.

Do jury Konkursu przesłano 8 zdjęć oraz szczegółowy opis realizacji zadania.

Wykonanie:

W szkole przeprowadzono 7 konwersatoriów dla uczniów klas IV – VI SP oraz I – III gimnazjum. Młodzież bardzo chętnie uczestniczyła w dyskusji, prawidłowo precyzowała pojęcia: „kibol, blokers, grupa podwórkowa”.

Zajęcia miały na celu:

  • Pobudzenie do refleksji na temat właściwego sposobu kibicowania oraz ukazanie uczniom zagrożeń płynących z niewłaściwego sposobu kibicowania.
  • Naświetlenie problemu agresji występującej wśród kiboli, blokersów i grup podwórkowych.
  • Uświadomienie gdzie szukać pomocy w przypadku zagrożenia.

Konsekwencją zajęć były plakaty, które rozwieszono na szkolnych gazetkach.

Uważamy, że założone cele zostały zrealizowane.

Zadanie 7.

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasam „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność”. Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę.

Do jury Konkursu przesłano 8 zdjęć – prac Uczniów oraz szczegółowy opis podjętych działań.

Wykonanie:

Liczba przeprowadzonych konwersatoriów – 11. Liczba uczestników – 214.

Cele konwersatoriów:

  • Pobudzenie do refleksji na temat niepełnosprawności
  • Zapoznanie się z różnymi rodzajami niepełnosprawności
  • Kształtowanie postawy empatii i tolerancji wobec osób niepełnosprawnych.
  • Okazywanie szacunku osobom niepełnosprawnym

W czasie zajęć starano się kształtować u dzieci i młodzieży postawy empatii, szacunku
i tolerancji względem niepełnosprawnych. Uczniowie mieli możliwość poznania, a przez to lepszego zrozumienia sytuacji, w jakiej znajdują się osoby niepełnosprawne. Zwrócono uwagę na nazewnictwo, które niejednokrotnie obraża bądź sprawia przykrość tym osobom. Konsekwencją zajęć były plakaty, które rozwieszono na szkolnych gazetkach.

Zadanie 8

Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Nie jesteś sam”. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „eurosieroctwa”, gdzie szukać pomocy? Wskazany udział przedstawicieli ośrodków pomocy społecznej i pomocy rodzinie, zawodowych kuratorów sądowych.

Do jury Konkursu przesłano 7 zdjęć – prac Uczniów oraz szczegółowy opis podjętych działań.

Wykonanie:

Liczba konwersatoriów – 11, w każdej klasie. Liczba uczestników – 214.

Konwersatoria miały za zadanie uświadomić uczniom naszej szkoły, że w dzisiejszym konsumpcyjnym społeczeństwie żyją obok nas osoby samotne, które niejednokrotnie potrzebują naszej pomocy, dlatego ważnym jest , by każdy z nas przystanął na chwilę i potrafił dostrzec człowieka będącego w potrzebie.

Konwersatoria pomogły zrozumieć uczniom, z jakich powodów ludzie bywają samotni. Wśród przyczyn wymieniano m. in.: utratę bliskich lub domu, brak akceptacji, chorobę. Istotnym punktem zajęć była rozmowa na temat tego, jak można rozpoznać wśród tłumu takie osoby. Uczniowie słusznie zauważali, że bardzo często mogą się czuć samotne osoby niepełnosprawne. Podawano również przykłady osób w podeszłym wieku, które często mieszkają same, z dala od bliskich.

Na bieżąco monitorowano i pilotowano pracę szkolnego koła wolontariatu.

Zajęcia poświęcone problemowi osamotnienia w społeczeństwie okazały się bardzo ważnym elementem wychowawczych przedsięwzięć szkoły. Celem poruszanego tematu było uwrażliwienie uczniów na problemy drugiego człowieka, wzbudzenie poczucia odpowiedzialności za to, co dzieje się wokół nas. Nie możemy przechodzić obojętnie wobec ludzkiego cierpienia, chociażby z tego powodu, że kiedyś to my możemy znaleźć się w trudnej sytuacji życiowej.

Uważamy, że założone cele zostały zrealizowane.

Zadanie 9

Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia…. Prezentacja może obejmować podstawowe reguły prawa cywilnego i karnego – w konwencji odpowiedniej dla grup wiekowych, a także tematykę przestępczości nieletnich i wykonywania kar orzeczonych przez sądy dla nieletnich oraz sądy powszechne.

Do jury konkursu przesłano prezentację ”Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” oraz szczegółowy opis podjętych działań

Wykonanie:

  • Liczba konwersatoriów 11. Liczba uczestników - 214 .
  • ”Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” – prezentacja multimedialna – klasy IV – VI SP oraz I – III gimnazjum
  • Spotkania z przedstawicielami Straży Granicznej oraz Policji.
  • Dzień Bezpiecznego Internetu – 214 uczniów Szkoły.

        

Podjęte działania miały na celu:

  • Podnoszenie świadomości prawnej młodzieży;
  • Kształtowanie postaw praworządności i szacunku dla praw;
  • Poszerzenie wiedzy prawniczej i obywatelskiej młodzieży;
  • Utrwalenie wiedzy o prawach i wolnościach człowieka i środkach ich ochrony;
  • Pogłębienie znajomości zasad i sposobu działania organów władzy publicznej;
  • Uświadomienie roli społecznej funkcji mediów, znaczenia pluralizmu politycznego i kulturowego, zadań samorządu terytorialnego, partii politycznych i innych zrzeszeń obywateli;

Zadanie spotykało się z zainteresowaniem uczniów.

Uważamy, że założone cele zostały zrealizowane.

Zadanie 10

Wykonanie dowolnego zadania wg tematyki wybranej przez uczestniczącą w konkursie szkołę,

dotyczącego kwestii bezpiecznej szkoły lub bezpieczeństwa uczniów.

Do jury Konkursu przesłano 9 zdjęć – prac Uczniów oraz szczegółowy opis podjętych działań.

Wykonanie:

W ramach realizacji zadania nr 10 nasza szkoła wybrała zagadnienia dotyczące wielokulturowości. Krynki leżą na unikalnym w skali kraju obszarze, na którym występuje wielowiekowe ścieranie się różnych kultur. Tereny Gminy Krynki zamieszkują Polacy – katolicy i wyznawcy prawosławia, Tatarzy, potomkowie Żydów, Białorusini. Do szkoły i przedszkola uczęszczają dzieci z rodzin tatarskich z Kruszynian. Podczas realizacji zadania wykorzystano film autorstwa uczniów naszego gimnazjum „BLACK & WHITE?”. Film ten został wyróżniony w konkursie „Mozaika Podlasia”. Jest opowieścią o młodych ludziach szukających tolerancji, ale też podsumowaniem pracy naszej szkoły, środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego zrozumienia. Patrycja i Jakub udowodnili, że prawdziwa przyjaźń łączy, a nie dzieli ludzi. Różni ich religia, kultura, tradycje rodzinne, kolor włosów, a łączą nie tylko wspólne zainteresowania, ale przede wszystkim tolerancja. Ich życiowy cel… to budowanie mostu jedności międzykulturowej. Pomagają im koleżanki, koledzy, nauczyciele z Gimnazjum w Krynkach i ludzie dobrej woli.

Przesłano do jury następujące materiały dokumentujące wykonanie zadań konkursowych :

1.Sprawozdanie z zadania 1 zawierające:

  • 9 testów uzupełnionych przez uczniów

2.Sprawozdanie z zadania 2 zawierające:

  • 6 prac uczniów
  • szczegółowy opis realizacji zadania

3.Sprawozdanie z zadania 3 zawierające szczegółowy opis realizacji zadania.

4.Sprawozdanie z zadania 4 zawierające szczegółowy opis realizacji zadania.

5. Sprawozdanie z zadania 5 zawierające szczegółowy opis realizacji zadania.

6. Sprawozdanie z zadania 6 zawierające szczegółowy opis realizacji zadania.

7. Sprawozdanie z zadania 7 zawierające szczegółowy opis realizacji zadania.

8. Sprawozdanie z zadania 8 zawierające szczegółowy opis realizacji zadania.

9. Sprawozdanie z zadania 9 zawierające szczegółowy opis realizacji zadania.

10. Sprawozdanie z zadania 10 zawierające szczegółowy opis realizacji zadania.

11. Informacja zbiorcza.

Wnioski, uwagi do realizacji programu i organizacji:

  • Przystąpienie do Konkursu było dużym wyzwaniem zarówno dla uczniów naszej szkoły jak i nauczycieli. Wyrażamy zadowolenie, że udało nam się zrealizować wszystkie zadania konkursowe.
  • Przygotowane przez Organizatorów Konkursu zadania były inspiracją do działania. Odbywały się konkursy o ciekawej tematyce, debaty, spotkania.
  • Udział w Konkursie integrował grono pedagogiczne i aktywizował uczniów do pracy na rzecz realizacji zadań konkursowych.
  • Wszystkie podejmowane działania wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa uczniów w szkole, popularyzację podstawowych zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego oraz poszanowania praw jednostki, tolerancji oraz przeciwdziałania patologiom.
  • Różnorodność zadań była dla nas wyzwaniem do poszukiwania nowych, aktywizujących metod pracy z uczniami.
  • Poprzez realizację zadań konkursowych zacieśniliśmy współpracę ze środowiskiem lokalnym.
  • Realizacja zadań wzbogaciła wiedzę i umiejętności uczniów w zakresie tematyki poruszanej w Konkursie „Bezpieczna Szkoła- Bezpieczny uczeń”
  • Forma elektroniczna przekazywania sprawozdań stanowiła duże ułatwienie w pracy.

Wiele poruszonych podczas realizacji zadań konkursowych wywołało żywe dyskusje, zwłaszcza „Nie jesteś sam!” oraz „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia…” w kwestii respektowania przez uczniów zasad zawartych w statucie naszej szkoły , ale nie tylko. Podczas konwersatoriów i pogadanek dzieci i młodzież mogła się wykazać znajomością tematów, a podczas zajęć praktycznych nabytymi umiejętnościami. Uczniowie uczyli się dokonywania wyborów, asertywności.

Udział w Konkursie okazał się pomocny w trakcie realizacji założeń wynikających z programu wychowawczego szkoły, klasowych planów wychowawczych, pozwolił na pogłębienie i uzupełnienie wiadomości dotyczących „zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego, w tym norm współżycia, poszanowania praw jednostki – ucznia-obywatela, przeciwdziałania patologiom, tolerancji wobec ludzi o odmiennej kulturze, rasie, obyczajach, solidaryzmu społecznego”, a także wpłynął na podniesienie poziomu bezpieczeństwa naszej szkoły.

Zespół Szkół Samorządowych w Krynkach                                                         Anna Tomulewicz

             /szkoła, organizator konkursu/                                                                                                 /dyrektor szkoły/

 
 
 

Zapisz

Zapisz

Zapisz